5.10.2025

Koeajo: Kia EV4 – arkisähköilyä eurooppalaiseen makuun

Kuva Aake Kinnunen
Kia EV4 Hatchback Fastback pystyperä porrasperä 4-ov 5-ov sähköauto E-GMP

Kia laajentaa nyt sähköautovalikoimaa C-segmentin odotetulla uutuudella. Samalla EV4 kertoo Kian siirtyvän strategiassaan uuteen vaiheeseen.

Crossover-buumista huolimatta matalissa autoissa on ideaa erityisesti sähköautoaikana, jolloin aerodynamiikka on kuningas. Niin sanottu Corolla/Golf-luokka voikin edelleen melko hyvin ja tähän iskee nyt myös odotettu Kia EV4. Idea on tuttu jo pienemmästä crossover-mallista EV3:sta, mutta EV4 tuo mukanaan myös uusia juttuja.

Kia EV4 Hatchback Fastback pystyperä porrasperä 4-ov 5-ov sähköauto E-GMP

Niistä merkittävin on tapa, jolla Kia on analysoinut markkinoita ja päätynyt kahden korimallin ratkaisuun. Maailmalla Kia EV4 on porrasperäinen Fastback ja autot valmistetaan Etelä-Koreassa. Eurooppaa varten autosta on tehty myös Kia EV4 pystyperäisenä, eli isomman takaluukun Hatchbackina. Pystyperä myös valmistetaan Slovakian Žilinassa ja se on Kian ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköauto. 

Kia EV4 Hatchback Fastback pystyperä porrasperä 4-ov 5-ov sähköauto E-GMP
Fastback tarjoaa enemmän tavaratilaa ja marginaaliseesti pidemmän toimintamatkan, mutta postiluukkumainen tavaratila ei innosta eurooppalaisia.

Kian strategia tuntuu toimivan, sillä ensimmäisten tietojen mukaan pystyperä on viemässä noin neljä viidesosaa EV4:n tilauksista. Tehtaan mukaan kahden mallin strategia on helppo E-GMP-perusrakenteen ansiosta, sillä erityisesti takaylitys jää lyhin lyhyeksi ja mahdollistaa toisen version helpon toteuttamisen.

Kia EV4 Hatchback Fastback pystyperä porrasperä 4-ov 5-ov sähköauto E-GMP

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ulkoisia seikkoja

Kia EV4 on pystyperäisenä 4,43 metriä pitkä, porrasperän lisätessä tasan 30 senttimetriä. Muuten autoissa on vain muutaman millin ero 1,48 metrin korkeudessa, joten EV4 on tehty tavallisen matalaksi korkeiden tötteröiden keskellä. Leveys on 1,86 metriä. Akseliväli on pitkähkö 2,82 metriä korimalliin katsomatta. 

Kia EV4 Hatchback Fastback pystyperä porrasperä 4-ov 5-ov sähköauto E-GMP

Tyylin suhteen EV4 on tuttu tapaus, sillä merkin tähtikuvio-etuvalot ovat jälleen tutussa iskussa. Tapa, jolla C-pilari ja ilmanohjain on integroitu molemmissa kattoversioissa on hauska ja erilainen. Kian melko maanläheisten harmaasävyjen joukossa sininen Blue Flame on virkistävä.

Rengaskokojen suhteen 17-tuumainen rengasoptio erottuu nopealla vertailulla parantuneena mukavuutena 19-tuumaiseen nähden. Maavaraa on enimmillään 140 mm. 

Älyä ja mukavuutta

Takaistuimilla on melko hyvin jalkatilaa, eikä pääntilassa ole moittimista kummassakaan korimallissa. Istuinosa on sopivan korkea olematta täysin "hyppyrinokka". Porrasperän 490 litran tavaratila on kookkaampi, mutta lastausaukon postiluukkumaisuus ja heti luukun jälkeen pyöränkaarien takia kapeneva tavaratila jättää toivomisen varaa käytännöllisyyden kanssa. Pystyperässä 435 litran tila häviää paperilla, mutta käytännöllisempi kuutiotila lienee useimpien mieleen. Keulatilaa ei ole.

Etuistuimilla erot Kia EV3:een ovat pieniä, mutta merkittäviä. Istuimiin on saatu hiukan mielenkiintoisempi ja mukavampi muoto, erityisesti GT-Linessä, eikä sisusta tunnu aivan niin pelkistetyltä mietitymmän keskikonsolin ansiosta.  Fyysisiä painikkeita on vain kourallinen: ilmastoinnin pikatoiminnot, kosketusnäytön toimintanapit sekä kyynärnojan päässä olevat pysäköintiin liittyvät toiminnot.

12,3-tuumaisten isojen näyttöjen välissä on 5,3-tuumainen ilmastointinäyttö. Järjestelmien käytössä ei ole radikaalia eroa aiempiin Kia-malleihin, joskin 12,3-tuumaisen tuulilasin heijastusnäytön (HUD) tarjoama tietomäärä on kasvanut.

Kia EV4 Hatchback Fastback pystyperä porrasperä

Kosketusnäyttöön ja mittaristoon voi nyt uutena ominaisuutena hankkia Marvelin tai Disneyn teemat, jolloin jopa mittariston väri-ilme muuttuu Mikki Hiiren tai lemppari-Marvel-hahmon mukaan. Myös ajoavustimien lisäominaisuuksia on tulossa myyntiin digisälänä, eli Kia haluaa pitää kassavirran auki myös jälkimarkkinoilla.

Sukunäköä

Pinnan alla Kia EV4 muistuttaa vahvasti EV3:sta, sillä 400 voltin etuvetoversio E-GMP:stä on yhteinen autojen välillä, kuten ovat myös alustan perusrakenteet. Tehtaan mukaan EV4 Fastback ja Hatchback sisältävät myös pieniä eroavaisuuksia keskenään.

Kia EV4 Hatchback Fastback pystyperä porrasperä

Kia EV4 on tarjolla kahdella akkukoolla. Perusversio on 58,3 kilowattituntia ja se riittää Hatchbackissa noin 440 kilometrin WLTP-toimintamatkaan, Fastbackilla vielä 16 kilometriä pidemmälle. CCS-pikalatauksen teho on enimmillään 100 kW. 

Isompi akkukoko on 81,4 kilowattituntia, ja se riittää vastaavasti 625 kilometriin, joskin Fastback tiristää vielä 8 km enemmän. Nimellinen latausteho on CCS-pikalatauksessa 135 kW. 

Kia EV4 Hatchback Fastback pystyperä porrasperä

Molempien akkuversioiden kohdalla Type 2 AC-lataus tapahtuu enintään 11 kW teholla. Yhteistä on myös 150 kilowatin (204 hv) sähkömoottori etuakselilla. Nelivetoversio on tosin jo horisontissa, eikä Kia erityisemmin peittele myös GT-version olevan kehityksessä.

Muita sähköautoilun vakio-ominaisuuksia ovat energiatehokkuutta parantava lämpöpumppu sekä akun esilämmitysmahdollisuus talvisia pikalatauksia varten. 

Kia EV4 Hatchback Fastback pystyperä porrasperä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Itsevarmemmin

Aurinkorannikon sileällä tiestöllä Kia EV4 kulkee varmemmin ja hiljaisemmin kuin Kia EV3, joskin suoraa vertailua on vaikea tehdä. Meluvertailua varten EV4 täytyy odottaa Suomeen, mutta tienpinnan epätasaisuuksissa matalampi auto on itsevarmempi ja käsittelee pinnanmuodot mukavammin.

Kia EV4 Hatchback Fastback pystyperä porrasperä

Ohjaus on välitykseltään hyvä, mutta hiukan aneeminen palautukseltaan ja tunnoltaan. Etuakselin pidon pystyy haastamaan helposti rivakalla kaasupolkimen käytöllä esimerkiksi lyhyellä kiihdytyskaistalla, mutta tuolloinkaan tilanne ei ole kovin dramaattinen.

EV4:stä saa helposti muovattua halutun ajettavan esimerkiksi energian takaisinkeruuta säätämällä, joten auto taipunee arkikäyttöön vaivattomana ja kohtuullisen mukavana ajettavana.

Myös auton kulutuslukemat olivat kesäkeleissä WLTP-lukemien suunnalla huolettomasta ajamisesta huolimatta, joten lukemiin päässee melko helposti tarkalla ajamisella.

Kia EV4 Hatchback Fastback pystyperä porrasperä

Perusvarmaa arkiautoilua

Kia EV4 on mielenkiintoinen lisäys korealaisvalmistajan mallistoon, sillä se ei tyydy olemaan pelkästään isompi EV3. Testatut sähkövoimalinjan perusratkaisut ovat osoittautuneet toimiviksi, joten EV4 tuskin tarjoaa ikäviä yllätyksiä omistajille arkipäivässä, mikä on lopulta tärkeintä käyttöauton kohdalla.

Malliston hinnat alkavat EV4 Air Hatchbackin 58,3 kWh -versiosta 38 990 eurolla. Fastbackin matalin kynnys on paremmin varusteltu EV4 Earth 58,3 kWh 42 790 eurolla. Vastaavien varusteversioiden ja akkukokojen kesken Fastback on noin 1 500 euroa kalliimpi.

Kia EV4 Hatchback Fastback pystyperä porrasperä

Isoon akkuun pääsee käsiksi Kia EV4 Hatchback Air 81,4 kWh kohdalla 42 780 eurosta. Malliston huipulla ovat yli 50 000 euron nousevat isoakkuiset GT-Linet korimalliin katsomatta.

Kia EV4 Hatchback 81,4 kWh Earth

SÄHKÖAUTO, etuveto

150 kW (204 hv), 283 Nm

Akku brutto / netto 81,4 / 78,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 135 kW

WLTP-kulutus 14,6 kWh / 100 km

toimintamatka 625 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,7 s

huippunopeus 170 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 430 mm

Leveys 1 860 mm

Korkeus 1 485 mm

Akseliväli 2 820 mm

Tavaratila 435–1 415 l

Omamassa 1 896 kg

perävaunu 1 000 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 7 v / 150 000 km

ajoakku 7 v / 150 000 km

Hinta alkaen 45 039 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat