23.1.2017 Liikenne Liikennevirasto kokeili – konenäkö oppii kuin ihminen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konenäkö on valvontatehtävässä väsymätön ja tarkka, mutta vaatii opetusta. Liikenneviraston kokeilun perusteella koneälyä saatetaan hyödyntää teiden tarkkailun sijaan pientareen puolella. Liikennevirasto kertoo havainneensa tuoreen tutkimuksen perusteella, että konenäkö tunnistaa kasveja vähintään ihmissilmän veroisesti. Tutkimuksen mukaan konenäkö erottaa esimerkiksi sinikuusamat, pihlaja-angervot ja lupiinit muista kasveista peräti 96 % tarkkuudella. Virastossa ei ole hurahdettu maisemanhoitoon, vaan kyse on vakavasti otettavasti selvitystyöstä, jonka avulla pyritään keventämään tienvarsikasvien inventoinnin taakkaa. Taustalla vaikuttavat osin myös taloudelliset syyt, sillä inventoiminen on varsin työlästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Konenäkö tunnistaa vieraslajit Tietoa kasveista ja niiden määristä kuitenkin tarvitaan. Inventoinnin myötä tiedetään tarkasti, kasvaako pientareella haluttujen kasvien lisäksi myös vieraslajeja, joiden leviämisen estäminen vaatii tavallisesta piennaralueen hoidosta poikkeavia toimenpiteitä. Täsmällisen inventoinnin avulla kevennetään myös viheralueiden hoitourakoiden tarjousten laatimista ja arviointia. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että inventointi voidaan tulevaisuudessa automatisoida ja helpottaa ainakin osin konenäön avulla. Konenäkö oppii kuin ihminen Liikenneviraston mukaan konenäkö on tietyllä tapaa kuin ihminen: sille pitää opettaa, miltä kasvit näyttävät. Oppimisprosessin avain on toisto. Satojen kertausten jälkeen kone hahmottaa kasvien ominaispiirteet ja oppii tunnistamaan ne. Liikennevirasto arvioi, että jos konenäkö olisi koululainen, se saisi biologiasta kympin tai vähintään ysin. Täysin ongelmatonta tunnistaminen ei kuitenkaan ole, sillä kasvien ulkonäkö muuttuu vuodenaikojen mukaan. Myös erilaiset kasvuympäristöt voivat vaikuttaa siihen, miltä kasvi näyttää. Eroavaisuuksien ja poikkeusten opettaminen koneelle on hankalaa, mutta tutkimuksen loppuraportin mukaan sekin on mahdollista. Viherhoidon valvova silmä Liikennevirasto arvioi, että konenäössä ja automatisoidussa tiedon tuottamisessa on paljon potentiaalia juuri viherhoidon alalla. Jos tiedon tuottaminen muuttuu vielä nykyistä helpommaksi ja luotettavammaksi, saattaa siitä tulla arkipäivää nopeallakin tahdilla. Parhaassa tapauksessa tiedonkeruu onnistuisi muun työn ohessa. Ainakin teoriassa riittäisi, että kamera olisi kiinni viheralueilla työskentelevän henkilöstön suojavarusteissa tai työvaatteissa, jolloin tiedon keräämisen kustannukset pysyivät alhaisina ja inventointitietoa syntyisi lähes itsestään. Tutkimus on osa Liikenneviraston kolmivuotista digitalisaatiohanketta, jonka tavoitteena on uudistaa liikenne-, väylä- ja liikkumistietojen tuottaminen, ylläpito ja jakelu. Uudistamisessa hyödynnetään nykyaikaisia teknologioita ja menetelmiä. Digitalisaatiohankkeen kokonaisrahoitus on 35 miljoonaa euroa. Lähde: Liikennevirasto Kuvitus: Tutkimushankkeen esittelyvideo ja ruutukaappaus videosta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia - "järjettömän tehokas" EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt