5.10.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Kia EV4 – arkisähköilyä eurooppalaiseen makuun Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kia laajentaa nyt sähköautovalikoimaa C-segmentin odotetulla uutuudella. Samalla EV4 kertoo Kian siirtyvän strategiassaan uuteen vaiheeseen. Crossover-buumista huolimatta matalissa autoissa on ideaa erityisesti sähköautoaikana, jolloin aerodynamiikka on kuningas. Niin sanottu Corolla/Golf-luokka voikin edelleen melko hyvin ja tähän iskee nyt myös odotettu Kia EV4. Idea on tuttu jo pienemmästä crossover-mallista EV3:sta, mutta EV4 tuo mukanaan myös uusia juttuja. Niistä merkittävin on tapa, jolla Kia on analysoinut markkinoita ja päätynyt kahden korimallin ratkaisuun. Maailmalla Kia EV4 on porrasperäinen Fastback ja autot valmistetaan Etelä-Koreassa. Eurooppaa varten autosta on tehty myös Kia EV4 pystyperäisenä, eli isomman takaluukun Hatchbackina. Pystyperä myös valmistetaan Slovakian Žilinassa ja se on Kian ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköauto. Fastback tarjoaa enemmän tavaratilaa ja marginaaliseesti pidemmän toimintamatkan, mutta postiluukkumainen tavaratila ei innosta eurooppalaisia. Kian strategia tuntuu toimivan, sillä ensimmäisten tietojen mukaan pystyperä on viemässä noin neljä viidesosaa EV4:n tilauksista. Tehtaan mukaan kahden mallin strategia on helppo E-GMP-perusrakenteen ansiosta, sillä erityisesti takaylitys jää lyhin lyhyeksi ja mahdollistaa toisen version helpon toteuttamisen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulkoisia seikkoja Kia EV4 on pystyperäisenä 4,43 metriä pitkä, porrasperän lisätessä tasan 30 senttimetriä. Muuten autoissa on vain muutaman millin ero 1,48 metrin korkeudessa, joten EV4 on tehty tavallisen matalaksi korkeiden tötteröiden keskellä. Leveys on 1,86 metriä. Akseliväli on pitkähkö 2,82 metriä korimalliin katsomatta. Tyylin suhteen EV4 on tuttu tapaus, sillä merkin tähtikuvio-etuvalot ovat jälleen tutussa iskussa. Tapa, jolla C-pilari ja ilmanohjain on integroitu molemmissa kattoversioissa on hauska ja erilainen. Kian melko maanläheisten harmaasävyjen joukossa sininen Blue Flame on virkistävä. Rengaskokojen suhteen 17-tuumainen rengasoptio erottuu nopealla vertailulla parantuneena mukavuutena 19-tuumaiseen nähden. Maavaraa on enimmillään 140 mm. Älyä ja mukavuutta Takaistuimilla on melko hyvin jalkatilaa, eikä pääntilassa ole moittimista kummassakaan korimallissa. Istuinosa on sopivan korkea olematta täysin "hyppyrinokka". Porrasperän 490 litran tavaratila on kookkaampi, mutta lastausaukon postiluukkumaisuus ja heti luukun jälkeen pyöränkaarien takia kapeneva tavaratila jättää toivomisen varaa käytännöllisyyden kanssa. Pystyperässä 435 litran tila häviää paperilla, mutta käytännöllisempi kuutiotila lienee useimpien mieleen. Keulatilaa ei ole. Etuistuimilla erot Kia EV3:een ovat pieniä, mutta merkittäviä. Istuimiin on saatu hiukan mielenkiintoisempi ja mukavampi muoto, erityisesti GT-Linessä, eikä sisusta tunnu aivan niin pelkistetyltä mietitymmän keskikonsolin ansiosta. Fyysisiä painikkeita on vain kourallinen: ilmastoinnin pikatoiminnot, kosketusnäytön toimintanapit sekä kyynärnojan päässä olevat pysäköintiin liittyvät toiminnot. 12,3-tuumaisten isojen näyttöjen välissä on 5,3-tuumainen ilmastointinäyttö. Järjestelmien käytössä ei ole radikaalia eroa aiempiin Kia-malleihin, joskin 12,3-tuumaisen tuulilasin heijastusnäytön (HUD) tarjoama tietomäärä on kasvanut. Kosketusnäyttöön ja mittaristoon voi nyt uutena ominaisuutena hankkia Marvelin tai Disneyn teemat, jolloin jopa mittariston väri-ilme muuttuu Mikki Hiiren tai lemppari-Marvel-hahmon mukaan. Myös ajoavustimien lisäominaisuuksia on tulossa myyntiin digisälänä, eli Kia haluaa pitää kassavirran auki myös jälkimarkkinoilla. Sukunäköä Pinnan alla Kia EV4 muistuttaa vahvasti EV3:sta, sillä 400 voltin etuvetoversio E-GMP:stä on yhteinen autojen välillä, kuten ovat myös alustan perusrakenteet. Tehtaan mukaan EV4 Fastback ja Hatchback sisältävät myös pieniä eroavaisuuksia keskenään. Kia EV4 on tarjolla kahdella akkukoolla. Perusversio on 58,3 kilowattituntia ja se riittää Hatchbackissa noin 440 kilometrin WLTP-toimintamatkaan, Fastbackilla vielä 16 kilometriä pidemmälle. CCS-pikalatauksen teho on enimmillään 100 kW. Isompi akkukoko on 81,4 kilowattituntia, ja se riittää vastaavasti 625 kilometriin, joskin Fastback tiristää vielä 8 km enemmän. Nimellinen latausteho on CCS-pikalatauksessa 135 kW. Molempien akkuversioiden kohdalla Type 2 AC-lataus tapahtuu enintään 11 kW teholla. Yhteistä on myös 150 kilowatin (204 hv) sähkömoottori etuakselilla. Nelivetoversio on tosin jo horisontissa, eikä Kia erityisemmin peittele myös GT-version olevan kehityksessä. Muita sähköautoilun vakio-ominaisuuksia ovat energiatehokkuutta parantava lämpöpumppu sekä akun esilämmitysmahdollisuus talvisia pikalatauksia varten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Itsevarmemmin Aurinkorannikon sileällä tiestöllä Kia EV4 kulkee varmemmin ja hiljaisemmin kuin Kia EV3, joskin suoraa vertailua on vaikea tehdä. Meluvertailua varten EV4 täytyy odottaa Suomeen, mutta tienpinnan epätasaisuuksissa matalampi auto on itsevarmempi ja käsittelee pinnanmuodot mukavammin. Ohjaus on välitykseltään hyvä, mutta hiukan aneeminen palautukseltaan ja tunnoltaan. Etuakselin pidon pystyy haastamaan helposti rivakalla kaasupolkimen käytöllä esimerkiksi lyhyellä kiihdytyskaistalla, mutta tuolloinkaan tilanne ei ole kovin dramaattinen. EV4:stä saa helposti muovattua halutun ajettavan esimerkiksi energian takaisinkeruuta säätämällä, joten auto taipunee arkikäyttöön vaivattomana ja kohtuullisen mukavana ajettavana. Myös auton kulutuslukemat olivat kesäkeleissä WLTP-lukemien suunnalla huolettomasta ajamisesta huolimatta, joten lukemiin päässee melko helposti tarkalla ajamisella. Perusvarmaa arkiautoilua Kia EV4 on mielenkiintoinen lisäys korealaisvalmistajan mallistoon, sillä se ei tyydy olemaan pelkästään isompi EV3. Testatut sähkövoimalinjan perusratkaisut ovat osoittautuneet toimiviksi, joten EV4 tuskin tarjoaa ikäviä yllätyksiä omistajille arkipäivässä, mikä on lopulta tärkeintä käyttöauton kohdalla. Malliston hinnat alkavat EV4 Air Hatchbackin 58,3 kWh -versiosta 38 990 eurolla. Fastbackin matalin kynnys on paremmin varusteltu EV4 Earth 58,3 kWh 42 790 eurolla. Vastaavien varusteversioiden ja akkukokojen kesken Fastback on noin 1 500 euroa kalliimpi. Isoon akkuun pääsee käsiksi Kia EV4 Hatchback Air 81,4 kWh kohdalla 42 780 eurosta. Malliston huipulla ovat yli 50 000 euron nousevat isoakkuiset GT-Linet korimalliin katsomatta. Kia EV4 Hatchback 81,4 kWh Earth SÄHKÖAUTO, etuveto 150 kW (204 hv), 283 Nm Akku brutto / netto 81,4 / 78,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 135 kW WLTP-kulutus 14,6 kWh / 100 km toimintamatka 625 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,7 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 430 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 1 485 mm Akseliväli 2 820 mm Tavaratila 435–1 415 l Omamassa 1 896 kg perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 7 v / 150 000 km ajoakku 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 45 039 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2025 Koeajo Koeajo: Tervetuloa Kia K4 – näkemiin Ceed 23.9.2025 Koeajo Maistiainen: Kia EV4 – tarina kahdesta autosta ja kahdesta valmistusmaasta 30.8.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 GT – kasvojenkohotus nosti tehon 650 hevosvoimaan 26.8.2025 Sähköautot Kia tuo edullisimman sähköautonsa Eurooppaan – EV2 tuotantoon Slovakiassa 2026 25.8.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV3 Earth – perusvarusteltu perheauto kohtuuhinnalla 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 28.2.2025 Koeajo Koeajo: Kia Picantolle tehtiin jo faceliftin facelift – ja sille on syynsä 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan