4.11.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjan jatkuessa esittelemme aloittelijalle soveltuvan edullisen ja järkevän kiillotuskonevaihtoehdon. Juttusarjan edellisessä osassa käsittelimme erilaisia kiillotuskonetyyppejä, mutta emme syventyneet yksittäisiin vaihtoehtoihin. Koneita on aivan liikaa niiden kaikkien käymiseksi läpi. Kiillotuksesta kiinnostuva aloittelija säikähtää kuitenkin helposti usean sadan euron hintaisia ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja kiillotuskoneita.Tämän seurauksena saatetaan päätyä ostamaan huputettava vahauskoneena markkinoitava työkalu ja pettyä pahemman kerran. Usein näitä vielä käytetään vahajäämien poispyyhkimiseen, jolla ei ole mitään tekemistä maalipinnan kiillottamisen kanssa. Vahajäämien pyyhkimiseen ei tarvitse, eikä tule, käyttää konetta.Cyclokoneen liike muistuttaa kaksin käsin kiillottamista, jossa molemmat laikat tekevät pyörivää liikettä.Siksi esittelemme edullisimman järkevän tavan tutustua kiillotuksen saloihin. Kyseessä on kaksilaikkainen kummajainen, joka tunnetaan nimellä cyclo. Sellaisenkin voi ostaa laadukkaana suurella rahalla, mutta markkinoilla on myös käyttökelpoisia edullisia kopioita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikea Cyclo – laatua ja hintaaJutun aiheena on amerikkalainen Cyclo Polisher, jonka historia ulottuu 1950-luvulle asti. Nykyään se valmistaa useampaa tuotetta tässä samassa kiillotuskoneperheessä. Kaikkia yrityksen valmistamia kiillotuskoneita kuitenkin yhdistää sama muotoilu ja lähes sama toiminnallisuus. Koneet eroavat toisistaan lähinnä käyttövoimansa osalta.Cyclo Polisher on muotoilultaan helposti tunnistettava kaksilaikkainen vapaasti pyörivä epäkeskokone. Juuri kaksilaikkaisuus erottaa sen kilpailijoista. Valmistaja vertaa koneen tekemää liikettä käsin kiillottamiseen, mutta luonnollisesti koneella saavutetaan ylivertainen teho.Kiillotuskoneissa on usein vaihdettava talla, mutta cyclokopion tallat ovat kiinteät. Talloissa on tarrapinta kiillotuslaikan kiinnittämistä varten.Koneen paine ja työstön teho jakautuu tässä kahdelle laikalle, jotka tekevät epäkeskoliikettä. Tämä estää kiillotettavan maalipinnan kuumenemista. Cyclo on osin siksi turvallinen myös aloittelevan kiillottajan käsissä kunhan muistaa varoa kolhimasta talloja puskurien, peilien tai ovenkahvojen reunoihin.Aito Cyclo Polisher on pakattu alumiinikuoriin. Sitä ei tule sekoittaa edullisiin kopioihin, sillä yhteistä näillä on lähinnä ulkonäkö. Alkuperäinen Cyclo Polisher on erittäin laadukas ja pitkäikäinen työkalu kovaan käyttöön. Valitettavasti samasta syystä se ei ole otsikossa mainittu edullisin kone aloitukseen. Cyclo Polisher maksaa mallista riippumatta satoja euroja.Kiillotukseen tarvitsee aina myös laikkoja ja tähän koneeseen ne on hankittava aina parina. Kiillotustahna on värjännyt kuvan oransseja laikkoja.Halpa cyclokopioTämä johdattaa meidät katselemaan samaan perusajatukseen pohjautuvia halpoja kopioita. Esimerkiksi Bilteman, koomisesti nimeämä, Vahaus- ja kiillotuskone 2x95mm ja Clas Ohlsonin myymä Cocraft HPT 350 ovat edullisesti toteutettuja kopioita alkuperäisestä Cyclosta. Jo noin 50 euron sijoituksella pääsee käsiksi kiillotuskoneeseen.Bilteman pakkauksen mukana toimitetaan myös varahiilet sekä pari kiillotussieniä ja -tyynyjä. Jälkimmäisistä sienet ovat jokseenkin käyttökelpoisia, mutta ohuilla kangaspaloilla ei kannata maalipintaan koskea.On toki ymmärrettävä, että laatu ei ole alkuperäisen veroinen. Hinta näkyy ja tuntuu, sillä edullinen kopio tärisee, värisee ja rämisee. Ulkokuorikin on muovia. Lisäksi esimerkiksi Bilteman koneen mukana tulevat laikat olisi suositeltavaa korvata heti paremmilla.Edullinen cyclokopio tarjoaa kuitenkin todella paljon vastinetta rahalle. Ergonomia- ja laatuasiat eivät paina samalla tavoin henkilöä, jonka aikeissa on kiillottaa vain oma auto. Cyclokopio on kiillotuskoneeksi hidas ja ergonomialtaan keskinkertainen, mutta toisaalta helppo ja varsin turvallinen aloittelijallekin.Bilteman myymä kopio Cyclo Polisher -kiillotuskoneesta poikkeaa alkuperäisestä esimerkiksi muovisen ulkokuoren osalta, mutta tarjoaa hyvän vaihtoehdon aloittelijalle.Harrastuksen edetessä kasvaa myös houkutus hankkia tehokkaampi ja kalliimpi kone, joka on usein suoravetoinen. Tällöin Cyclokopion voi säilyttää hyllyssä poikkeuksellisen pehmeän suorakiiltomustan maalipinnan viimeistelyn varalle, jos tehtävästä ei tunnu millään suoriutuvan hologrammittomasti suoravetoisella koneella. Monella kiillottajalla onkin valikoimissaan kaksi konetta: suoravetoinen ja epäkesko.Myös cyclokopiosta löytyvät perinteiset painikkeet käynnistämiseen sekä nopeuden säätämiseen. Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”