23.9.2022 Ajoneuvot Mitsubishi ASX:n toinen sukupolvi on nyt tosiasia – sitä on myös vahva Renault-yhteistyö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 13 vuoden malli-ikään ehtivä ASX pääsee vihdoin ansaitulle eläkkeelle, kun seuraaja etenee tuotantoon ensi kevääksi. Uutuusmalli on ensimmäinen esimerkki Mitsubishin vahvasta allianssiyhteistyöstä Euroopassa, ja kyseessähän on uudelleenbrändätty Renault Captur. Mitsubishin tulevaisuus Euroopassa on ollut vaakalaudalla, ja ehdittiinhän timanttimerkki jo välissä tuomita läntisestä Euroopasta ulos. Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin vahva yhteistyö koettiin kuitenkin paremmaksi ratkaisuksi, ja näin Mitsubishin Euroopan-mallisto tulee jatkossa olemaan vahvan ranskalaispainotteista. Tästä ensimmäinen esimerkki on Renault Capturiin perustuva ASX:n uusi sukupolvi, mahdollisesti seuraava puolestaan Clio-pohjainen Colt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEri painotuksillaUusi ASX eroaa väistyvästä edeltäjästään monin tavoin. Lähdetäänpä liikkeelle siitä, että auto on sekä ulkoisesti että sisäisesti lähes täydellinen kopio hyvin eri otteella kymmenen vuotta alkuperäisen ASX:n jälkeen lanseeratusta Renault Capturista. Ulkoisesti oikeastaan ainoat erottavat tekijät Renault-kaksoseen löytyvät maskista, logoista ja mallinimistä. Jopa sellaiset yksilöivät tekijät, kuin vanteet, on repäisty suoraan Renaultin katalogista, ainoastaan keskiöissä on totta kai Mitsubishin logot.ASX:n pohjana on (muiden muassa) Euro-Capturin kanssa sama CMF-B -alusta. Tällä tiedolla on merkitystä sen vuoksi, että muualla maailmassa myytävä ja muun muassa Kazakstanissa ja Brasiliassa valmistettava Kaptur Global Access (Etelä-Amerikassa myös Captur) rakentuu Dacia Dusterin B0-alustalle, ja on äärimitoiltaan hieman suurempi. Euroopan markkinoille tarkoitettuna ASX tullaan valmistamaan kuitenkin Capturin rinnalla Espanjassa.Sisälläkään ei juuri uutta auringon alla. Monitoiminäytön koot vaihtelevat malliversiosta riippuen 4,2:sta seitsemään ja aina 10,25:een asti.Moottoripuolella uutta MitsubishilleMitsubishi-asiakkaat ovat tähän mennessä tottuneet erikokoisiin bensiini- ja dieselmoottoreihin sekä lataushybrideihin. Uusi ASX päivittää nämä käsitykset pudottamalla dieselit pois valikoimasta, ja lisäämällä siihen uuden hybridivaihtoehdon. Kaikkiaan uutuuteen tulee saamaan viisi erilaista voimalinjavaihtoehtoa, jotka saadaan luonnollisesti sellaisenaan Capturin paletista.Kolme viidestä vaihtoehdosta on bensiinimoottoreita. Löytyy 1,0-litrainen kolmisylinterinen MPI-T -turbobensa 67 kilowatin tehoilla. Sen yläpuolella on 1,3-litrainen nelisylinterinen, niin ikään ahdettu bensiinimoottori DI-T, joka erotellaan kuusivaihteiseen manuaaliversioon (103 kW) ja seitsenvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattiversioon (116 kW). Sähköistettyä puolta edustavat 1,6-litraiseen bensiinimoottoriin perustuvat hybridivaihtoehdot. Niin kutsuttu itselataava hybridijärjestelmä antaa 1,3 kilowattitunnin akun kera 107 kilowatin kokonaisteholukemat. Plug-in- eli lataushybridi nojaa samaan polttomoottoriin, kahteen sähkömoottoriin ja siinä on 10,5 kilowattitunnin ajoakku. Järjestelmästä saadaan ulos 118 kilowatin eli 160 hevosvoiman tehot, kyseessä on siis ainakin alkuvaiheessa malliston voimakuningas.Lähteet: Mitsubishi, Carscoops Kuvat: Mitsubishi Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”