3.8.2024 Moottoripyörät Moottoripyörän öljynvaihto – näin teet sen itse Teksti Sini Ylivakeri Kuva Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyörän öljyt on vaihdettava säännöllisesti. Useimmissa tapauksissa öljynvaihto on helppo tehdä itse. Moottoripyörän öljynvaihto on tärkeä huoltotoimenpide, joka vaikuttaa merkittävästi moottorin toimintaan ja kestävyyteen. Säännöllinen huolto takaa, että moottoripyörä toimii moitteetta ja myös ajomukavuus on tällöin parhaimmillaan.Kun olet vaihtamassa itse ensimmäistä kertaa öljyjä moottoripyörääsi, aivan ensimmäiseksi kannattaa tutustua oman moottoripyörän käyttöohjekirjaan. Sieltä löydät tarkemmat mallikohtaiset ohjeet öljynvaihtoon. Perustoimenpiteet ovat kuitenkin samanlaiset prätkään kuin prätkään – vanhat öljyt ulos ja uudet sisään.Moottoripyörän öljynvaihto on helppo tehdä melkein missä vain. On kuitenkin hyvä huomioida, että kaikkialla öljyjen vaihto ei ole sallittua, vaikka kyse olisi omasta pihasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarvittavat välineetHanki valmiiksi uudet osat, kuten valmistajan suosituksen mukaiset öljyt, öljynsuodatin ja öljyproppu tai -tiiviste. Tarvitset myös työkaluja, kuten esimerkiksi oikean kokoisen kiintoavaimen tai räikän ja hylsyn, jolla öljyntyhjennyspropun saa auki.Jos moottoripyörässäsi on öljynsuodatin, tarvitset myös öljynsuodattimen avaimen. Lisäksi tarvitset keräysastian vanhoille öljylle ja mahdollisesti myös suppilon, jolla saat uudet öljyt valutettua sisään läikyttämättä.Takapukki voi olla tarpeen, jotta moottoripyörän saa pystyasentoon, mikä voi helpottaa esimerkiksi öljyjen valutusta ja oikean öljymäärän mittaamista.On hyvä käyttää suojakäsineitä ja pitää käsillä rätti tai paperia öljyn pyyhkimistä varten. Jos aiot vaihtaa öljyt omassa pihassa, moottoripyörän alle voi levittää esimerkiksi pressun tai muun öljyä läpäisemättömän alustan öljynkeräysastian lisäksi, jotta öljyä ei päätyisi vahingossa maahan. AlkuvalmisteluMoottorin tulisi olla lämmennyt juuri ennen öljynvaihtoa, sillä öljy muuttuu juoksevammaksi lämmetessään ja valuu helpommin pois.Laita moottoripyörä tasaiselle alustalle ja varmista, että se on vakaasti paikallaan. Voit käyttää esimerkiksi takapukkia tai asettaa pyörän tukevasti keski- tai sivuseisontatuelle. Öljyn tyhjennysAseta tarpeeksi suuri tyhjennysastia moottoripyörän öljyntyhjennyspropun alle. Öljyproppu sijaitsee yleensä moottorin pohjassa tai sen lähettyvillä. Muista käyttää suojakäsineitä, ja avaa öljyproppu sopivan kokoisella työkalulla. Ole tarkkana, kun proppu on juuri lähtemässä irti – kuuma moottoriöljy voi polttaa myös suojakäsineiden läpi. Jos propussa on magneetti, tarkista onko siihen kerääntynyt metallin jäämiä. Proppuun kertynyt metallihile voi kieliä isommasta viasta, joka on syytä tutkia.Anna vanhojen öljyjen valua ulos. Tähän menee moottorin tilavuudesta riippuen yleensä muutamia minuutteja. Jos moottoripyöräsi on tähän mennessä ollut sivuseisontatuella, käännä pyörä pystyyn, jotta viimeisetkin öljyt valuvat ulos.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÖljynsuodattimen vaihtoOta toinen öljynkeräysastia tai siirrä astiaa öljynsuodattimen kohdalle. Irrota öljynsuodatin käyttämällä sopivaa avaustyökalua. Ole varovainen, sillä suodatinkin voi olla kuuma ja täynnä öljyä.Vanhaa suodatinta kannattaa verrata uuteen ennen asennusta, jotta varmasti oikea osa menee paikoilleen. Pyyhi moottorin tiivistepinta puhtaaksi liasta ja vanhasta öljystä. Voitele uuden öljynsuodattimen tiiviste ohuella kerroksella uutta öljyä, jotta se asettuu tiiviisti kiinnittäessä. Sivuttain moottorissa olevaan öljynsuodattimeen kuuluu yleensä kaataa valmiiksi uutta öljyä valmistajan suositusten mukaan. Jos moottoripyörässäsi on vaihdettava paperisuodatin, tarkista valmistajan vaihto-ohjeet.Kiinnitä uusi öljynsuodatin paikoilleen käsin kiertämällä, kunnes suodatin asettuu kiinni moottorin tiivistepintaa vasten. Kiristä suodatin käsin tai valmistajan suosituksen mukaiseen momenttiin. Varmista, että suodatin on hyvin paikallaan. Älä kuitenkaan käytä liikaa voimaa.Öljyn täyttöKun vanha öljy on valunut kokonaan pois, ota uusi öljyproppu tai vaihda vanhaan puhdistettuun öljyproppuun uusi tiiviste. Kiinnitä öljyproppu takaisin paikalleen ja kiristä se valmistajan suositusten mukaisesti oikeaan momenttiin. Momenttiavaimella saat varmistettua juuri oikean kireyden. Käsituntumallakin pärjää, kunhan käyttää korkeintaan saman verran tai mieluummin hieman vähemmän voimaa, mitä öljypropun irrotus vaati.Avaa öljyntäyttöaukko ja aseta tarvittaessa suppilo sen päälle. Kaada uutta öljyä moottoriin valmistajan suositteleman määrän verran. Varo täyttämästä liikaa, vaan kaada aluksi mieluummin hieman täyttömäärää vähemmän.Tarkista öljyn määrä öljytikusta tai -ikkunasta ja lisää öljyä tarvittaessa. Varmista, että öljymäärä on ala- ja ylämitan välissä.Käynnistä moottoripyörä ja anna sen käydä muutaman minuutin ajan. Tarkista, että öljynpaineen varoitusvalo sammuu ja ettei öljyä vuoda mistään. Sammuta moottori ja tarkista öljyn määrä uudelleen. Lisää öljyä tarvittaessa.ViimeistelySiivoa öljyjäljet moottoripyörän suodattimen ja öljypropun ympäriltä. Myös likaantuneet työkalut on hyvä puhdistaa, jotta niitä on mukava käyttää ensikerralla.Kerää vanha öljy esimerkiksi tyhjään öljykanisteriin. Vie vanhat öljyt ja suodatin asianmukaiseen kierrätyspisteeseen. Älä koskaan heitä käytettyä öljyä tai suodatinta tavalliseen roskasäiliöön tai viemäriin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 11.5.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien applikaatiot tekevät navigaattorin turhaksi 10.5.2025 Moottoripyörät Käyttötesti: Vakuutusten vertaileminen kannattaa edelleen – CF Motossa härskit hintaerot 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”