30.12.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiillotuksen jälkeen pinta tulee saada puhtaaksi rasvajäämistä. Rasvanpoisto varmistaa pinnoitteen, vahan tai muun suojatuotteen tartunnan. Aikaisempien autonhoitojuttujen perusteella itse kiillotusprosessin pitäisi olla jo hallussa tai ainakin harjoittelun alla. Lopuksi kiillotettu pinta valmistellaan suojaavaa tuotetta varten. Rasvanpoisto, eli maalipinnan saaminen täysin puhtaaksi kiillotusaineen öljyistä ja muista jäämistä, on todella tärkeää kahdesta syystä.Ensimmäinen syy on kiillotusjäljen tarkastaminen. Kiillotusainejäämät peittävät tehokkaasti virheitä - kuten hologrammeja ja mikronaarmuja. Nämä jäämät eivät välttämättä poistu pinnalta täysin pelkällä mikrokuituliinalla pyyhkimällä, jolloin kiillottaja ei näe todellista maalipinnan kuntoa.Vasta rasvanpoistolla pyyhitty maalipinta on järkevää tarkistaa. Kiillotusainejäämät saattavat muuten peittää mahdolliset hologrammit.Toinen tekijä on viimeisen maalipinnalle levitettävän aineen, eli maalipinnan suojatuotteen, tarttuvuus. Suojatuote kiinnittyy maalipintaan parhaalla mahdollisella tavalla jos välissä ei ole mitään ylimääräistä. Pinnoitteen tapauksessa absoluuttinen puhtaus on välttämättömyys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuinka rasvanpoisto suoritetaan?Kiillotuksen jälkeen kiillotusainejäämät pyyhitään pois mikrokuituliinalla. Tämän voi tehdä välittömästi jokaisen kiillotetun alueen jälkeen erikseen tai joissain tapauksissa vasta lopuksi kaikki pinnat kerralla pyyhkimällä. Liinoja on syytä varata runsaasti.Kiillotusainejäämät pyyhitään pois mikrokuituliinalla, mutta pintaan jää silti hieman rasvoja. Tämän vuoksi rasvanpoisto on tarpeen.Valitettavasti tämänkin jälkeen maalipinnan huokosiin jää tavallisesti vielä hieman rasvaisia ainejäämiä. Tämä tapahtuu mikrokuituliinan huimasta puhdistustehosta huolimatta. Tästä syystä on tarpeen suorittaa niin sanottu rasvanpoisto.Aine on helpointa sumuttaa sumutinpullosta suoraan pinnalle tai mikrokuituliinaan. Rasvanpoistoaine levitetään kauttaaltaan pinnalle, jonka jälkeen sen annetaan vaikuttaa muutaman sekunnin ajan. Lopuksi aine pyyhitään kuivalla, ja puhtaalla, mikrokuituliinan puolella kokonaan pois.Rasvanpoistoon käytettävän aineen voi sumuttaa mikrokuituliinaan tai suoraan maalipinnalle. Allekirjoittaneen tapana on suihkaista ainetta molemmille.Rasvanpoistoon käytetään lähinnä alkoholipohjaisia tuotteita. Näiden avulla maalipinta saadaan puhdistettua valmiiksi mitä tahansa valittua suojatuotetta varten. Vaihtoehtoina on sekä valmiita rasvanpoistoon suunniteltuja tuotteita että itse tehtäviä sekoituksia.Valmiita vaihtoehtojaKaupallisen rasvanpoistoaineen edut ovat ilmeiset. Suunniteltu, testattu ja hyväksi todettu tuote on sumutettavissa maalipinnalle suoraan myyntipakkauksesta. Varjopuolena on hieman korkeampi hinta. Valmiin rasvanpoistoaineen teho on usein parempi, jolloin ainetta myös kuluu hieman vähemmän.Rasvanpoistoaine levitetään liinalla ja pyyhitään hetken päästä kuivalla puolella pois.Hyviä maalipinnan rasvanpoistoon tarkoitettuja aineita ovat esimerkiksi Bilt Hamber Cleanser-Fluid, Gyeon Q2M Prep sekä Nanolex EX. Nämä on autonhoitotuotteita valmistavien yrityksien tuotteita, mutta mitään syytä ei ole välttää maalaamokäyttöön tarkoitettuja aineita. Jälkimmäisiin lukeutuu esimerkiksi DeBeer Silicone Remover.Omat reseptitVahvempi alkoholi saattaa pehmentää hetkellisesti hieman maali- tai lakkapintaa, jolloin vaarana on pyyhinnästä aiheutuva mikronaarmu. Ongelmia saattaa tulla erityisesti itse spraypullolla maalattujen osien suhteen. Omaa reseptiä käytettäessä on mahdollista valita vähemmän aggressiivinen alkoholi sekä käyttää suhteessa hieman enemmän vettä.Valmiin, kiillotetun, pinnan tulisi näyttää auringonvalossakin hologrammittomalta. Huonomman lähtötilanteen jäljiltä syvimmät naarmut saattavat toki jäädä jäljelle kiillotuksen jälkeenkin, mutta heijastuksen tulisi silti olla tarkka.Ehkä suosituin maalipinnan rasvanpoistoon käytettävä alkoholi on isopropanoli (myös isopropyylialkoholi).Hankaluutena on lähinnä löytää puhdasta isopropanolia, sillä esimerkiksi isopropanolista valmistettuihin jäänestoaineisiin on toisinaan sekoitettu hieman jotain öljyistä.Sekoittamalla isopropanolia akkuveteen saadaan hyvä puhdistusaine, joka ei haihdu pinnalta liian nopeasti. Sekoitussuhteena 1:1 toimii hyvänä lähtökohtana. Suhdettä voi säätää tästä haluamaansa suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa