5.5.2018 Ajoneuvot Maalipinnan suojatuotteet – luonnonvaha Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luonnonvaha on maalipinnan suojatuotteista perinteikkäin. Se ei kuitenkaan ole vanhentunut tuotteena, sillä laadukas luonnonvaha omaa monia vahvuuksia. Tällä kertaa maalipinnan suojatuotteista on vuorossa luonnonvaha. Moottorin autonhoitojuttusarjassa on jo esitelty aiemmin kestopinnoite, sealant sekä hybridi. Nämä kaikki aiemmin esitellyt sisältävät ainakin joitain synteettisiä ainesosia. Luonnonvaha valmistetaan nimensä mukaisesti luonnosta saatavista vahoista.Aiemmissa maalipinnan suojatuotteita käsittelevissä artikkeleissa onkin jo todettu, että luonnonvahojen lisäksi on olemassa myös synteettisiä, eli ihmisen valmistamia, vahoja. Tämä saattaa hieman sekoittaa autonhoitoaineisiin alkutaipeilla tutustuvaa. Tällä kertaa keskitytään kuitenkin luonnontuotteisiin.Sonax Premium Class Carnauba Care on perinteikkäästi luonnonvaha, mutta ei suinkaan ominaisuuksiltaan vanhentunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuonnonvaha historiassaPintaa suojaavat vahat on kehitetty ennen modernia autoa. Saksassa levitettiin vahaa jo 1800-luvulla hevoskärryjen pintoja suojaamaan. Vaha on maalipinnan suojatuotteista kaikkein vanhin, mutta se ei suinkaan ole vanhentunut tuotteena.Luonnonvaha toimii epäpuhtauksia keräävänä kerroksena. Vahapintaa voi ajatella jonkinlaisena sijaiskärsijänä. Sen tarkoituksena ei suinkaan ole toimia ikuisena pintana lakan päällä, vaan kerätä epäpuhtaudet itseensä ja olla helposti poistettavissa näiden epäpuhtauksien mukana.Kiinteitä luonnonvahoja voi hyvin levittää myös paljain käsin suoraan maalipinnalle ilman mitään ylimääräisiä välineitä.Näin maalipinta saadaan helposti puhtaaksi liasta ja vahasta viimeistään hieman voimakkaammilla aineilla pesemällä, jonka jälkeen se voidaan suojata uudelleen epäpuhtauksia vastaan. Itse maalipinta ei mene pilalle tai lika pinty siihen. Ajatus on nerokas ja se toimii yhtä tänäkin päivänä.Tämä kuitenkin vaatii auton vahaamista useamman kerran vuodessa, ja kahta kertaa voidaan pitää ehdottomana minimisuosituksena. Neljällä vuotuisella vahauskerralla saavutetaan erinomainen ympärivuotinen suoja. On jokaisen omakohtainen valinta onko tämä paljon vai vähän.Luonnonvaha ominaisuuksiltaanTunnetuimpia luonnonvahoja ovat kandelilla-, karnauba- ja mehiläisvaha. Erityisesti karnaubavaha on onnistuttu nostamaan jopa jonkinlaiseen kulttimaineeseen ja toisinaan valmiiden tuotteiden kyljestä löytyy mainostekstejä kuten ”100% puhdas brasilialainen karnaubavaha”. Pelkästään näihin ei kannata ostopäätöstään pohjata.Tavallisesti luonnonvahan levittämiseen hyödynnetään vaahtomuovista levitintä sekä poispyyhintään mikrokuituliinaa.Suojatuote saattaa sisältää vain yhtä vahaa, mutta muitakin aineita on joukossa. Mikään valmis tuote ei esimerkiksi koostu pelkästä karnaubavahasta, vaikka näin ehkä annetaan ymmärtää. Karnauba on äärimmäisen kova luonnontuote, jonka levittäminen maalipinnalle on huoneenlämmössä mahdotonta.Siten luonnonvahatkin sisältävät liuottimia, jotta suojatuote on levitettävissä. Liuottimetkin vaikuttavat myytävän suojatuotteen ominaisuuksiin, kuten esimerkiksi siihen onko kyseessä nestemäinen vai kiinteä tuote. Eikä luonnonvaha ole välttämättä sen huonompi, vaikka siinä olisi yhdistelty liuottimien sekaan useampia erilaisia luonnonvahoja. Reseptin lopputulos on aina riippuvainen kaikista aineista.Hieman ikääntynyt maalipintakin saavuttaa syvän ja öljyisen kiillon luonnonvahan avulla.Yleisesti luonnonvahoja ylistetään usein lämpimästä, syvästä ja jopa märästä kiillosta. Ne sisältävät usein joitain öljyisiä ainesosia, joten sinällään mielleyhtymä ei ole väärä. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että eri tuotteiden väliset ulkonäköerot ovat joka tapauksessa erittäin pieniä.Täydelliseksi kiillotetulla, tai juuri maalatulla, maalipinnalla pienelläkin mahdollisella erolla saattaa olla merkitystä - erityisesti näyttelykäytössä olevalla autolla. Tähän käyttöön luonnonvahapohjaisia tuotteita usein käytetäänkin. Muuten ulkonäköasioita ei kannattane painottaa turhan paljoa.Nämä mahdolliset minimaaliset ulkonäköerot tulevat nimittäin esiin lähinnä virheettömällä pinnalla ja useimmin parasta kiiltoa tarjoavaksi mielletään eniten naarmuja peittävä tuote. Naarmujen peittäminen tai poistaminen ei ole suojatuotteen tehtävä ja siksi se olisikin suositeltavaa hoitaa aiemmassa vaiheessa jo ennen pinnan suojaamista.Vaahtomuovilevitin soveltuu sekä kiinteiden että nestemäisten luonnonvahojen levittämiseen.Luonnonvahan käyttöMyös luonnonvahan käyttö riippuu aineen koostumuksesta. Nestemäisiä ja kiinteitä tuotteita käytetään usein hieman eri tavalla ja muutenkin tulee aina ensisijaisesti noudattaa valmistajan ohjeita. Luonnonvahojen käyttöön nämä esimerkin ohjeet ovat kuitenkin selvästi yleispätevämpiä kuin monen muun maalipinnan suojatuoteryhmän kohdalla.Esimerkkinä puhdistetulle kuivalle maalipinnalle laitetaan Sonax Premium Class Carnauba Care. Tuote voidaan levittää paljain käsin tai mukana toimitettavan vaahtomuovisen vahanlevityssienen avulla. Jälleen on korostettava, että vahaa on tarkoitus levittää äärimmäisen ohuelti.Luonnonvahan annetaan tavallisesti kuivahtaa hetki levittämisen ja ainejäämien poispyyhinnän välissä.Levitys on suositeltavaa suorittaa pieni alue kerrallaan ja siksi esimerkiksi konepelti on suositeltavaa jakaa 4-8 alueeseen. Kokonaisen paneelin pienissä osissa levitettyään voi siirtyä seuraavaan paneeliin, joka jälleen jaetaan hieman pienempiin alueisiin.Kahden levitetyn paneelin jälkeen voi kaivaa mikrokuituliinan esiin ja pyyhkiä vahan ylijäämät ensimmäiseltä levitetyltä paneelilta. Tällöin kuivumisaika on tavallisesti sopiva. Autoa ei tule vahata auringonpaisteessa, vaan varjo on löydyttävä.Mikrokuituliina on paras väline myös luonnonvahaylijäämien poispyyhintään ja maalipinnan kiillon viimeistelemiseen.Tämän jälkeen jatketaan vahaamaan seuraavaa paneelia, jonka jälkeen ylijäämät voi taas pyyhkiä edelliseltä. Näin koko auto tulee vahatuksi näppärästi niin, että vahan kuivumisaika säilyy sopivana. Eri aineet reagoivat eri tavalla jämähtäessään pintaan turhan pitkään. Toiset pyyhkiytyvät vielä silloinkin helposti pois, mutta osa vaatii enemmän töitä.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?