15.12.2019 Ajoneuvot Moottoripyöristä osa älykästä liikennettä suomalaisella tutkimustyöllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tarkoituksena on siirtää älytekniikkaa myös kaksipyöräisiin. Teknologian tutkimuskeskus VTT on aloittanut yhteistyön moottoripyörävalmistaja KTM:n kanssa. Tarkoituksena on varustaa moottoripyörä VTT:n automaattisista ajoneuvoista tutuilla teknisillä tiedonsiirto- ja ympäristön havainnointijärjestelmillä.Turvajärjestelmillä ja antureilla on tarkoitus tehdä moottoripyöristä näkyvämpiä autoilijoille ja liikenteestä kokonaisuutena aiempaa turvallisempaa sekä tehokkaampaa.VTT on saanut tunnustusta kansainvälisesti autonomisten ajoneuvojen ja niiden antureiden ja ohjelmistojen kehitystyöstä erityisesti haastaviin olosuhteisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikalla paikataan kuljettajien virheitäLiikenneonnettomuuksien pääasialliset aiheuttajat ovat inhimilliset ajo- ja arviointivirheet. Automatisoinnin kehittäminen on jo tuonut liikenteeseen autoja älykkäillä sensoreilla, joilla autetaan kuljettajaa havaitsemaan lähiympäristössä olevia ihmisiä. VTT uskoo lähivuosina autojen kuljettajaa avustavien järjestelmien kehittyvän kohti autonomisen ajamisen mahdollistamista.Autonomisten ajoneuvojen tuomisessa liikenteeseen tulee ottaa huomioon myös moottoripyörät. Henkilöautojen nykyiset anturit eivät havaitse moottoripyörää, ellei se aja keskellä kaistaa tai ainakin auton mukaisella keskilinjalla.Tarkoituksena ei ole kuitenkaan vielä rakentaa autonomisesti toimivaa moottoripyörää, vaan sopeuttaa moottoripyörät osaksi tulevaisuuden älykästä liikennettä.– Tutkimustyömme keskittyy ajoneuvojen antureiden ja uusien kommunikointijärjestelmien kehittämiseen ja tutkimiseen. Tarkoituksena ei suinkaan ole kehittää autonomisesti ajavaa moottoripyörää, vaan tutkimus painottaa moottoripyöräympäristössä toimivien laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden soveltuvuutta ja toimivuutta. Tavoitteena on tutkia ja testata, miten moottoripyörästä saadaan älykäs osa tulevaisuuden liikennejärjestelmää, ja tässä Jarnoksi nimetty tutkimuspyörämme on oleellinen osa, VTT:n RobotCar Crew-tutkimusryhmän johtava tutkija Aki Lumiaho kertoo.Tiedonsiirtoa myös infraanTutkimukseen kuuluu myös kehittää langatonta tiedonsiirtoa moottoripyörien ja autojen välillä, tätä teknologiaa kerrotaan voivan hyödyntää myös kevyemmissä ajoneuvoissa. Näin mahdollistetaan ajoneuvojen keskinäisen kommunikoinnin lisäksi myös automaattinen tiedonsiirto infrastruktuurin välisessä toiminnassa.– Nykyisiä perinteisen moottoripyörän kaltaisia ajoneuvoja voidaan pitää automaattiautoihin verrattuna ’'tietämättöminä’'. Ne eivät itse ymmärrä liikenteen olosuhteita, tilanteita tai tapahtumia, ne eivät näy riittävästi autojen järjestelmille eivätkä kommunikoi muiden ajoneuvojen tai järjestelmien kanssa. Moottoripyörillä liikkuessa kaikki liikenneturvallisuustekijät ovat kiinni moottoripyöräilijästä itsestään, mutta myös muiden ajoneuvojen kuljettajista, siis niistä inhimillisistä tekijöistä, jotka tekevät liikenteessä virheitä, Lumiaho toteaa.Lähde: VTT Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen