12.11.2017 Ajoneuvot Näin se toimii: Citroënin mukavuusjousitus odotti sopivaa hetkeä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailmankirjat ovat taas järjestyksessä: Citroën keskittyy mukavuuteen. Sivuroolista malliston päätähdeksi nousseen Citroën C4 Cactuksen merkittävin uudistus on auton jousitus. Progressive Hydraulic Cushioniksi tai mukavuusjousitukseksi nimetty uutuusalusta on teknisesti yksinkertainen. Se ei ole järjestelmä, jonka kypsyminen ideasta toteutukseksi olisi vaatinut teknologian kehittymistä. Enemmänkin kyseessä on idea, jonka toteutus vain odotti oikeaa hetkeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuutta vai urheilullisuutta?Mukavuus ei ole viime vuosina ollut merkittävä tekijä autojen markkinoinnissa. Puheet vilisevät aktiivisuutta, dynaamisuutta ja urheilullisuutta. Urheiluistuimet? Tietysti. Urheilualusta? Ilman muuta.Vaikka moniin arvoautoihin saakin usein mukavuutta parantavia ilmajousituksia, myydään niitäkin enemmän aktiivisina ja sopeutuvina, kuin kotipullantuoksuisen mukavina.Uusi jousitus on Citroënilta radikaali veto. Toteutus ei kuitenkaan ole yhtä vallankumouksellinen, kuin merkin historiaan tiiviisti liittyvä kaasunestejousitus oli aikanaan. Progressive Hydraulic Cushion ei vaadi erillistä hydraulipumppua, hydrauliputkia tai typpitäytteisiä palloja, jotka yhdessä paineistetun hydrauliöljyn kanssa kantavat auton kuorman.Kaiken takana on kierrejousiVaikka uuden jousituksen nimessä vilahtaa sana hydraulic, on kyse lähinnä tavallisen kierrejousen ja iskunvaimentimen jatkokehitelmästä. Normaalissa ajotilanteessa Progressive Hydraulic Cushion toimii kuin tavallinen alusta: kierrejousi kantaa kuorman, ja iskunvaimennin kaitsee ylimääräiset heilahdukset.Iskunvaimentimen sisään rakennetut hydrauliset vaimentimet löytyvät kuvasta ylimmän ja alimman kierrejousen kohdalta. Näytekappaleesta on tietysti poistettu öljy.Järjestelmä poikkeaa tavallisesta, kun auto kohtaa suuren kuopan tai töyssyn: tavallisesti jousituksen liikerataa rajoitetaan varsin tanakoin ulosjousto- ja pohjaanlyöntikumein. Jos isku on liian suuri, eivät kumiset vaimentimet riitä pehmentämään iskua. Tiedättehän sen tärähdyksen ja sielua (ja joskus lompakkoa) raastavan äänen, kun autolla ajaa liian lujaa hidastetöyssyyn tai routakuoppaan.Pehmentävät lisävaimentimetCitroënin ratkaisu on korvata perinteiset rajoitinkumit iskunvaimentimen sisään rakennetuilla vaimentimilla: jousituksen joustaessa sisään tai ulos riittävän paljon, alkavat hydrauliset vaimentimet vähitellen rajoittamaan joustoa.Voisi kuvitella, että auton normaalin jousen ja iskunvaimentimen kummassakin päässä olisi toinen jäykempi jousi ja iskunvaimennin. Kun tavallinen jousi on tehnyt tehtävänsä, astuu jäykempi jousi mukaan tehtävään. Ratkaisu pehmentää jousituksen liikkeitä suurissa töyssyissä, kun pehmeä jousto ei yhtäkkiä päädy jäykkään rajoitinkumiin.Ratkaisu mahdollistanee myös perusiskunvaimentimen virittämisen tavallista mukavammaksi: auto saa hyllyä pehmeästi tien tärinöitä vaimentaen, mutta jos liike uhkaa kasvaa suuremmaksi, rajoittavat jäykemmät hydrauliset vaimentimet liikettä. Näin käy esimerkiksi kaarteissa: Citroën C4 Cactuksen kerrotaan kallistuvan helposti tiettyyn rajaan saakka, mutta pehmeän jousituksen painuessa hydraulisia vaimentimia vasten kallistus loppuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimivuus selviää myöhemminAjatuksena uusi jousitus on nerokas. Muutokset mahtuvat vain hieman tavallista suuremman iskunvaimentimen sisälle. Silloin ei tarvita suuria muutoksia auton koriin tai tuotantolinjoihin, eikä huoltoja tarvitse kouluttaa täysin uutta järjestelmää varten.Uuden jousituksen jälkiasentaminen vanhempaan teräsjousitettuun Citroëniin tuskin kuitenkaan onnistuu. Tehtaan alustainsinöörit kertovat auton alustan vaativan lukuisia pikkumuutoksia, jotta uusi mukavuusjousitus toimii halutulla tavalla.Tuskin maltamme odottaa koeajoa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen