8.7.2018 Automatkailu Näillä vinkein autolla Eurooppaan Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Välty pulmilta ja selvitä ennakolta, mitä varusteita on syytä ottaa mukaan. Euroopassa autoilevan tai moottoripyöräilevän on syytä selvittää, mitä asiapapereita ja varusteita on syytä ottaa mukaan. Vaatimukset vaihtelevat myös maittain. Matka onnistuu, kun suunnitelmat ovat selvät, paperit kunnossa, huollot hoidettu ja ajoneuvo on varusteltu riittävästi. Esimerkiksi ensiapulaukku on monissa maissa pakollinen varuste. Matkaan kannattaa ottaa myös eurooppalainen sairaanhoitokortti ja vahinkoilmoituslomake. Vinkkejä on tarjolla kattavasti esimerkiksi Autoliiton nettisivuilla. Myös vakuutusturvan kattavuus kannattaa selvittää ennakolta. Ajoneuvoa koskevien vakuutusten voimassaoloalue ja mahdolliset korvausrajoitukset ulkomailla kannattaa tarkistaa. Esimerkiksi varkausvakuutuksessa voi olla korotettu omavastuu tietyissä maissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vihreä kortti todistaa liikennevakuutuksen Ulkomailla autoilevan tai moottoripyöräilevän tulee pystyä todistamaan, että liikennevakuutus on voimassa. Ennen matkaa kannattaa tietty myös varmistaa, että vapaaehtoiset autovakuutukset ja matkavakuutukset ovat kunnossa. Vihreä kortti (Green Card) on todiste voimassaolevasta liikennevakuutuksesta ja sen antaa liikennevakuutuksen myöntänyt vakuutusyhtiö. Vihreä kortti tulee esittää liikennevahingon yhteydessä sekä tarvittaessa rajaviranomaisille. – Vihreä kortti tulee esittää liikennevahingon yhteydessä sekä tarvittaessa rajaviranomaisille. Vihreän kortin hankkiminen on suositeltavaa Pohjoismaiden ulkopuolelle mentäessä, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen muistuttaa. Suomalaiset autoilevat ja moottoripyöräilevät lomakausina etenkin Keski- ja Etelä-Euroopassa sekä naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa. – Näissä maissa suomalaiset liikenne- ja kaskovakuutukset korvaavat, kuten Suomessakin, LähiTapiolan moottoriajoneuvovakuuttamisen johtaja Tapani Alaviiri kertoo. Vakuutus on voimassa ETA-maissa Suomalainen liikennevakuutus on voimassa ETA-valtioissa ja näiden ulkopuolisissa vihreän kortin -maissa. Vihreä kortti on pakollinen seuraavissa maissa: Albania, Azerbaidzan, Bosnia-Hertzegovina, Iran, Israel, Makedonia, Marokko, Moldova, Montenegro, Tunisia, Turkki, Ukraina, Valko-Venäjä ja Venäjä. Mikäli edellä oleviin maihin mentäessä vihreää korttia ei ole tai sen voimassaoloaika on umpeutunut, vierailtavan valtion rajalta on ostettava niin sanottu rajavakuutus. Venäjä on oma lukunsa Venäjälle tai muualle ETA-alueen ulkopuolelle matkustavan kannattaa varmistaa oman ajoneuvon vakuutuksen kattavuus ja korvaustaso, jotka voivat poiketa totutusta merkittävästi. – Vaikka suomalainen kaskovakuutus korvaakin Venäjällä tapahtuneet vahingot normaalisti, niin korvaussumma liikennevahingon osalta määräytyy Venäjän liikennevakuutuslain mukaan ja se voi jäädä pieneksi verrattuna Suomeen, Tapani Alaviiri varoittaa. Yksi varokeino on huolehtia, että kaskoon sisältyy liikennevakuutusta täydentävä Ulkomaan vastuuvakuutus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pienet peltikolarit tyypillisiä Yleisimpiä omalla autolla ulkomailla matkatessa ovat liikennevahingot, kuten lievät kolarit, joissa vahinkoa voi sattua niin omalle kuin vastapuolenkin ajoneuvolle. – Syynä ovat usein epäselvyys väistämisvelvollisuudesta ja vieraan liikenneympäristön aiheuttamat yllätykset. Lisäksi matkalla sattuu paljon autopalveluvahinkoja, joissa matka keskeytyy esimerkiksi auton teknisen vian vuoksi, LähiTapiolan tuotepäällikkö Henna Saarelainen kertoo. Matkanjatkamispalvelu pelastaa Pienikin peltikolari tai tekninen vika voi tärvellä odotetun lomamatkan. Tällöin apuun tulevat erilaiset matkanjatkamispalvelut. Esimerkiksi Autoliiton Plus-jäsenyys pelastaa pulasta yli 40 Euroopan maassa, myös Venäjällä. Perillepääsyn takaava jäsenyys on henkilökohtainen, ei ajoneuvoon sidottu palvelu. Avun saa aina kun jäsen on kuljettajana tai matkustajana Suomessa yksityiskäyttöön rekisteröidyssä henkilö-, paketti-, kevytkuorma-autossa, mopoautossa tai matkailuautossa (enintään 4 000 kg). Apu koskee myös samassa ajoneuvossa jäsenen kanssa matkustavia. Palvelu koskee myös moottoripyörällä liikkuvaa jäsentä. Kansainvälinen ajokortti tarpeen EU-maissa myönnetyt ajokortit ovat voimassa toisissa EU-maissa. Autoliiton Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo, että Euroopan maista kansainvälistä ajokorttia suositellaan autoiltaessa Bosnia ja Hertsegovinassa, Montenegrossa, Serbiassa, Ukrainassa, Valko-Venäjällä ja Venäjällä. Kansainvälinen ajokortti on edelleen pakollinen asiapaperi monessa Euroopan ulkopuolisessa maassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensiapulaukku mukaan Ensiapulaukku on oltava matkassa seuraavissa maissa autoillessa: Albania, Bosnia ja Hetsegovina, Bulgaria, Itävalta, Kreikka, Kosovo, Kroatia, Latvia, Liettua, Makedonia, Moldova, Montenegro, Romania, Serbia, Slovakia, Tšekki, Turkki, Ukraina, Unkari, Venäjä, Valko-Venäjä ja Viro. Jauhesammutin on pakollinen varuste näissä maissa: Kreikka, Latvia, Liettua, Moldova, Puola, Romania, Turkki, Ukraina, Venäjä, Valko-Venäjä ja Viro. Heijastinliivi – joko kuljettajalle tai kaikille matkustajille – tarvitaan seuraavissa maissa: Belgia, Bosnia ja Hetsegovina, Bulgaria, Espanja, Italia, Itävalta, Kroatia, Latvia, Liettua, Luxemburg, Makedonia, Moldova, Monaco, Montenegro, Ranska, Romania, Serbia, Slovakia, Slovenia, Tšekki, Unkari, Valko-Venäjä ja Viro. Paperinen rekisteröintitodistus mukaan Autossa tulee olla mukana rekisteröintitodistuksen I-osa, kun ajoneuvolla lähdetään ulkomaille. Uusien autojen rekisteröintitodistus on nykyisin sähköinen. Paperisen rekisteröintitodistuksen saa veloituksetta Trafista (www.trafi.fi). Jos automatkalle lähdetään toisen henkilön tai yrityksen autolla, eikä kuljettajan nimeä näy rekisteröintitodistuksessa omistajana tai haltijana, pitää olla mukana monikielinen valtakirja. Osamaksulla ostetun auton omistajalta tulee pyytää kirjallinen maastavientilupa auton viemiseksi maan rajojen ulkopuolelle. Autoliiton uusi ja suosittu Autolla Eurooppaan -kirja ilmestyy tammikuussa 2019. Joka toinen vuosi julkaistavan Autoillen Euroopassa -kirjan tietoihin on tullut useita päivityksiä, muun muassa Ranskan ja Saksan osalta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto, LähiTapiola, Trafi Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 9.11.2025 Matkailu Yhä useampi suomalainen suuntaa talvilomalle Ruotsiin 2.11.2025 Matkailu Kun masuunit hiljenivät – Zollverein on Saksan ja ehkä koko Euroopan vaikuttavin teollisuusmuseo 31.10.2025 Matkailu Turun valtteina ruoka, taide, kauppahalli ja Kakolanmäki – miksipä ei! 26.10.2025 Matkailu Vuonna 1922 valmistuneen laittoman vampyyrielokuvan kulissina toiminut slovakialainen linna hämmentää monipuolisuudellaan 23.10.2025 Matkailu Onko tässä Turun halvin hotelliyö? 21.10.2025 Uutinen Junassa saa palvelua – uudet Pendolino Plus -kaukojunat aloittavat liikennöinnin 19.10.2025 Matkailu Maailman hienoin palatsi ja museo on sellainen, mikä samaan aikaan sekä ihastuttaa että vihastuttaa 12.10.2025 Matkailu Porattiinko öljyä ensimmäisenä maailmassa Saksassa – Saksan öljymuseo valottaa asiaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ford esitteli maailmalle ydinkäyttöisen henkilöauton mahdollisuuden 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista