27.7.2018 Ajoneuvot Neste Ralli: kotiyleisön kannustus lämmittää Jari-Matti Latvalaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neste Rallin kolminkertainen voittaja lähtee tämän vuoden kisaan haastajan asemassa. Tavoitteena on kääntää alkukauden hankaluudet positiiviseen suuntaan. Toyota Gazoo Racingin väreissä ajavan Jari-Matti Latvalan alkukausi ei ole sujunut suunnitelmien mukaan: taival on täyttynyt kaikenlaisista vastoinkäymisistä. Suomalaisyleisö ei kuitenkaan ole unohtanut sankariaan – kun mies kävelee Jyväskylän Paviljongin varikkoalueella autoonsa, aidan takaa kuuluu rytmikäs ”Jari-Matti Latvala” -laulu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonkari, mutta silti nuoriKannustus lämmittää myös miehen itsensä mieltä, mikä lupaa hyvää tämän vuoden Neste Rallia ajatellen. Edellisvuoden kilpailua Latvala johti suvereenisti, kunnes Toyota Yaris WRC:n tekniikka petti legendaarisella Ouninpohjan erikoiskokeella.– Totta kai mediassa on ollut jonkin verran keskustelua ajamisestani ja urani jatkosta, mutta kaikkein tärkeintä on yleisön tuki, Latvala kiittelee.Vaikka Latvala on suomalaiskuskien joukossa jo konkari 190 MM-ralleineen, hän itse muistuttaa, että ikää on vasta 33 vuotta, ja sekä Tommi Mäkinen että Marcus Grönholm voittivat ensimmäiset maailmanmestaruutensa 32-vuotiaina.– Niin se vain menee, että välillä tulee huonoja vuosia, ja se on monien yhteensattumien summa. Tällä kaudella on ollut huonoa ajamista eli olen ajanut ulos kerran, mutta myös teknisiä ongelmia on ollut aika paljon.Tyylinäyte Vesalan testierikoiskokeelta.Takaa-ajoasemissa JyskäläänTavallaan edessä on siis näytön paikka. Miten vertaat tämän vuoden Neste Rallin lähtökohtia edellisiin? MM-paineitahan ei ainakaan nyt ole. – Kyllä tässä kilpailussa on aina enemmän paineita kuin muissa ralleissa. Monte Carloa voisi tosin verrata jännitystasoltaan tähän.Perjantain yhdeksännen lähtöruudun pitäisi olla Latvalalle etu, koska tie on ehtinyt jo puhdistua irtosorasta. – Sen pitäisi kyllä auttaa, varsinkin kun keli on näin kuuma ja kuiva. Ei sen varaan voi laskea mitään, mutta on se kuitenkin positiivinen tekijä, Latvala povaa.Auto sopii SuomeenToyota Gazoo Racingin testialueena on Jyväskylän seutu, eli auto on kehitetty huippuunsa saman tyyppisillä teillä, joilla Neste Rallikin ajetaan. – Pohjimmiltaan automme on vahva juuri nopeilla teillä, joilla Suomen ralli on perinteisesti ajettu. Vaikein osa-alue meille ovat olleet hitaat ja huonokuntoiset tiet.Vaikka tämän vuoden Neste Rallia on viety entistä kapeammille pätkille, sen ei pitäisi kuitenkaan olla Latvalan mukaan Toyotalle ongelma. – Tiet ovat täällä kuitenkin sen verran paremmassa kunnossa, että se ei haittaa edes erikoiskokeiden toisilla ajokerroilla. Jossain Sardiniassa ja Argentiinassa tilanne on ihan toinen, Latvala kertoo.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Keskisuomalainen / Sami SaarenpääMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen