4.11.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjan jatkuessa esittelemme aloittelijalle soveltuvan edullisen ja järkevän kiillotuskonevaihtoehdon. Juttusarjan edellisessä osassa käsittelimme erilaisia kiillotuskonetyyppejä, mutta emme syventyneet yksittäisiin vaihtoehtoihin. Koneita on aivan liikaa niiden kaikkien käymiseksi läpi. Kiillotuksesta kiinnostuva aloittelija säikähtää kuitenkin helposti usean sadan euron hintaisia ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja kiillotuskoneita.Tämän seurauksena saatetaan päätyä ostamaan huputettava vahauskoneena markkinoitava työkalu ja pettyä pahemman kerran. Usein näitä vielä käytetään vahajäämien poispyyhkimiseen, jolla ei ole mitään tekemistä maalipinnan kiillottamisen kanssa. Vahajäämien pyyhkimiseen ei tarvitse, eikä tule, käyttää konetta.Cyclokoneen liike muistuttaa kaksin käsin kiillottamista, jossa molemmat laikat tekevät pyörivää liikettä.Siksi esittelemme edullisimman järkevän tavan tutustua kiillotuksen saloihin. Kyseessä on kaksilaikkainen kummajainen, joka tunnetaan nimellä cyclo. Sellaisenkin voi ostaa laadukkaana suurella rahalla, mutta markkinoilla on myös käyttökelpoisia edullisia kopioita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikea Cyclo – laatua ja hintaaJutun aiheena on amerikkalainen Cyclo Polisher, jonka historia ulottuu 1950-luvulle asti. Nykyään se valmistaa useampaa tuotetta tässä samassa kiillotuskoneperheessä. Kaikkia yrityksen valmistamia kiillotuskoneita kuitenkin yhdistää sama muotoilu ja lähes sama toiminnallisuus. Koneet eroavat toisistaan lähinnä käyttövoimansa osalta.Cyclo Polisher on muotoilultaan helposti tunnistettava kaksilaikkainen vapaasti pyörivä epäkeskokone. Juuri kaksilaikkaisuus erottaa sen kilpailijoista. Valmistaja vertaa koneen tekemää liikettä käsin kiillottamiseen, mutta luonnollisesti koneella saavutetaan ylivertainen teho.Kiillotuskoneissa on usein vaihdettava talla, mutta cyclokopion tallat ovat kiinteät. Talloissa on tarrapinta kiillotuslaikan kiinnittämistä varten.Koneen paine ja työstön teho jakautuu tässä kahdelle laikalle, jotka tekevät epäkeskoliikettä. Tämä estää kiillotettavan maalipinnan kuumenemista. Cyclo on osin siksi turvallinen myös aloittelevan kiillottajan käsissä kunhan muistaa varoa kolhimasta talloja puskurien, peilien tai ovenkahvojen reunoihin.Aito Cyclo Polisher on pakattu alumiinikuoriin. Sitä ei tule sekoittaa edullisiin kopioihin, sillä yhteistä näillä on lähinnä ulkonäkö. Alkuperäinen Cyclo Polisher on erittäin laadukas ja pitkäikäinen työkalu kovaan käyttöön. Valitettavasti samasta syystä se ei ole otsikossa mainittu edullisin kone aloitukseen. Cyclo Polisher maksaa mallista riippumatta satoja euroja.Kiillotukseen tarvitsee aina myös laikkoja ja tähän koneeseen ne on hankittava aina parina. Kiillotustahna on värjännyt kuvan oransseja laikkoja.Halpa cyclokopioTämä johdattaa meidät katselemaan samaan perusajatukseen pohjautuvia halpoja kopioita. Esimerkiksi Bilteman, koomisesti nimeämä, Vahaus- ja kiillotuskone 2x95mm ja Clas Ohlsonin myymä Cocraft HPT 350 ovat edullisesti toteutettuja kopioita alkuperäisestä Cyclosta. Jo noin 50 euron sijoituksella pääsee käsiksi kiillotuskoneeseen.Bilteman pakkauksen mukana toimitetaan myös varahiilet sekä pari kiillotussieniä ja -tyynyjä. Jälkimmäisistä sienet ovat jokseenkin käyttökelpoisia, mutta ohuilla kangaspaloilla ei kannata maalipintaan koskea.On toki ymmärrettävä, että laatu ei ole alkuperäisen veroinen. Hinta näkyy ja tuntuu, sillä edullinen kopio tärisee, värisee ja rämisee. Ulkokuorikin on muovia. Lisäksi esimerkiksi Bilteman koneen mukana tulevat laikat olisi suositeltavaa korvata heti paremmilla.Edullinen cyclokopio tarjoaa kuitenkin todella paljon vastinetta rahalle. Ergonomia- ja laatuasiat eivät paina samalla tavoin henkilöä, jonka aikeissa on kiillottaa vain oma auto. Cyclokopio on kiillotuskoneeksi hidas ja ergonomialtaan keskinkertainen, mutta toisaalta helppo ja varsin turvallinen aloittelijallekin.Bilteman myymä kopio Cyclo Polisher -kiillotuskoneesta poikkeaa alkuperäisestä esimerkiksi muovisen ulkokuoren osalta, mutta tarjoaa hyvän vaihtoehdon aloittelijalle.Harrastuksen edetessä kasvaa myös houkutus hankkia tehokkaampi ja kalliimpi kone, joka on usein suoravetoinen. Tällöin Cyclokopion voi säilyttää hyllyssä poikkeuksellisen pehmeän suorakiiltomustan maalipinnan viimeistelyn varalle, jos tehtävästä ei tunnu millään suoriutuvan hologrammittomasti suoravetoisella koneella. Monella kiillottajalla onkin valikoimissaan kaksi konetta: suoravetoinen ja epäkesko.Myös cyclokopiosta löytyvät perinteiset painikkeet käynnistämiseen sekä nopeuden säätämiseen. Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti