22.10.2025

Mainostempaus Kialta: bensanhajuinen ilmanraikastin sähköautoon vaihtavalle

Kuva Kia Finland
Kia bensanhajuinen bensantuoksuinen ilmanraikastin wunderbaum autotuoksu

Kia EV4:n myynti alkaa Suomessa bensankäryisesti, sillä autojen mukana tulee Suomessa suunniteltu autotuoksu, ehkäpä mahdollisia vieroitusoireita varten.

Kia on Suomessa ravistellut automainontaa viimeisen vuoden aikana vetoamalla muun muassa naisyleisöön, painopuheeseen ja premiumin asemaan. Nyt Kia EV4 saa myynnin alkuun kampanjan, jossa auton mukana annetaan niin sanottu "wunderbaum", ilmanraikastin, johon suomalainen parfymööri Max Perttula on suunnitellut bensiiniin ja moottoriöljyyn vivahtavan tuoksun.

– Valitsin siihen raaka-aineita, joita käytetään yleisesti miesten tuoksuissa ja naisten jasmiinikukan rekonstruktiossa. Hurjalta saattaa kuulostaa, että juuri jasmiini sisältää haihtuvia yhdisteitä, joiden tuoksu luo assosiaation bensiiniin — ei ehkä ensimmäinen mielleyhtymä, joka tulisi mieleen, Perttula avaa Kian tiedotteessa.

Suomen ainoa parfymööri jatkaa vielä analyysiään hyödyntämällä esimerkiksi tervaa:

– Tuotekehitys alkoi moottoriöljyltä tuoksuvan pohjan luomisella, johon rakensin autokorjaamoa muistuttavan ympäristön: yhdistelmän bensiiniä, metallisuutta ja mineraalisuutta. Kevyt bensiinivivahde toi tuoksuun pitkäkestoisen, mutta hillityn sävyn, joka olisi liiallisena muuttunut hedelmäiseksi jasmiiniksi. Lopuksi elävöitin kokonaisuuden 'metallisoimalla' ja 'hiekottamalla' sen ambrayhdisteillä, koivuntervalla ja galbanumilla.

Kampanjan tarkoitus on tuoda hiukan huumoria polttomoottorista sähköön vaihtavien elämään. Kialle sähköautot ovat muodostuneet jo arkipäiväksi, sillä Suomessa myytävistä autoista yli 30% on täyssähköisiä ja taskussa on Vuoden Auto Suomessa 2025 -palkinto Kia EV3:lla.

– Kia tarjoaa edelleen monipuolisen malliston, joka kattaa sekä polttomoottori-, hybridi- että sähköautot. Meille on tärkeää, että jokainen asiakas voi löytää itselleen sopivan vaihtoehdon. Haluamme tukea asiakkaita siirtymässä sähköiseen liikkumiseen. Kampanjamme on yksi tapa tehdä tästä siirtymästä helpompi ja hauskempi, kiteyttää Astara Auto Finlandin kaupallinen johtaja Klaus Pohjola.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat