12.11.2017 Ajoneuvot Näin se toimii: Citroënin mukavuusjousitus odotti sopivaa hetkeä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailmankirjat ovat taas järjestyksessä: Citroën keskittyy mukavuuteen. Sivuroolista malliston päätähdeksi nousseen Citroën C4 Cactuksen merkittävin uudistus on auton jousitus. Progressive Hydraulic Cushioniksi tai mukavuusjousitukseksi nimetty uutuusalusta on teknisesti yksinkertainen. Se ei ole järjestelmä, jonka kypsyminen ideasta toteutukseksi olisi vaatinut teknologian kehittymistä. Enemmänkin kyseessä on idea, jonka toteutus vain odotti oikeaa hetkeä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuutta vai urheilullisuutta? Mukavuus ei ole viime vuosina ollut merkittävä tekijä autojen markkinoinnissa. Puheet vilisevät aktiivisuutta, dynaamisuutta ja urheilullisuutta. Urheiluistuimet? Tietysti. Urheilualusta? Ilman muuta. Vaikka moniin arvoautoihin saakin usein mukavuutta parantavia ilmajousituksia, myydään niitäkin enemmän aktiivisina ja sopeutuvina, kuin kotipullantuoksuisen mukavina. Uusi jousitus on Citroënilta radikaali veto. Toteutus ei kuitenkaan ole yhtä vallankumouksellinen, kuin merkin historiaan tiiviisti liittyvä kaasunestejousitus oli aikanaan. Progressive Hydraulic Cushion ei vaadi erillistä hydraulipumppua, hydrauliputkia tai typpitäytteisiä palloja, jotka yhdessä paineistetun hydrauliöljyn kanssa kantavat auton kuorman. Kaiken takana on kierrejousi Vaikka uuden jousituksen nimessä vilahtaa sana hydraulic, on kyse lähinnä tavallisen kierrejousen ja iskunvaimentimen jatkokehitelmästä. Normaalissa ajotilanteessa Progressive Hydraulic Cushion toimii kuin tavallinen alusta: kierrejousi kantaa kuorman, ja iskunvaimennin kaitsee ylimääräiset heilahdukset. Iskunvaimentimen sisään rakennetut hydrauliset vaimentimet löytyvät kuvasta ylimmän ja alimman kierrejousen kohdalta. Näytekappaleesta on tietysti poistettu öljy. Järjestelmä poikkeaa tavallisesta, kun auto kohtaa suuren kuopan tai töyssyn: tavallisesti jousituksen liikerataa rajoitetaan varsin tanakoin ulosjousto- ja pohjaanlyöntikumein. Jos isku on liian suuri, eivät kumiset vaimentimet riitä pehmentämään iskua. Tiedättehän sen tärähdyksen ja sielua (ja joskus lompakkoa) raastavan äänen, kun autolla ajaa liian lujaa hidastetöyssyyn tai routakuoppaan. Pehmentävät lisävaimentimet Citroënin ratkaisu on korvata perinteiset rajoitinkumit iskunvaimentimen sisään rakennetuilla vaimentimilla: jousituksen joustaessa sisään tai ulos riittävän paljon, alkavat hydrauliset vaimentimet vähitellen rajoittamaan joustoa. Voisi kuvitella, että auton normaalin jousen ja iskunvaimentimen kummassakin päässä olisi toinen jäykempi jousi ja iskunvaimennin. Kun tavallinen jousi on tehnyt tehtävänsä, astuu jäykempi jousi mukaan tehtävään. Ratkaisu pehmentää jousituksen liikkeitä suurissa töyssyissä, kun pehmeä jousto ei yhtäkkiä päädy jäykkään rajoitinkumiin. Ratkaisu mahdollistanee myös perusiskunvaimentimen virittämisen tavallista mukavammaksi: auto saa hyllyä pehmeästi tien tärinöitä vaimentaen, mutta jos liike uhkaa kasvaa suuremmaksi, rajoittavat jäykemmät hydrauliset vaimentimet liikettä. Näin käy esimerkiksi kaarteissa: Citroën C4 Cactuksen kerrotaan kallistuvan helposti tiettyyn rajaan saakka, mutta pehmeän jousituksen painuessa hydraulisia vaimentimia vasten kallistus loppuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toimivuus selviää myöhemmin Ajatuksena uusi jousitus on nerokas. Muutokset mahtuvat vain hieman tavallista suuremman iskunvaimentimen sisälle. Silloin ei tarvita suuria muutoksia auton koriin tai tuotantolinjoihin, eikä huoltoja tarvitse kouluttaa täysin uutta järjestelmää varten. Uuden jousituksen jälkiasentaminen vanhempaan teräsjousitettuun Citroëniin tuskin kuitenkaan onnistuu. Tehtaan alustainsinöörit kertovat auton alustan vaativan lukuisia pikkumuutoksia, jotta uusi mukavuusjousitus toimii halutulla tavalla. Tuskin maltamme odottaa koeajoa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?