1.2.2019 Ajoneuvot Maailman nopein Honda MP19-messuilla: yli 1500-hevosvoimainen SME Honda Top Fuel Bike Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Samu Kemppaisen Suomessa rakennetun SME Honda Top Fuel Biken tavoitteena varttimaililla on 5,7 sekunnin aika ja yli 400 kilometrin loppunopeus! Kiihdytysajon Super Twin Top Fuel -luokassa Euroopan mestaruuksia voittanut Samu Kemppainen on siirtymässä uuteen luokkaan ja hän on rakentanut uuden Top Fuel Biken, jolla tavoitellaan vieläkin kovempia tuloksia. Kun Kemppaisen kaksisylinterisen Super Twin Top Fuelin tehot liikkuivat vajaassa 1000 hevosvoimassa ja varttimailin ajat noin 6,5 sekunnissa, niin uuden nelisylinterisen Top Fuelin vastaavat lukemat ovat yli 1500 hevosvoimaa ja noin 5,7 sekuntia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokonaan Suomessa tehty – Tämä on täysin omavalmiste. Kaikki on tehty Suomessa: moottori, runko, muotoilu, ihan kaikki, sanoo Samu Kemppainen. Samu Kemppainen Muutamia osia ei ole järkevää tehdä itse kuten männät ja kiertokanget, joten ne on sentään hankittu valmiina. Tekniikasta Kemppainen jakaa ison kiitoksen Special Motor Engineeringin (SME) osaamiselle. Yrityksen merkittävästä osuudesta hankkeessa kertoo jo pyörän nimi, joka pitää sisällään yrityksen lyhenteen SME. Kytkinpuolen osaamista on projektiin saatu Super Twin Top Fuel -luokan ME-mies Jaska Salakarilta. Muotoilusta vastaa Kele Designin Pasi Paananen, joka on aikaisemmin työskennellyt muun muassa KTM:n tehtaalla Itävallassa moottoripyörien suunnittelijana. Eikä sovi unohtaa kiihdytysautojen rakentajana ja kuljettajana tunnetun Tami Branderin projektiin tuomaa ammattitaitoa. Kiihdytysajon kotimaassa Yhdysvalloissa on tarjolla Top Fuel Biken valmiita osia ja siksi käytännössä kaikkien jenkkiajajien kilpurit näyttävät samanlaisilta. Kemppainen päätti kuitenkin hyödyntää suomalaista osaamista ja lisäksi pyörässä on haluttu käyttää mahdollisimman paljon Hondan osia. Sylinteriryhmä perustuu Honda CB1300:n nelisylinteriseen rivimoottoriin, katteiden muodot ovat CBR1000:sta ja jopa runkolaakerit ovat Hondasta, tosin autopuolelta VTEC-mallista. Ainutlaatuista tekniikkaa - ensimmäisenä maailmassa Ulkonäön lisäksi Samu Kemppaisen SME Honda Top Fuel Bike tulee poikkeamaan myös tekniikaltaan kilpailijoiden käyttämistä ratkaisuista. – Tämä on maailman ensimmäinen Top Fuel Bike, jossa kytkin on suoraan kampiakselin päässä. Se merkitsee moottorin siirtämistä keskilinjasta oikealle, jotta ketjulinja saadaan kulkemaan suoraan. Eivätkä erikoisuudet jää tähän. –Tehtiin tästä vielä ”Big Bang” -moottori, eikä sitäkään ole kukaan kokeillut tässä luokassa aikaisemmin. Ykkös- ja nelossylinteri siis sytyttävät samaan aikaan, ja pienen tauon jälkeen myös kakkonen ja kolmonen samanaikaisesti. Esimerkiksi MotoGP-luokassa big bangin on todettu parantavan takarenkaan pitoa ja siten kiihtyvyyttä. Ja kiihdytysajossa nimenomaan on kyse mahdollisimman hyvästä kiihtyvyydestä. Lisäksi Kemppaisen Hondassa pakoventtiilit aukeavat eriaikaisesti 20 asteen porrastuksella, jotta painetta saadaan tasaisemmin pois sylinteristä. Erikoisen kytkinrakenteen tarkoituksena ei ole erikoisuuden tavoittelu, vaan tärkeimpänä hyötynä Kemppainen mainitsee keveyden. Kun kilpailijoiden pyörät painavat vähimmillään 390 kiloa, on suomalaistiimin tavoittelema paino alle 350 kilossa. Painoetua kilpailijoihin on tarkoitus saada 50-100 kiloa, sillä lajin säännöt eivät määrää nelisylinteriselle Top Fuel Bikelle minimipainoa. Kulutus 4500 litraa sadalla kilometrillä 1667-kuutioisen moottorin kansi virtaa 2500 hevosvoiman verran ja Kemppaisen mukaan tehoa tulee olemaan ”joka tapauksessa yli 1500 hevosvoimaa”. Sylinterin poraus on 83 milliä, iskunpituus 77 milliä ja maksimikierrosluku tulee olemaan 11 500. Lämmityskäyttöineen polttoainetta kuluu yhdessä lähdössä 20–25 litraa, josta itse varttimailin veto kuluttaa 18 litraa. Normikulutukseksi muutettuna se merkitsee 4500 litraa sadalla kilometrillä! Samu Kemppaisen SME Honda Top Fuel Bike -projekti on alkanut kolme vuotta sitten. Moottori on nyt muutaman päivän viimeistelyä vaille valmis ja katteet on soviteltu paikalleen päivää ennen MP19-messujen alkua. – Olen ylpeä siitä että tämä on ”tässä kylillä tehty” suomalaisten ammattilaisten voimin. Kaikessa rakentamisessa on käytetty parhaita materiaaleja eikä mistään ole tingitty. Tänä vuonna testataan ja ensi vuonna ajetaan tällä tosissaan kilpaa. Töitä on vielä paljon, mutta kyllä meidän tavoitteena on olla maailman nopein Honda. SME Honda Top Fuel Bike on nähtävillä MP19-messuilla Bike Worldin osastolla. MP19-messut Helsingin Messukeskuksessa 1.–3.2.2019. Osoite: Messuaukio 1, 00520 Helsinki Avoinna: pe 10–20, la 9–18 ja su 10–17 Lisätiedot: www.mp-messut.fi Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe