4.7.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Ford Focus – suosikki uudistuu rutkasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mutta onko tulokkaasta Volkswagen Golfin valta-aseman horjuttajaksi? Eväät suosiolle ovat olemassa. Joka viides viime vuonna myyty auto Euroopassa oli keskikokoinen perheauto. C-segmentin osuus on Suomessakin liki viidennes automyynnistä. Suomessa Ford Focuksen suosituin korimalli on ollut farmarikorinen, bensiinimoottorilla ja automaattivaihteisena.Uusi Focus on valmistajalleen tärkeä syömähammas, onhan se ollut Fordin päätuote Euroopassa jo kahden vuosikymmenen ajan. Euroopassa on myyty lähes seitsemän miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli 16 miljoonaa Focusta sitten sen ensiesittelyn vuonna 1998.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljäs sukupolviNizzassa koeajossa on mallin neljäs sukupolvi. Se käy monin tavoin uudistuneena taistoon autoilijoiden sieluista ja horjuttaakseen ikisuosikki Volkswagen Golfin valta-asemaa.Ajettavuudesta menestys ei jää kiinni: Focus on fordimaiseen tapaan nöyräkäytöksinen ajotilanteissa kuin ajotilanteissa. Valtteina ovat oiva ohjaustuntuma, taiten järjestelty kuljettajan valtakunta, kattava moottorikatras ja järkevä tilankäyttö.Keulille valinnanvaraaFocuksen voimanlähteiden valikoima on kattava. Uudistunut toisen sukupolven litrainen EcoBoost-bensiinimoottori on saatavilla 85-, 100- ja 125-hevosvoimaisena. Uusi puolitoistalitrainen EcoBoost-moottori on puolestaan saatavilla 150- ja 182-hevosvoimaisena.Focuksen turboahdetut uudet 1,5-litraiset EcoBlue-dieselmoottorit ovat saatavilla 95- ja 120-hevosvoimaisena. Ne suovat käyttöön 300 Nm:n väännön. Kaksilitraisessa EcoBlue-myllyssä on tehoa 150 hevosvoimaa ja vääntöä mukavat 370 Nm.Kaikkien moottoreiden yhteydessä on vakiovarusteinen päästöjä kurissa pitävä start/stop-järjestelmä.Moottoreiden jatkeena on tarjolla kuusilovinen manuaalivaihteisto. Toinen vaihtoehto on uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, joka on saatavana kahden bensiinimoottorin (125 hv ja 150 hv) ja kahden dieselmoottorin (120 hv ja 150 hv) kaveriksi.Kiipeää kerkeästiVuoriston serpentiiniteillä koeajossa oli puolitoistalitraisella bensiinimoottorilla varustettu ST-Line varusteltu farmari. 182 hevosvoimaa riittivät oivasti jyrkissä nousuissa. Alustaratkaisu osoitti kykynsä tarjoten nautittavaa ajettavuutta myös haastavissa toinen toistaan seuraavissa neulansilmissä.Koeajettu litraisella EcoBoost-bensakoneella varustettu 120-hevosvoimainen versio ei liikahda ihan yhtä rapsakasti, mutta on perusvarma vaihtoehto. Tällä voimanlähteellä ei tarvitse arastella ohituksiakaan, kyvyt riittävät hyvin myös matka-ajoon. Ja sen huomaa, että tässä autoyksilössä ei ole elektronisesti säätyvää mukautuvaa iskunvaimennusta: meno on rauhattomampaa ja nypyttävää tien epätasaisuuksissa.Lyhyesti koeajettu uusi automaattivaihteisto jättää kylmäksi: vaihtohetkillä esiintyy ajoittain viiveitä. Automaattivaihteiston tarkempi arviointi jää myöhemmän kotimaan koeajon varaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää pituuttaA-pilarien siirto taaemmaksi pidentää Focuksen konepeltiä. Ja pidempi (53 millimetriä) akseliväli raivaa matkustamoon lisää avaruutta. Viisiovisen kokonaismitta on kasvanut liki kaksi senttiä sitten edeltäjän, farmarikorisen liki 11 senttiä.Aerodynaamista etua tuo matalampi profiili, lyhyempi perä ja typistetyt kulmat.Etusäleikkö on entistä suurempi. Tahatonta komiikkaa edustaa maininta, jonka mukaan ajovalot on asetettu ”tasakorkeudelle”.Takavalot ovat nyt kaksiosaiset, mikä mahdollistaa takaluukun laajemman avautumisen. Viisiovisen kontti on kasvanut hitusen. Farmarikorista voi pitää kuormajuhtana, sillä tavaroille on tilaa 575 litraa, jossa on kasvua 99 litraa sitten edellismallin.Vaivatonta avustimillaFocuksen mukautuva vakionopeudensäädin ja ruuhka-avustin ovat käteviä apulaisia. Järjestelmä osaa pysäyttää auton pysähtelevässä liikennevirrassa. Auto lähtee automaattisesti uudelleen liikkeelle, jos pysähdys kestää alle kolme sekuntia. Jos seisahdusaika on pidempi, kuljettaja voi painaa ohjauspyörässä painiketta tai kaasua saadakseen auton liikkeelle.Ajolinja-avustin puolestaan tarkkailee tiemerkintöjä ja voi vääntää – valmistajan määritelmän mukaan hellästi – ohjauspyörää pitääkseen auton keskellä kaistaa mukautuvan vakionopeudensäätimen ollessa aktivoituna. Avustin toimii aina 200 kilometrin tuntinopeuteen asti.Kaupunki- ja moottoritienopeuksilla toimiva ennakoiva ohjaustehostin käyttää tutkaa ja kameraa havaitakseen edessä hitaammin liikkuvat ja pysähtyneenä olevat ajoneuvot ja auttaa väistämään esteet.Ymmärtää jo suomeaTieto- ja viihdejärjestelmää käskytetään kahdeksantuumaisen värikosketusnäytön avulla. Ja mikä mukavaa, Fordin SYNC 3 -järjestelmä ymmärtää – vihdoin – äänikomentoja suomen kielellä.Focus saa kunnian olla ensimmäinen Ford-malli Euroopassa, jossa on tuulilasinäyttö. Aiempaa kyvykkäämpi törmäyksenestoavustin havaitsee nyt myös pyöräilijät. Järjestelmä jarruttaa automaattisesti, jos se tunnistaa törmäysvaaran eikä kuljettaja reagoi varoituksiin.Uudenlaista älyä on tarjolla myös valoissa. Ennakoiva kaarrevalotoiminto käyttää kameran välittämiä kaistamerkintöjä jopa 65 metrin etäisyydeltä asti. Liikennemerkkien lukukyky ja valokeilan muuntumiskyvyt mahdollistavat sen, että valokeila laajenee risteyksissä ja liikenneympyröissä valaistakseen paremmin alueita ja mahdollisia esteitä, jotka eivät ole matkustussuunnassa. Täysledit mahdollistavat Focukseen myös häikäisemättömät kaukovalot, ne kohentavat niin oman autokunnan kuin vastaantulijoidenkin turvallisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaskupysäköitkö, kiitos!Focuksen uusi pysäköintiavustin taitaa pysäköidä auton rinnakkain tai peräkkäin yhdellä napin painalluksella. Avustin toimii yhteistyössä automaattivaihteiston kanssa. Auto valitsee itse vaihteen eteen- tai taaksepäin, huolehtii kaasusta ja jarrusta sekä ohjauksesta.Avustin on toimissaan aika taitava, sillä pysäköintilokoseksi riittää vähimmillään 110 senttiä autoa pidempi tila.Pysäköijä kiittää myös laajakulmakameraa, joka suo 180 asteen näkymän auton taakse. Ratkaisu helpottaa pihalta tai parkkipaikalta peruuttamista.Elokuulla SuomeenTarjolle tulee kaikkien aikojen laajin Focus-mallisto, jonka osia ovat Trend- ja Titanium-varustelut, urheilullinen Focus ST-Line, ylellisyyttä henkivä Focus Vignale sekä hieman korotettu Active Crossover.Edullisin viisiovinen bensiinimalli (1.0 EcoBoost 100hv Trend) maksaa 22 001 euroa, ja dieselversio (1.5 TDCi EcoBlue 120hv Trend) 24 969 euroa.Viisiovinen Focus rantautuu Suomeen elokuun lopussa, farmari vuoden lopussa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?