30.10.2023 Ajoneuvot Mestarikartturi kyseenalaisti pitkän kisan mielekkyyden: ”Onko se enää turvallista?” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kalle Rovanperän kartanlukija Jonne Halttunen näki kaksikon rallikaudessa merkkejä taktisesta kypsyydestä. Nyt jo tiedämme, että kausi päättyi suomalaisittain onnellisten tähtien alla. Matka toiseen täysosumaan vaatii kuitenkin pikakelauksen tammikuuhun ja kauden alkumetreille, jotta koko kuva aukenee.Kakkossijaa Monte Carlossa seurasi kolme vaisumpaa rallia, joiden aikana Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen eivät yltäneet palkintokorokevauhtiin. Ruotsissa, Meksikossa ja Kroatiassa lopputulos oli kaikissa kismittävä neljäs sija.Tarkoituksellisesti Toyota-kaksikko ei lähtenyt piilottamaan kynttiläänsä vakan alle. Eikä kyse liioin ollut hallitsevan mestarikaksikon kantamista paineista, vaan yksinkertaisesti kilpailun kovenemisesta ja lähtöpaikan merkityksestä.- Sen voi nähdä tuloksista, että kilpailun taso oli kovempi kuin viime vuonna. Kun vielä viime vuonna yritimme voittaa kaiken ja otimme isoja riskejä, tänä vuonna otimme nyt erilaisen suhtautumisen asioihin. Kun tuntui, että voimme voittaa, silloin yritimme sitä. Ainut virhe sattui Suomessa, eikä sekään ollut mikään iso juttu, Halttunen summaa.Mukavia töitä yhdessä tehden. Kiireinen kilpailukausi tarkoittaa sitä, että Rovanperä ja Halttunen viettävät samassa autossa leijonanosan vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetsuppipullo aukeaaMediassa meno oli tuimempaa kuin asianosaisten omissa arvioissa. Rovanperän nähtiin kadottaneen Midaan kosketuksensa, mutta kyse oli lopulta tilapäisestä notkahduksesta, jonka taustalla oli useita syitä.- Ehkä se oli Portugali, koska sitä ennen meillä oli ollut kuiva kausi. Muistan vieläkin sen helpotuksen, kun voitto tuli. Alkukausi oli ollut tasainen, mutta Portugalin jälkeen aloimme tosissaan napsia pisteitä.Kesän rallit menivät Rovanperältä ja Halttuselta tavalliseen tapaan. Tulokset olivat mestarin arvoisella tasolla, joten MM-tittelin uusiminen näytti olevan jälleen ajan kysymys.Kausi huipentui Saksan, Tsekin ja Itävallan jakaessa järjestelyvastuun kauden 12. MM-osakilpailussa. Kartanlukijoille se tiesi tolkuttoman pitkiä päiviä, joista suuri osa kului siirtymäosuuksilla kilpailijoiden ylittäessä maarajoja useita kertoja päivässä.- Tämä ralli oli extremeä - ehkä vähän liiankin. Laskin, että viiden yön aikana nukuin vain 20 tuntia. Onko se enää turvallista, kun päivät ovat niin pitkiä? Teemme paljon töitä nuottien kanssa, ja lisäksi kisa oli todella pitkä. Sanoin jo torstaina, että olen ollut viikon täällä ja ralli oli vasta alkamassa. Tämä oli hyvä palkinto vaativassa kisassa.Toyotan hyvästä tiimihengestä kertoo paljon se, että vaikka kamppailu erikoiskokeilla on tulikivenkatkuista, säilyy ystävyys taistelun tauottua.Yhteispeliä. Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen tietävät kokemuksesta, millaisen reseptin huipputulokset rallin MM-sarjassa vaativat.Vahinkoja sattuuNopea taktiikan muutos syntyi Rovanperän autokunnassa ilman sen isompia palavereja. Jostain piti luopua, jotta kauden päätavoite ei vaarantuisi, ja tällä kertaa se tarkoitti reilua vauhdin tiputtamista. Rovanperän nimi tippui erikoiskoetuloksissa kärkipaikalta viimeisien Rally1-autojen joukkoon, mikä näytti rallifaneista erikoiselta, mutta ymmärrettävältä ratkaisulta.- Minuutti ennen lähtövuoroamme saimme tiedon radiosta. Ehdimme puhua hieman ja sopia, että nyt otetaan vain rennosti. Elfyn (Evans) ja Scott (Martin) ovat kivoja kavereita, joiden kanssa vietämme aikaa rallien ulkopuolellakin. Ei ollut kiva nähdä heitä tien varressa, mutta kyllähän heidän kohtalonsa teki kisastamme helpomman.Tallikaverin epäonni ei silti ollut merkitykseltään suuressa roolissa mestaruustaistelussa. Rovanperä ja Halttunen olivat lauantaiaamuun mennessä hankkineet jo reilun, 45 sekunnin, kaulan Evansiin, joten viikonloppu olisi päättynyt suomalaisjuhliin ilman yllättävää käännettäkin.- Näkisin, että mestaruus tuli silti ajamalla, koska kaikki puskevat 110 lasissa. Näitä vain sattuu, Halttunen huomauttaa.Ulospäin näyttää siltä, että Rovanperän ja Halttusen työskentely on niin vakaalla ja varmalla pohjalla, että kaikki jaossa oleva oppi on jo tullut sisäistettyä.- Vaikka voittaisi 20 titteliä, niin ei ole silti valmis. Opittavaa on aina, joten pitää puskea ja pyrkiä parempaan.Jotkin kuljettajista syttyvät paineista, toiset saavat hartiansa rennoksi vasta tilanteessa, jossa paras anti kaudesta on jo saavutettu.Kauden päätösrallissa Japanissa Rovanperä ja Halttunen saavat kokeilla, miltä meno maistuu, kun kisataktiikan voi luoda kaikki tai ei mitään -pohjalle ja tavoitella voittoa rallissa, joka profiililtaan ei miellytä ykköskuljettaja Rovanperää.- Kalle ei tykkää hitaista mikkihiiripätkistä, joita Japanissa riittää. Tykkäämme kuitenkin haasteista, joten haluamme ylittää tämän haasteen. Täytyy vain ajatella eri tavalla. En näe syytä, miksemme voisi ajaa hyvää tulosta myös Japanissa, niputtaa Halttunen.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaLisää aiheestaNäin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksen Rovanperä paljasti mestaruusreseptinsä: ”Voimme olla ylpeitä tästä” Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina 24.8.2024 Ajoneuvot Moottorin rengastesti: uusi tieliikennelaki sallii ajon kesärenkaalla, mutta miten se pitää talvirenkaisiin verrattuna? 22.8.2024 Uutinen Suosikkiauto on uudistumassa – tätä kaikkea siihen on luvassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta