27.7.2018 Ajoneuvot Neste Ralli: kotiyleisön kannustus lämmittää Jari-Matti Latvalaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neste Rallin kolminkertainen voittaja lähtee tämän vuoden kisaan haastajan asemassa. Tavoitteena on kääntää alkukauden hankaluudet positiiviseen suuntaan. Toyota Gazoo Racingin väreissä ajavan Jari-Matti Latvalan alkukausi ei ole sujunut suunnitelmien mukaan: taival on täyttynyt kaikenlaisista vastoinkäymisistä. Suomalaisyleisö ei kuitenkaan ole unohtanut sankariaan – kun mies kävelee Jyväskylän Paviljongin varikkoalueella autoonsa, aidan takaa kuuluu rytmikäs ”Jari-Matti Latvala” -laulu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonkari, mutta silti nuoriKannustus lämmittää myös miehen itsensä mieltä, mikä lupaa hyvää tämän vuoden Neste Rallia ajatellen. Edellisvuoden kilpailua Latvala johti suvereenisti, kunnes Toyota Yaris WRC:n tekniikka petti legendaarisella Ouninpohjan erikoiskokeella.– Totta kai mediassa on ollut jonkin verran keskustelua ajamisestani ja urani jatkosta, mutta kaikkein tärkeintä on yleisön tuki, Latvala kiittelee.Vaikka Latvala on suomalaiskuskien joukossa jo konkari 190 MM-ralleineen, hän itse muistuttaa, että ikää on vasta 33 vuotta, ja sekä Tommi Mäkinen että Marcus Grönholm voittivat ensimmäiset maailmanmestaruutensa 32-vuotiaina.– Niin se vain menee, että välillä tulee huonoja vuosia, ja se on monien yhteensattumien summa. Tällä kaudella on ollut huonoa ajamista eli olen ajanut ulos kerran, mutta myös teknisiä ongelmia on ollut aika paljon.Tyylinäyte Vesalan testierikoiskokeelta.Takaa-ajoasemissa JyskäläänTavallaan edessä on siis näytön paikka. Miten vertaat tämän vuoden Neste Rallin lähtökohtia edellisiin? MM-paineitahan ei ainakaan nyt ole. – Kyllä tässä kilpailussa on aina enemmän paineita kuin muissa ralleissa. Monte Carloa voisi tosin verrata jännitystasoltaan tähän.Perjantain yhdeksännen lähtöruudun pitäisi olla Latvalalle etu, koska tie on ehtinyt jo puhdistua irtosorasta. – Sen pitäisi kyllä auttaa, varsinkin kun keli on näin kuuma ja kuiva. Ei sen varaan voi laskea mitään, mutta on se kuitenkin positiivinen tekijä, Latvala povaa.Auto sopii SuomeenToyota Gazoo Racingin testialueena on Jyväskylän seutu, eli auto on kehitetty huippuunsa saman tyyppisillä teillä, joilla Neste Rallikin ajetaan. – Pohjimmiltaan automme on vahva juuri nopeilla teillä, joilla Suomen ralli on perinteisesti ajettu. Vaikein osa-alue meille ovat olleet hitaat ja huonokuntoiset tiet.Vaikka tämän vuoden Neste Rallia on viety entistä kapeammille pätkille, sen ei pitäisi kuitenkaan olla Latvalan mukaan Toyotalle ongelma. – Tiet ovat täällä kuitenkin sen verran paremmassa kunnossa, että se ei haittaa edes erikoiskokeiden toisilla ajokerroilla. Jossain Sardiniassa ja Argentiinassa tilanne on ihan toinen, Latvala kertoo.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Keskisuomalainen / Sami SaarenpääMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä