4.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Suzuki GSX-S125 – yllättävän hauska Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki on selvästi ottanut mallia kilpailijoiden hyvistä ominaisuuksista suunnitellessaan uutta 125-luokan pyöräänsä. Suzuki GSX-S125 päätti vuosien odotuksen. Eli Suzuki lopulta täydensi mallistoaan 125-kuutioisella mallilla. Eikä pelkästään yhdellä, vaan samalla kertaa esiteltiin sekä katettu GSX-R125 -sportti että nakumalli GSX-S125. Koeajoon valitsimme jälkimmäisen.Laki sallii A1-ajokorttiluokan pyörille maksimitehoksi 15 hevosvoimaa ja kaikki valmistajat tietysti pyrkivät nuorison suosioon säätämällä huipputehon mahdollisimman tarkkaan tähän maksimilukemaan. Niin Suzukikin, joka ilmoittaa uutuuden huipputehoksi 11 kilowattia eli 15 hevosvoimaa.Vaihteiden välityksissä on otettu huomioon rajallinen teho, eli välitykset ovat tiheät.Ykkösvaihteella maksiminopeus on noin 55 kilometriä tunnissa ja aina isommalle vaihteelle mentäessä maksiminopeus nousee parillakympillä.Kunhan pyörän kanssa pääsee sinuiksi, niin liikkeellelähdöt voi tehdä moottoria sammuttamatta kakkosvaihteella. Se tuo samalla isomman pyörän tuntua ajamiseen, kun paikalta lähdettäessä ei tarvitse heti vaihtaa isommalle vaihteelle.Kaupunkiajossa selviää käytännössä kakkos-, kolmos- ja nelosvaihteilla kaikista tilanteista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaantiellä odottaa yllätysMaantiellä Suzuki yllättää yksisylinterisen moottorin värinättömyydellään. Siitä huolimatta, että satasen mittarinopeudessa kierroksia on suurimmalla vaihteellakin 8200.Kierroslukumittarin punaraja kulkee 11 500 kierroksen kohdalla, mutta moottori kiertää - ainakin mittarin mukaan - selvästi pidemmälle aina 13 000 kierrokseen asti.Tosin 10 000 kierroksen yläpuolella huomaa selkeästi teho- ja vääntökäyrien kulkevan jo laskusuunnassa, joten tarvetta ylenpalttiselle kierrosten käyttämiselle ei ole.Tasamaalla Suzuki kulkee parhaimmillaan 110-120 mittarinopeutta. Nopeusmittari toimii samalla tarkkana vatupassina ja tuulimittarina, sillä pienetkin ylä- ja alamäet sekä myötä- ja vastatuuli näkyvät heti nopeusmittarin lukemassa.Jos kuljettaja kumartuu tiiviisti tankin päälle, nousevat huippunopeuslukemat noin kymmenen kilometriä korkeampiin lukemiin.Tasapainoa ja epävakauttaJousitus ja jarrut ovat hyvässä tasapainossa suorituskyvyn kanssa. Jopa vähän edellä, sillä tuntuu että ne sallisivat jopa suuremman tehon ja suorituskyvyn.Rungoltaan Suzuki on kuitenkin pieni ja 1300 millin akseliväli tekee pyörästä erittäin ketterän, mikä tuntuu nopeissa kaarteissa jopa pienenä epävakautena.Kokonaisuutena Suzuki GSX-S125 yllättää positiivisesti ja lyö tiukasti kiilaa KTM 125 Duken hallitsemaan 125-kuutioisten nakypyörien markkinaan.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Suzuki GSX-S125 Moottori: 1-sylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 124 cc Teho: 11 kW (15 hv) / 10 000 r/min Vääntö: 11,5 Nm / 8000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 785 mm Paino tankattuna: 133 kg Tankki: 11 litraa Hinta: 4790 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija