14.12.2022

Nimi muutettu: Alfa Romeo Tonale, Dodge Hornet ja sisarkateutta ilmassa

Alfa Romeo esitteli viime keväänä tärkeimmän uutuusmallinsa aikapäiviin. Sitten Stellantis antoi crossoverin piirustukset Dodgelle, joka keräsi siitä 14 000 ennakkovarausta alle vuorokaudessa. Alfalla tämä herätti ymmärrettävästi lähinnä närkästystä.

Tämänkertaisessa Nimi muutetussa siteerataan muun muassa The Driven artikkelia, jossa Alfa Romeon sisäpiiriläinen avautui lehdelle anonyymisti italialaisvalmistajan tunteista tuoreen Tonalen vielä tuoreempaa Dodge-versiota kohtaan. Tonale esiteltiin Moottorissa keväällä, sen hinnastot julkaistiin, ja myös koeajomateriaalia on kasassa. Yksityiskohtia lukuun ottamatta täysin vastaava ja Italiassa valmistettava Dodge Hornet sen sijaan on vain Pohjois-Amerikassa tarjottava tuote, jonka on ensisijaisesti tarkoitus laskea Dodgen hillittömiä mallistopäästöjä alaspäin. Hornet on ensimmäinen uusi Dodge-malli vuosikymmeneen.

Hornet istuu kaukaa katsottuna Dodgen iäkkääseen mallistoon näillänsä ulkonäkönsä puolesta hyvin. Tekniikaltaan se on kuin toisesta maailmasta bensiininhöryisiin muskelimalleihin verrattuna, mikä tekee hyvää Dodgen sijoitukselle USA:n kulutus- ja päästötilastoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Aston Martin Cygnet -hetki"

The Drivelle puhunut alfalainen kuvailee ehkä hieman tulikivenkatkuisesti, kuinka Dodge pääsi lähes ilmaiseksi hyödyntämään Alfa Romeon suunnittelemaa Tonalea saadakseen mallistoonsa (päästö)vaatimusten mukaisen mallin. " -- Se oli heidän Aston Martin Cygnet -hetkensä, jos sallitte." Cygnet-viittaus koskee tietysti myös Nimi muutetussa esiteltyä todellista automaailman kuriositeettia. Kymmenen vuotta sitten Aston Martin tunnetusti versioi Toyota IQ:n, alle kolmimetrisen kaupunkiauton, nimenomaan tuodakseen mallistonsa keskimääräiset hiilidioksidipäästöt lähemmäs Euroopan vuoden 2012 vaatimuksia.

Aston Martin Cygnet
Aston Martin Cygnetissä oli vähän samankaltainen taka-ajatus, kuin Dodge Hornetissa.

Hullunkurisen Aston-vertauksesta tekee se, että siinä missä Cygnet oli 300 kappaleen myynnillään kaupallisesti täysi floppi, osoitti Dodge Hornet menestyksen merkkejä jo ensiesittelyä seuranneiden tuntien aikana. Alle vuorokaudessa italomuskeli oli kerännyt jo 14 000 ennakkovarausta amerikkalaisilta. Näin siitäkin huolimatta, että joidenkin mielestä Hornet on Dodgeksi liian halvalla tehty.

Dodgen mukaan Hornet on tehokkain kompakti SUV alle 30 000 dollarilla. Alkaen-hinta onkin tuntuvasti kateellista sisarta pienempi.

Suosittun C-segmentin premiumcrossover -luokkaan hypänneen Tonalen tarkoitus oli ehdottomasti saada nostettua koko merkin myyntiä tuntuvasti niin Euroopassa kuin Pohjois-Amerikassakin, johon Alfa Romeo teki paluun 20 vuoden tauon jälkeen vuonna 2016, kuitenkin melko vaisuin tuloksin. Alfan kantilta katsottuna Dodge Hornet todellakin pilaa Tonalen menestyshaaveet USA:ssa: Se on arvostetumman brändin edustaja, mutta kuitenkin hinnaltaan jopa kymppitonnin edullisempi ja Dodgen profiilin mukaisesti leikkisämmin toteutettu.

Aivan keulassa Dodge on tehnyt kiitettäviä muutoksia...

Erojakin löytyy - eivät kuitenkaan lohduta Alfa Romeota

Alfa Romeo Tonale MHEV 7DCT testi kevythybridi
... scudetto-maskin pysyessä aina ja ikuisesti Alfan yksinoikeutena. Alfaa ei tulla myymään Atlantin takana muuna kuin lataushybridinä.

Tonale ja Hornet jakavat kaikki perusjutut täysin keskenään. Alustan lisäksi kaikki koripellit ja suurin osa sisustasta, kuten myös voimanlähteistä ovat autoissa käytännössä identtisiä. Kuten todettua, on Dodge tiukan budjetin rajoissa kuitenkin onnistunut myös personoimaan Hornetia. Amerikkalaisversiossa on myös autolehdissä otsikoita repäiseviä yksityiskohtia, kuten lataushybridimalli Hornet R/T:n PowerShot -toiminto, joka lisää järjestelmätehoa hetkellisesti 25 hevosvoimalla.

Hornetiin saa Tonalesta poiketen muun muassa Giuliasta ja Stelviosta tutun 2-litraisen bensiinimoottorin. Malliversiota kutsutaan Hornet GT:ksi.

Hornet onkin Alfan kannalta ikävästi samalla liian samanlainen, mutta kuitenkin näillä omilla twisteillään erilainen, että kaikki tämä sataa osapuolista Dodgen laariin, samalla kun auton suunnitellut Alfa Romeo on tuomittu jäämään taas kerran rannalle - vanhalle mantereelle.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: The Drive, valmistajat Kuvat: Dodge, Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat