11.11.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suoravetoisessa kiillotuskoneessa on tavallisesti irrotettava alustalla, johon kiillotuslaikat kiinnitetään. Koneen mukana tuleva kannattaakin usein vaihtaa parempaan. Kolmen edellisen viikon juttujen myötä on saatu lievä etupurenta auton koneellisen kiillottamisen maailmaan. Perusteiden jälkeen otettiin haltuun kiillotuskoneet kahdessa erillisessä jutussa. Nyt päästään etenemään tarpeellisten varusteiden suuntaan.Kiillotustarpeisiin lukeutuvat muun muassa laikkaharja sekä sopiva teippi. Näihin palataan myöhemmin tässä samassa artikkelissa, sillä vieläkin tärkeämpi osa kiillotusta on alustalla. Kiillotusaineet ja -laikat ovat luonnollisesti myös välttämättömiä kiillotuksen kannalta, mutta niistä julkaistaan omat artikkelit.Suoravetoinen kiillotuskone lyhyellä jatkolla ja pehmeällä erittäin pienellä tallalla sopii ahtaisiin paikkoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIrtoaa jos irtoaaAlustalla on se osa, joka on koneen ja varsinaisen kiillotuslaikan välissä. Erityisesti puhekielessä se lyhenee toisinaan vain tallaksi. Suoravetoisessa koneessa on tavallisesti mahdollisuus alustallan vaihtoon, joka on lähes poikkeuksetta kiinnitetty M14-kierteellä kiillotuskoneeseen.Epäkeskokoneisiin ei ole aina mahdollista tai tarkoituksenmukaista vaihtaa tallaa, mutta moniin koneisiin sekin onnistuu. Epäkeskokoneen erilaisesta toimintatavasta johtuen muutokset kohdistuvat lähinnä laikan kokoon. Koneesta riippumatta kiillotuslaikka kiinnitetään tallaan lähes poikkeuksetta tarrakiinnityksellä.Kokoa ja kovuuttaTalloja valmistetaan erilaisista materiaaleista kovamuovisesta erittäin pehmeään vaahtomuoviin ja kaikkea siltä väliltä. Ominaisuudet vaihtelevat suuresti tallan jäykkyyden mukaan. Lisäksi on erikokoisia alustalloja. Sopivan tallan valinta mahdollistaa onnistuneen kiillotuksen.Suoravetoisen koneen tapauksessa laikan jäykkyydellä on suuri merkitys. Aloittelijan on suositeltavaa välttää kovamuovisia talloja ja suosia pehmeämpiä. Muutenkin vaahtomuovilaikkojen parina kannattaa suosia hieman joustavia talloja. Kovamuovinen talla on parasta jättää vain karvalaikan pariksi - ja osaaviin käsiin.Vasemmalta: pieni oranssi alustalla, keskikokoinen pehmeähkö valkoinen talla sekä kovamuovinen, karvalaikalle sopiva, talla.Pehmeällä tallalla varustettua konetta on nimittäin helpompi ajaa, sillä se ei vetele yhtä paljon kuin kovemmalla tallalla. Varjopuolena sillä ei saa yhtä paljon tehoa kantattaessa, eli konetta maalipintaan nähden kallistettaessa. Aloittelijan tulisi joka tapauksessa välttää kanttaamista, joten ongelmasta ei tarvitse huolehtia kiillotuksen alkutaipaleella. Koneen ajamiseen liittyviin tekniikoihin päästään juttusarjan myöhemmissä osissa.Ensimmäiseksi tallaksi suoravetoiseen koneeseen olisi suositeltavaa valita keskipehmeä vaihtoehto. Se on yleiskäyttöinen sopien kaikkeen tarvittavaan. Valitettavasti koneen mukana sellaista hyvin harvoin toimitetaan. Epäkeskokoneen tapauksessa, karkeasti yleistäen, tallaan ei tarvitse kajota.Tallan koko on teoriassa helppo valita, sillä se kulkee käsi kädessä kiillotuslaikkojen kanssa. Suoravetoiseen koneeseen yleinen laikkakoko on 5,5 tuumaa ja sitä vastaava talla on halkaisijaltaan 123 millimetriä. Laikan tarrapinnan ja alustallan on toivottavaa olla samankokoiset. Tällöin talla tukee oikealla tavalla, mutta sen ja maalipinnan kohtaaminen ei muodostu riskiksi. Tarkempaan työhön kaipaa sitten pienempiä laikkoja, joille on toki ostettava pariksi myös pienempi alustalla.Laikkaharja, teippi ja muut tarpeetLaikkaharja ja maskausteippi kuuluvat himokiillottajalle tuttuihin varusteisiin.Eivätkä kiillotukseen tarvittavat varusteet suinkaan tallaan lopu. Mikrokuituliinoista on jo kirjoitettu ja valaistukseen palataan myöhemmin. Seuraavissa kahdessa artikkelissa käsitellään kiillotusaineita sekä -laikkoja. Kaksi tarvetta kulkee kuitenkin tarkan kiillottajan matkassa.Näistä lähettyvillä on aina oltava niin sanottu laikkaharja. Kesken kiillotuksen laikkaa tulee puhdistaa tahnajäämistä, jotta laikka ei tukkeudu. Tämä tehdään laittamalla kone päälle ilmassa ja painamalla laikkaharja laikkaa vasten. Nimensä mukaisesti se harjaa vanhat tahnajäämät irti laikasta, jonka jälkeen kiillotusta voidaan jatkaa normaalisti. Vaihtoehtoisesti laikan puhdistamiseen voi käyttää paineilmaa.Toinen on maskausteippi. Teipillä peitetään kohdat, kuten esimerkiksi maalaamattomat muoviosat, joita ei haluta kiillottaa. On hyvä ajatus panostaa laadukkaaseen teippiin. Hyvä teippi tarttuu oikein, mutta ennen kaikkea irtoaa maalipinnasta ja muista osista liimajäämiä jättämättä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”