11.6.2023

Lexus TX tarjoaa perheluksusta seitsemälle ja edustaa uusvanhaa luokkaa

Lexus esitteli yhden ja saman viikon aikana kaksi käytännössä samankokoista maasturimallia. Molemmille löytyy silti funktionsa mallistossa. Uusi TX korvaa lyhytikäisen RX L:n, mutta vaikuttaa jäävän pohjoisamerikkalaiseksi yksinoikeudeksi.

Lexuksen suorastaan huima uutuusviikko alkoi japanilaisluksusmerkin historian pienimmästä tuotantomallista, eurooppalaiskeskeisestä LBX -crossoverista. Uuden polven GX puolestaan osoittautui hyvin jykeväksi maastoautoksi, ja se valottaa meille tulevan Toyota Land Cruiserin piirteitä. TX asettuu katumaasturina samaan kokoluokkaan, mutta painottaa sanaa katu.

TX:ää osattiin ennakoida jo Highlanderin suuremman painoksen, Grand Highlanderin ensiesittelyn yhteydessä. Tähän malliin TX myös tiiviisti perustuu. Jos siis pintapellit ja itse asiassa koko olemus vanteista kattoon eivät GX:ää muistuta, eivät myöskään niiden alapuoliset osat. TX:n pohjana on Toyotan TNGA-K eli auto on sukua paitsi Highlanderille, myös muiden muassa Lexus RX:lle, NX:lle ja ES:lle sekä esimerkiksi Toyota RAV4:lle ja Camrylle. GX sen sijaan perustuu TNGA-F:ään eli kyseessä on karskimpi erillisrunkoinen maastoauto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aidosti iso

Grand Highlanderiin perustuvana Lexus TX on tuntuvan kokoinen perhemaasturi, joka lisää tietysti Toyota-sisareensa verrattuna luksusvaihteen silmään. TX on hyvinkin miellettävissä RX L:n seuraajaksi. RX L oli suhteellisen lyhytikäinen seitsenpaikkainen spin-off RX:stä, jota myytiin myös meikäläisillä markkinoilla.

RX L oli venytetty perusmittaisesta RX:stä perää kohti vain sen verran, että taakse saatiin kolmannen rivin tilapäisistuimet, joiden takaa ei löytynyt enää kehuttavan suurta tavaratilaa. TX sen sijaan on peräti 5 115 millimetriä pitkä ja tämä yhdessä 2 946 akselivälin kanssa tietää, että kaikilla kolmella rivillä on jopa herraskaisesti tilaa, ja vielä kolmannenkin rivin taakse jää lähes 600 litran kontti.

TX on tyypillisesti kuusipaikkainen eli toinen rivi koostuu tässä tapauksessa tyylikkäistä ja mukavista erillisistuimista, jotka taittuvat sähköisesti kolmannelle riville kulkijoiden tieltä. Jos verrataan esimerkiksi juuri Grand Highlanderiin, Lexus-matkustajat pääsevät nauttimaan väljyyden lisäksi laadukkaista materiaaleista ja lisääntyneestä vakiovarustuksesta.

Grand Highlander on jo valmiiksi erinomainen pohja TX:n kaltaiselle luksuskatumaasturille, sillä esimerkiksi sen eri tavalla suunniteltu takajousitus tekee lisää tilaa taaimmaiselle istuinriville ja on lisäksi mukavuuspainotteisempi.

Pellinkin alta löytyy eroavaisuus

Lexus TX:n erottaa Grand Highlanderista toki päivänselvästi jo ulkonäön perusteella, mutta vaikka moottorit ovat perustaltaan samat, myös siltä osastolta löytyy eroavaisuus: lataushybridivaihtoehto.

Etukäteen oli patenttirekisteröintien perusteella tiedossa, että TX:ää tullaan tarjoamaan kolmena eri malliversiona, nimeltään TX 350, -500h sekä -550h+. Tämä jälkimmäinen voimalinja puuttuu Grand Highlander -mallistosta, ja se on 3,5-litraisen V6:n ympärille rakennettu pistokehybridi 410 hevosvoiman tehoilla ja 53 kilometrin sähköisellä toimintamatkalla.

TX 350 tarkoittaa 2,4-litraista turbomoottoria ilman sähköavustusta 270-heppaisena ja 8-vaihteisella automaatilla. TX 500h kulkee puolestaan Hybrid Max -voimalinjalla. Paketti koostuu 2,4-litraisesta polttomoottorista kuusivaihteisella automaatilla ja kahdella sähkömoottorilla – yksi kumpaankin päähän. Voimavaroissa Grand Highlander Hybrid Maxin kerrotaan pääsevän vaikuttaviin lukemiin, 367 hevosvoimaan ja 542 newtonmetriin.

Näillä näkymin Yhdysvaltain Indianassa Highlanderien rinnalla valmistettava TX ei kuitenkaan ole löytämässä tietään Eurooppaan, ja siinä onkin yksi iso puute RX L:ään nähden.

Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat