8.7.2018

Näillä vinkein autolla Eurooppaan

Välty pulmilta ja selvitä ennakolta, mitä varusteita on syytä ottaa mukaan.

Euroopassa autoilevan tai moottoripyöräilevän on syytä selvittää, mitä asiapapereita ja varusteita on syytä ottaa mukaan. Vaatimukset vaihtelevat myös maittain.

Matka onnistuu, kun suunnitelmat ovat selvät, paperit kunnossa, huollot hoidettu ja ajoneuvo on varusteltu riittävästi. Esimerkiksi ensiapulaukku on monissa maissa pakollinen varuste. Matkaan kannattaa ottaa myös eurooppalainen sairaanhoitokortti ja vahinkoilmoituslomake.

Vinkkejä on tarjolla kattavasti esimerkiksi Autoliiton nettisivuilla. Myös vakuutusturvan kattavuus kannattaa selvittää ennakolta. Ajoneuvoa koskevien vakuutusten voimassaoloalue ja mahdolliset korvausrajoitukset ulkomailla kannattaa tarkistaa. Esimerkiksi varkausvakuutuksessa voi olla korotettu omavastuu tietyissä maissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vihreä kortti todistaa liikennevakuutuksen

Ulkomailla autoilevan tai moottoripyöräilevän tulee pystyä todistamaan, että liikennevakuutus on voimassa. Ennen matkaa kannattaa tietty myös varmistaa, että vapaaehtoiset autovakuutukset ja matkavakuutukset ovat kunnossa.

Vihreä kortti (Green Card) on todiste voimassaolevasta liikennevakuutuksesta ja sen antaa liikennevakuutuksen myöntänyt vakuutusyhtiö. Vihreä kortti tulee esittää liikennevahingon yhteydessä sekä tarvittaessa rajaviranomaisille.

– Vihreä kortti tulee esittää liikennevahingon yhteydessä sekä tarvittaessa rajaviranomaisille. Vihreän kortin hankkiminen on suositeltavaa Pohjoismaiden ulkopuolelle mentäessä, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen muistuttaa.

Suomalaiset autoilevat ja moottoripyöräilevät lomakausina etenkin Keski- ja Etelä-Euroopassa sekä naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa.

– Näissä maissa suomalaiset liikenne- ja kaskovakuutukset korvaavat, kuten Suomessakin, LähiTapiolan moottoriajoneuvovakuuttamisen johtaja Tapani Alaviiri kertoo.

Moottoripyörät Alpeilla

Vakuutus on voimassa ETA-maissa

Suomalainen liikennevakuutus on voimassa ETA-valtioissa ja näiden ulkopuolisissa vihreän kortin -maissa.

Vihreä kortti on pakollinen seuraavissa maissa: Albania, Azerbaidzan, Bosnia-Hertzegovina, Iran, Israel, Makedonia, Marokko, Moldova, Montenegro, Tunisia, Turkki, Ukraina, Valko-Venäjä ja Venäjä.

Mikäli edellä oleviin maihin mentäessä vihreää korttia ei ole tai sen voimassaoloaika on umpeutunut, vierailtavan valtion rajalta on ostettava niin sanottu rajavakuutus.

Venäjä on oma lukunsa

Venäjälle tai muualle ETA-alueen ulkopuolelle matkustavan kannattaa varmistaa oman ajoneuvon vakuutuksen kattavuus ja korvaustaso, jotka voivat poiketa totutusta merkittävästi.

– Vaikka suomalainen kaskovakuutus korvaakin Venäjällä tapahtuneet vahingot normaalisti, niin korvaussumma liikennevahingon osalta määräytyy Venäjän liikennevakuutuslain mukaan ja se voi jäädä pieneksi verrattuna Suomeen, Tapani Alaviiri varoittaa.

Yksi varokeino on huolehtia, että kaskoon sisältyy liikennevakuutusta täydentävä Ulkomaan vastuuvakuutus.

Olhon_Siperia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienet peltikolarit tyypillisiä

Yleisimpiä omalla autolla ulkomailla matkatessa ovat liikennevahingot, kuten lievät kolarit, joissa vahinkoa voi sattua niin omalle kuin vastapuolenkin ajoneuvolle.

– Syynä ovat usein epäselvyys väistämisvelvollisuudesta ja vieraan liikenneympäristön aiheuttamat yllätykset. Lisäksi matkalla sattuu paljon autopalveluvahinkoja, joissa matka keskeytyy esimerkiksi auton teknisen vian vuoksi, LähiTapiolan tuotepäällikkö Henna Saarelainen kertoo.

Matkanjatkamispalvelu pelastaa

Pienikin peltikolari tai tekninen vika voi tärvellä odotetun lomamatkan. Tällöin apuun tulevat erilaiset matkanjatkamispalvelut. Esimerkiksi Autoliiton Plus-jäsenyys pelastaa pulasta yli 40 Euroopan maassa, myös Venäjällä.

Perillepääsyn takaava jäsenyys on henkilökohtainen, ei ajoneuvoon sidottu palvelu.

Avun saa aina kun jäsen on kuljettajana tai matkustajana Suomessa yksityiskäyttöön rekisteröidyssä henkilö-, paketti-, kevytkuorma-autossa, mopoautossa tai matkailuautossa (enintään 4 000 kg). Apu koskee myös samassa ajoneuvossa jäsenen kanssa matkustavia.

Palvelu koskee myös moottoripyörällä liikkuvaa jäsentä.

Kansainvälinen ajokortti tarpeen

EU-maissa myönnetyt ajokortit ovat voimassa toisissa EU-maissa. Autoliiton Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo, että Euroopan maista kansainvälistä ajokorttia suositellaan autoiltaessa Bosnia ja Hertsegovinassa, Montenegrossa, Serbiassa, Ukrainassa, Valko-Venäjällä ja Venäjällä.

Kansainvälinen ajokortti on edelleen pakollinen asiapaperi monessa Euroopan ulkopuolisessa maassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensiapulaukku mukaan

Ensiapulaukku on oltava matkassa seuraavissa maissa autoillessa: Albania, Bosnia ja Hetsegovina, Bulgaria, Itävalta, Kreikka, Kosovo, Kroatia, Latvia, Liettua, Makedonia, Moldova, Montenegro, Romania, Serbia, Slovakia, Tšekki, Turkki, Ukraina, Unkari, Venäjä, Valko-Venäjä ja Viro.

Jauhesammutin on pakollinen varuste näissä maissa: Kreikka, Latvia, Liettua, Moldova, Puola, Romania, Turkki, Ukraina, Venäjä, Valko-Venäjä ja Viro.

Heijastinliivi – joko kuljettajalle tai kaikille matkustajille – tarvitaan seuraavissa maissa: Belgia, Bosnia ja Hetsegovina, Bulgaria, Espanja, Italia, Itävalta, Kroatia, Latvia, Liettua, Luxemburg, Makedonia, Moldova, Monaco, Montenegro, Ranska, Romania, Serbia, Slovakia, Slovenia, Tšekki, Unkari, Valko-Venäjä ja Viro.

Paperinen rekisteröintitodistus mukaan

Autossa tulee olla mukana rekisteröintitodistuksen I-osa, kun ajoneuvolla lähdetään ulkomaille.

Uusien autojen rekisteröintitodistus on nykyisin sähköinen. Paperisen rekisteröintitodistuksen saa veloituksetta Trafista (www.trafi.fi).

Jos automatkalle lähdetään toisen henkilön tai yrityksen autolla, eikä kuljettajan nimeä näy rekisteröintitodistuksessa omistajana tai haltijana, pitää olla mukana monikielinen valtakirja.

Osamaksulla ostetun auton omistajalta tulee pyytää kirjallinen maastavientilupa auton viemiseksi maan rajojen ulkopuolelle.

Autoliiton uusi ja suosittu Autolla Eurooppaan -kirja ilmestyy tammikuussa 2019. Joka toinen vuosi julkaistavan Autoillen Euroopassa -kirjan tietoihin on tullut useita päivityksiä, muun muassa Ranskan ja Saksan osalta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto, LähiTapiola, Trafi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat