4.7.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Ford Focus – suosikki uudistuu rutkasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mutta onko tulokkaasta Volkswagen Golfin valta-aseman horjuttajaksi? Eväät suosiolle ovat olemassa. Joka viides viime vuonna myyty auto Euroopassa oli keskikokoinen perheauto. C-segmentin osuus on Suomessakin liki viidennes automyynnistä. Suomessa Ford Focuksen suosituin korimalli on ollut farmarikorinen, bensiinimoottorilla ja automaattivaihteisena. Uusi Focus on valmistajalleen tärkeä syömähammas, onhan se ollut Fordin päätuote Euroopassa jo kahden vuosikymmenen ajan. Euroopassa on myyty lähes seitsemän miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli 16 miljoonaa Focusta sitten sen ensiesittelyn vuonna 1998. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neljäs sukupolvi Nizzassa koeajossa on mallin neljäs sukupolvi. Se käy monin tavoin uudistuneena taistoon autoilijoiden sieluista ja horjuttaakseen ikisuosikki Volkswagen Golfin valta-asemaa. Ajettavuudesta menestys ei jää kiinni: Focus on fordimaiseen tapaan nöyräkäytöksinen ajotilanteissa kuin ajotilanteissa. Valtteina ovat oiva ohjaustuntuma, taiten järjestelty kuljettajan valtakunta, kattava moottorikatras ja järkevä tilankäyttö. Keulille valinnanvaraa Focuksen voimanlähteiden valikoima on kattava. Uudistunut toisen sukupolven litrainen EcoBoost-bensiinimoottori on saatavilla 85-, 100- ja 125-hevosvoimaisena. Uusi puolitoistalitrainen EcoBoost-moottori on puolestaan saatavilla 150- ja 182-hevosvoimaisena. Focuksen turboahdetut uudet 1,5-litraiset EcoBlue-dieselmoottorit ovat saatavilla 95- ja 120-hevosvoimaisena. Ne suovat käyttöön 300 Nm:n väännön. Kaksilitraisessa EcoBlue-myllyssä on tehoa 150 hevosvoimaa ja vääntöä mukavat 370 Nm. Kaikkien moottoreiden yhteydessä on vakiovarusteinen päästöjä kurissa pitävä start/stop-järjestelmä. Moottoreiden jatkeena on tarjolla kuusilovinen manuaalivaihteisto. Toinen vaihtoehto on uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, joka on saatavana kahden bensiinimoottorin (125 hv ja 150 hv) ja kahden dieselmoottorin (120 hv ja 150 hv) kaveriksi. Kiipeää kerkeästi Vuoriston serpentiiniteillä koeajossa oli puolitoistalitraisella bensiinimoottorilla varustettu ST-Line varusteltu farmari. 182 hevosvoimaa riittivät oivasti jyrkissä nousuissa. Alustaratkaisu osoitti kykynsä tarjoten nautittavaa ajettavuutta myös haastavissa toinen toistaan seuraavissa neulansilmissä. Koeajettu litraisella EcoBoost-bensakoneella varustettu 120-hevosvoimainen versio ei liikahda ihan yhtä rapsakasti, mutta on perusvarma vaihtoehto. Tällä voimanlähteellä ei tarvitse arastella ohituksiakaan, kyvyt riittävät hyvin myös matka-ajoon. Ja sen huomaa, että tässä autoyksilössä ei ole elektronisesti säätyvää mukautuvaa iskunvaimennusta: meno on rauhattomampaa ja nypyttävää tien epätasaisuuksissa. Lyhyesti koeajettu uusi automaattivaihteisto jättää kylmäksi: vaihtohetkillä esiintyy ajoittain viiveitä. Automaattivaihteiston tarkempi arviointi jää myöhemmän kotimaan koeajon varaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää pituutta A-pilarien siirto taaemmaksi pidentää Focuksen konepeltiä. Ja pidempi (53 millimetriä) akseliväli raivaa matkustamoon lisää avaruutta. Viisiovisen kokonaismitta on kasvanut liki kaksi senttiä sitten edeltäjän, farmarikorisen liki 11 senttiä. Aerodynaamista etua tuo matalampi profiili, lyhyempi perä ja typistetyt kulmat. Etusäleikkö on entistä suurempi. Tahatonta komiikkaa edustaa maininta, jonka mukaan ajovalot on asetettu ”tasakorkeudelle”. Takavalot ovat nyt kaksiosaiset, mikä mahdollistaa takaluukun laajemman avautumisen. Viisiovisen kontti on kasvanut hitusen. Farmarikorista voi pitää kuormajuhtana, sillä tavaroille on tilaa 575 litraa, jossa on kasvua 99 litraa sitten edellismallin. Vaivatonta avustimilla Focuksen mukautuva vakionopeudensäädin ja ruuhka-avustin ovat käteviä apulaisia. Järjestelmä osaa pysäyttää auton pysähtelevässä liikennevirrassa. Auto lähtee automaattisesti uudelleen liikkeelle, jos pysähdys kestää alle kolme sekuntia. Jos seisahdusaika on pidempi, kuljettaja voi painaa ohjauspyörässä painiketta tai kaasua saadakseen auton liikkeelle. Ajolinja-avustin puolestaan tarkkailee tiemerkintöjä ja voi vääntää – valmistajan määritelmän mukaan hellästi – ohjauspyörää pitääkseen auton keskellä kaistaa mukautuvan vakionopeudensäätimen ollessa aktivoituna. Avustin toimii aina 200 kilometrin tuntinopeuteen asti. Kaupunki- ja moottoritienopeuksilla toimiva ennakoiva ohjaustehostin käyttää tutkaa ja kameraa havaitakseen edessä hitaammin liikkuvat ja pysähtyneenä olevat ajoneuvot ja auttaa väistämään esteet. Ymmärtää jo suomea Tieto- ja viihdejärjestelmää käskytetään kahdeksantuumaisen värikosketusnäytön avulla. Ja mikä mukavaa, Fordin SYNC 3 -järjestelmä ymmärtää – vihdoin – äänikomentoja suomen kielellä. Focus saa kunnian olla ensimmäinen Ford-malli Euroopassa, jossa on tuulilasinäyttö. Aiempaa kyvykkäämpi törmäyksenestoavustin havaitsee nyt myös pyöräilijät. Järjestelmä jarruttaa automaattisesti, jos se tunnistaa törmäysvaaran eikä kuljettaja reagoi varoituksiin. Uudenlaista älyä on tarjolla myös valoissa. Ennakoiva kaarrevalotoiminto käyttää kameran välittämiä kaistamerkintöjä jopa 65 metrin etäisyydeltä asti. Liikennemerkkien lukukyky ja valokeilan muuntumiskyvyt mahdollistavat sen, että valokeila laajenee risteyksissä ja liikenneympyröissä valaistakseen paremmin alueita ja mahdollisia esteitä, jotka eivät ole matkustussuunnassa. Täysledit mahdollistavat Focukseen myös häikäisemättömät kaukovalot, ne kohentavat niin oman autokunnan kuin vastaantulijoidenkin turvallisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taskupysäköitkö, kiitos! Focuksen uusi pysäköintiavustin taitaa pysäköidä auton rinnakkain tai peräkkäin yhdellä napin painalluksella. Avustin toimii yhteistyössä automaattivaihteiston kanssa. Auto valitsee itse vaihteen eteen- tai taaksepäin, huolehtii kaasusta ja jarrusta sekä ohjauksesta. Avustin on toimissaan aika taitava, sillä pysäköintilokoseksi riittää vähimmillään 110 senttiä autoa pidempi tila. Pysäköijä kiittää myös laajakulmakameraa, joka suo 180 asteen näkymän auton taakse. Ratkaisu helpottaa pihalta tai parkkipaikalta peruuttamista. Elokuulla Suomeen Tarjolle tulee kaikkien aikojen laajin Focus-mallisto, jonka osia ovat Trend- ja Titanium-varustelut, urheilullinen Focus ST-Line, ylellisyyttä henkivä Focus Vignale sekä hieman korotettu Active Crossover. Edullisin viisiovinen bensiinimalli (1.0 EcoBoost 100hv Trend) maksaa 22 001 euroa, ja dieselversio (1.5 TDCi EcoBlue 120hv Trend) 24 969 euroa. Viisiovinen Focus rantautuu Suomeen elokuun lopussa, farmari vuoden lopussa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?