2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta Teksti Eetu Kokkonen Kuva Press Rally Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liettuan lehdistöralli oli ja meni. Tapahtumasta jäi käteen kokemuksien lisäksi myös ehjä auto – omista epäilyksistä huolimatta! Moottori otti osaa Liettuassa järjestettyyn lehdistöralliin, jossa kilpaillaan siviiliautoilla hitailla erikoiskokeilla. Raportoimme aiemmin reissuun valmistautumisesta, matkustuspäivästä ja ensimmäisestä kilpailupäivästä. Myös toisesta kilpailupäivästä oli tarkoitus julkaista raportti tuoreeltaan, mutta rallin ja sitä seuranneiden päätösjuhlien intensiivisyys yllätti – joten kerrotaan nyt hieman myöhässä poimintoja viimeisistä tapahtumista.Aloitetaan korjaamalla aiempaa artikkelia: emme olleetkaan ensimmäisen ajopäivän jälkeen luokkamme viimeisiä. Toinen autokunta joutui jättämään teknisten ongelmien vuoksi monta erikoiskoetta väliin, josta rankaistiin sen verran jämerillä aikasakoilla, ettei vaaraa viimeiseksi putoamisesta enää ollut.Samassa artikkelissa kerrottiin, että toisena ajopäivänä oli tarkoitus ajaa kiinni myös muita autokuntia. Oikein tarkasti tavoitteen asettelua tarkastelemalla voidaankin todeta, että tavoitteeseen päästiin. Ohitimme kaksikin autokuntaa, kunnes saimme taas lisää aikasakkoja väärältä puolen väistetyistä keiloista – ja putosimme takaisin alkuperäiselle sijoituksellemme.Olennaisempaa on kuitenkin se, että ajaminen alkoi olemaan päivän päätteeksi hauskan lisäksi myös luokassamme kilpailukykyistä. Viimeisellä neljällä erikoiskokeella ajoimme jokaisella kolmanneksi nopeimman ajan – edelle kiilasi vain paikalliset autokunnat huomattavasti tehokkaammalla Subaru BRZ -urheiluautolla ja hieman nopeammalla Peugeot 206 RC -viistoperällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehuja kovemmilta kuskeiltaVauhti oli noteerattu muuallakin – kyseinen 206 RC -autokunta kävi päätösjuhlissa erikseen kehumassa viimeisten pikataivalten vauhtia. Kyseessä oli kuulema tyypillinen suomalaisen autokunnan ensiesiintyminen lehdistörallissa: vauhti oli kovaa, mutta välillä ajetaan väärää reittiä. Saimme kehotuksen tulla tapahtumaan myös seuraavana vuonna – sillä kertaa taistelemaan oikeasti sijoituksista, kun tapahtuman konsepti on nyt selvä. Lupasimme ehdottomasti harkita asiaa.Sunnuntaina 1.6. oli aika palata kotiin. Lähdimme matkaan varmuuden vuoksi oikein hyvissä ajoin – jotta mahdolliset tekniset ongelmat voitaisiin selättää. Isompia ongelmia ei kuitenkaan kohdattu. Ainoa pieni takaisku oli, kun sisätilan puhallin lakkasi toimimasta. Seuraavalla pysähdyksellä vika saatiin kuitenkin nopeasti korjattua releen irti käyttämisellä.Varsin paljon rullattu Peugeot siis suoriutui kotimaan siirtymineen lähes 3 000 kilometrin mittaiseksi kertyneestä matkasta ongelmitta, vaikka saikin etenkin viimeisillä erikoiskokeilla melkoisesti kenkää. Ennen reissua vaivannut jännitys, tai pikemminkin ahdistus, auton luotettavuudesta osoittautui kuitenkin turhaksi. Onneksi tämä alkoi valkenemaan itsellenikin jo rallin aikana, joten autosta stressaaminen jäikin taka-alalle rallin ajaksi. Etenkin niiden minuuttien ajaksi, kun autossa istuttiin kypärä päässä.Lehdistörallin tapahtumiin palataan myöhemmin laajemman raportin muodossa, jolloin syvennytään tarkemmin niin auton ensivalmisteluihin, erikoiskokeilla ja siirtymillä sattuneisiin tapahtumiin ja kilpailun aikaiseen tunteiden vuoristorataan. Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 29.10.2023 Ajoneuvot Fordin kimppuun: Stellantiksen loput kahdeksan uutta asetta maailman pakettiautomittelöön 14.5.2023 Ajoneuvot Peugeot E-2008:n kampanja-autoista syntyi sotku – maahantuojan mukaan myös facelift-mallin riittävyys vielä kysymysmerkki 6.5.2023 Ajoneuvot Peugeot 2008 päivittyi sukulaismalliensa vanavedessä 28.2.2023 Ajoneuvot Peugeot 508 ottaa muun malliston kiinni uudella leijonalla ja muilla päivityksillä 21.2.2023 Ajoneuvot Kahteen Peugeot-malliin uudet hybridivoimalinjat – tulevat myyntiin tämän vuoden aikana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”