10.8.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: ylpeästi japanilainen Dodge Challenger Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aina badge engineeringin jälkiä ei suinkaan pyritä peittämään. Näin on, mikäli alkuperäispainos taustalla hyödyttää kloonin markkinointia, niin kuin oli Mitsubishin valmistaman vuoden 1978 Dodge Challengerin laita. Challenger kuuluu muskeliautojen kovimpiin nimiin, ja tässä sarjassa se on hankkinut kannuksensa ensin 60- ja 70-luvuilla, ja sittemmin viimeisen 15 vuoden aikana. Erityisen ajankohtaisen aiheesta tekee juuri nyt se, että nykypolven Challengerin jäähyväisiä vietettäneen vielä kuluvan vuoden aikana yli 900 hevosvoiman turvin.1970- ja 80-luvuilla oli kuitenkin vaihe, jolloin Challenger ei perustanut liiemmin hevosvoimista, kuutiotuumista, eikä muuten sen kummemmin amerikkalaisuudestaankaan. Tämänkertaista aihetta lähelle osuu Nimi muutetun eräs aiempi osa, joka kertoo Dodgen ja Mitsubishin yhteistyösportista 90-luvulta. Mitsubishi Galant Lambda Super TouringMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiottu timantti JapanistaTosin Mitsubishin timanttihan vaihtui Challengerissa tietenkin Dodgen nimeen, mutta muutoin auto oli hyvin pitkälle yhtä kuin vuoden 1978 Mitsubishi Galant Lambda.Dodgen näkemys tunnettiin vuoteen 1981 asti nimellä Dodge Colt Challenger, mutta viimeiset kolme vuotta mentiin pelkällä Challengerin nimellä. Auto ehti saada tuotantovuosiensa aikana useita muitakin nimiä riippuen markkina-alueesta. Näitä olivat Galant Lambdan lisäksi esimerkiksi Plymouth Sapporo, Mitsubishi Sapporo (Euroopassa) sekä Chrysler Scorpion. Joka ainoa valmistettiin Japanissa, kuulosti nimi sitten kuinka amerikkalaiselta tahansa.Dodge Challenger muuttui Mitsubishi-yhteistyön myötä suurikokoisesta muskeliautosta yhdessä yössä (neljässä vuodessa) japanilaiset mittastandardit täyttäväksi, älykkääksi urheilucoupéksi. Moottorit olivat rivinelosia, litratilavuuksien vaihdellessa 1,6 ja 2,6 litran välillä, mikä on noin viidesosa öljykriisiä edeltäneen Challengerin moottoritilavuuksista. Jatkeena oli joko käsivalintainen vaihteisto tai kolmipykäläinen automaatti.Jotain pysyvää: mallinimi lukee auton etusiivessä aivan samalla tavalla kuin edeltäjässäkin.Jos japanilaistunut Challenger ei voinut voittaa "edeltäjäänsä" koolla, kuutiotuumilla, kromin määrällä, eikä desibeleillä, teki se sen ainakin varustelullaan. 70-luvun lopun mittapuulla Galant Lambdassa / Colt Challengerissa oli tasokas varustelu. Siihen kuuluivat muun muassa ajotietokone, muistilliset istuimet, sisävalot, digitaalinen kello sekä tasokas äänentoisto. Auto oli vähän kuin KITT ennen aikaansa."From Japan to Dodge" ja "Dodge by Mitsubishi" olivat markkinointilauseita, joilla Colt Challengeria markkinoitiiin amerikkalaisyleisölle. Hieman oudolta kuulostavassa markkinointitavassa oli syynsä taustalla. Amerikkalaisautojen laatu ei 70-luvulla ollut niin hyvää kuin se olisi voinut olla, ja niin japanilaiset kuin eurooppalaisetkin kilpailijat alkoivat enenevässä määrin nostaa päätään. "Dodge by Mitsubishi" olikin tähän jonkinlainen hätäratkaisu. Se kannatti, sillä japanilaisesta Challengerista tuli hitti, ja jo ensimmäisenä vuonna tauluun lätkäistiin 83 000 kappaleen myyntiluvut.Amerikkaan laivatuissa autoissa sivupeilit sijaitsivat konepellin sijaan ovissa, valot olivat paikallisten säädösten mukaiset ja väri- ja verhoiluvaihtoehdot hieman erilaiset.Kuten jo alussa todettiin, Mitsubishin ja Dodgen (Chrysler-konsernin) monisyinen yhteistyö ei suinkaan loppunut tähän, ja vaikka laajempi yhteistyö on muun muassa konsernimuutosten takia loppunut, on Dodgella ja Mitsubishillä edelleen tänäkin päivänä yhteistyömalli Meksikossa. Dodge Attitude on nimittäin omaa sukua Mitsubishi Mirage eli meikäläisittäin Space Star sedan-mallisena. Myös Dodgesta irroitettu RAM Trucks on esitellyt Latinalaisen Amerikan markkinoille RAM 1200 -pickupin, joka on puolestaan yhtä kuin meikäläinen Fiat Fullback, ja sitä kautta Mitsubishi L200.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Macsmotorcitycarage.com, Motor Biscuit Kuvat: Dodge, MitsubishiLisää aiheestaNimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Dodge Journey on nyt kiinalainen, mutta mihin juontavatkaan Hornetin sukujuuret? Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Elan uudelleen – Kian ainoan urheiluauton surullinen tarina Nimi muutettu: Ferrari SP12 EC – Eric Claptonin ainutlaatuinen 458 Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Kun Chevroletin piti tehdä pieni pakettiauto Nimi muutettu: Kun Ford Sierra lähetettiin Amerikkaan, se sai nimen Merkur XR4Ti Nimi muutettu: Roveriksi muutettuna Honda Civic kelpasi jopa Bukéen residenssille Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen