6.12.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Kawasaki Z 900 RS – arvokkaasti uudistettu superpyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki herättää uudelleen henkiin 1970-luvun superpyörä Z1:n. Kawasaki Z 900 RS astuu suuriin saappaisiin. Legendaarisen ”ysisatasen kawan” - viralliselta mallinimeltään Kawasaki Z1 - uudelleen henkiinherättäminen on riski.Z1 oli aikansa superpyörä ja nykyisin se on arvokas klassikko, joten epäonnistunut tai liian halvalla tehty uusi versio olisi pyhäinhäväistys. Tämä on tiedostettu Kawasakilla, ja japanilaisvalmistaja on paneutunut pieteetillä uuden mallin suunnitteluun.Edes vanhaa mallinimeä ei ole uskallettu ottaa käyttöön, vaan uutuus kantaa nimeä Z 900 RS.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsikuvan mukainen, vaan ei kopioKoeajopyörän tankin väritys noudattelee tarkasti 70-luvun esikuvansa ruskea-oranssia linjaa. samoin kaksi pyöreää mustataustaista mittaria ovat tarkasti esikuviensa malliset.Tankin muoto kuitenkin poikkeaa alkuperäisestä selvästi. Samoin takajousitus, kun perinteinen ”stereoperä” on korvattu nykyaikaisella monojousituksella.Kawasakin suunnitteluosasto on uskaltanut yhdistellä harvinaisen rohkeasti klassikon perinteisiä linjoja ja nykypäivän tekniikkaa. Ja kaiken lisäksi onnistuneesti, sillä juuri mikään yksityiskohta ei näytä halvalta tai kokonaisuuteen sopimattomalta.Käyntiääni on nykypyöräksi yllättävän räyheä. Matalilla ja keskikierroksilla se muistuttaa lähinnä kolmisylinterisen rivimoottorin raakaa sointia.Tällä kertaa melu ei tule tyhjästä, vaan koneen 111 hevosvoimassa riittää ruutia urheilulliseenkin ajoon. Mutkatiellä se ei häpeä yhtään 14 hevosvoimaa tehokkaammalle Z 900 -perusmallille, sillä RS:n tehokäyrä kulkee korkeammalla tyhjäkäynniltä aina 7000 kierrokselle asti. Eli sillä kierroslukualueella, jota yli 90-prosenttisesti käytetään urheilullisessakin ajossa.Teho ja ajo-ominaisuudet kohtaavatEniten koeajossa yllättää Z 900 RS:n tasapainoiset ominaisuudet.Kytkin ja vaihteisto ovat kevytkäyttöiset. Jos sporttipyörien tehokkaimmissa etujarrussa riittää yhden sormen käyttö, niin Kawasakin jarru on pykälän verran anteeksiantavampi kahden sormen malli.Jarrujen teho on huippuluokkaa myös kovemmissa nopeuksissa ja alamäkijarrutuksissa. Tärkeintä on se, että moottori, voimansiirto, jousitus ja jarrut ovat hyvin tasapainossa.16 900 euron hinta on reilusti enemmän kuin perusmallin Z 900:n hinta. Kyseessä ovat kuitenkin täysin eri pyörät, joten päärynän ja omenan vertaaminen keskenään on hyödytöntäKoeajon perusteella voi todeta, että jos ostopäätöstä harkitsee liian pitkään, saattaa Suomeen tuleva erä loppua ja asiakas siten jäädä kokonaan ilman omaa retro-Kawasakia.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ula Serra ja Kawasaki Kawasaki Z 900 RS Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 948 cc Teho: 111 hv (82 kW) / 8500 r/min Vääntö: 98,5 Nm / 6500 r/min Runko: Trellis-teräsputkirunko Akseliväli: 1470 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Hinta: 16 900 euroa Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – ruusuja ja risuja testin puoliväliin 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 14.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – miten sujuu matka-ajo maastojyrällä? 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster