4.5.2018

Maistiainen: Suzuki GSX-S125 – yllättävän hauska

Suzuki GSX-S125

Suzuki on selvästi ottanut mallia kilpailijoiden hyvistä ominaisuuksista suunnitellessaan uutta 125-luokan pyöräänsä.

Suzuki GSX-S125 päätti vuosien odotuksen. Eli Suzuki lopulta täydensi mallistoaan 125-kuutioisella mallilla. Eikä pelkästään yhdellä, vaan samalla kertaa esiteltiin sekä katettu GSX-R125 -sportti että nakumalli GSX-S125. Koeajoon valitsimme jälkimmäisen.

Laki sallii A1-ajokorttiluokan pyörille maksimitehoksi 15 hevosvoimaa ja kaikki valmistajat tietysti pyrkivät nuorison suosioon säätämällä huipputehon mahdollisimman tarkkaan tähän maksimilukemaan. Niin Suzukikin, joka ilmoittaa uutuuden huipputehoksi 11 kilowattia eli 15 hevosvoimaa.

Suzuki GSX-S125

Vaihteiden välityksissä on otettu huomioon rajallinen teho, eli välitykset ovat tiheät.

Ykkösvaihteella maksiminopeus on noin 55 kilometriä tunnissa ja aina isommalle vaihteelle mentäessä maksiminopeus nousee parillakympillä.

Kunhan pyörän kanssa pääsee sinuiksi, niin liikkeellelähdöt voi tehdä moottoria sammuttamatta kakkosvaihteella. Se tuo samalla isomman pyörän tuntua ajamiseen, kun paikalta lähdettäessä ei tarvitse heti vaihtaa isommalle vaihteelle.

Kaupunkiajossa selviää käytännössä kakkos-, kolmos- ja nelosvaihteilla kaikista tilanteista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maantiellä odottaa yllätys

Maantiellä Suzuki yllättää yksisylinterisen moottorin värinättömyydellään. Siitä huolimatta, että satasen mittarinopeudessa kierroksia on suurimmalla vaihteellakin 8200.

Suzuki GSX-S125

Kierroslukumittarin punaraja kulkee 11 500 kierroksen kohdalla, mutta moottori kiertää - ainakin mittarin mukaan - selvästi pidemmälle aina 13 000 kierrokseen asti.

Tosin 10 000 kierroksen yläpuolella huomaa selkeästi teho- ja vääntökäyrien kulkevan jo laskusuunnassa, joten tarvetta ylenpalttiselle kierrosten käyttämiselle ei ole.

Tasamaalla Suzuki kulkee parhaimmillaan 110-120 mittarinopeutta. Nopeusmittari toimii samalla tarkkana vatupassina ja tuulimittarina, sillä pienetkin ylä- ja alamäet sekä myötä- ja vastatuuli näkyvät heti nopeusmittarin lukemassa.

Jos kuljettaja kumartuu tiiviisti tankin päälle, nousevat huippunopeuslukemat noin kymmenen kilometriä korkeampiin lukemiin.

Suzuki GSX-S125

Tasapainoa ja epävakautta

Jousitus ja jarrut ovat hyvässä tasapainossa suorituskyvyn kanssa. Jopa vähän edellä, sillä tuntuu että ne sallisivat jopa suuremman tehon ja suorituskyvyn.

Rungoltaan Suzuki on kuitenkin pieni ja 1300 millin akseliväli tekee pyörästä erittäin ketterän, mikä tuntuu nopeissa kaarteissa jopa pienenä epävakautena.

Kokonaisuutena Suzuki GSX-S125 yllättää positiivisesti ja lyö tiukasti kiilaa KTM 125 Duken hallitsemaan 125-kuutioisten nakypyörien markkinaan.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Suzuki GSX-S125

Suzuki GSX-S125

Moottori: 1-sylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 124 cc
Teho: 11 kW (15 hv) / 10 000 r/min
Vääntö: 11,5 Nm / 8000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 785 mm
Paino tankattuna: 133 kg
Tankki: 11 litraa
Hinta: 4790 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat