6.4.2022

Nimi muutettu: Jetta tarjoilee Seat Atecaa kiinalaisille alle 12 000 eurolla

Jetta VS5

Volkswagen Jetta oli Euroopassa niin epäsuosittu, että se poistettiin myynnistä. Kiinassa Jetta on puolestaan niin suosittu, että siitä on tehty kokonaan oma nuorille suunnattu automerkkinsä.

VAG-konsernin ja kiinalaisen FAW:in tuoreehko yhteisbrändi Jetta on tehnyt kustannussäästämisestä taidetta. Nuoremmalle polvelle ja ensimmäisen auton ostajille suunnatun merkin versiossa MQB-crossoverista on onnistuttu hävittämään yli 60 prosenttia vastaavan eurooppalaisversion hinnasta taivaan tuuliin.

Jetta VS5

VS5 on brändin ensimmäinen, suosituin ja trendikkäin malli. Kuvat ja otsikko paljastavat, että Jetta VS5 on omaa sukua Seat Ateca – melko lailla. Jetta on luonut oman uniikin brändi-ilmeensä, ja istuttanut sen Atecaan. Tämä näkyy erityisesti keulassa, joka erottuu Seatista kiitettävästi. Myös takavalot ja -puskuri ovat muuttuneet kevyesti, mutta keulan ja perän välissä kaikki on periaatteessa 99-prosenttisesti (johtuen erilaisista toleransseista) vastaavaa Atecan kanssa.

Jetta VS5

Sivupeilit ovat yllättäen yksi mielenkiintoisimmista yksityiskohdista. Ne eivät ole Atecasta, vaan näyttää siltä, että tässä kohtaa on käyty kaikki konsernin MQB-crossoverit läpi ennen sopivien löytymistä. Peilien kannattimet ovat nimittäin ilmiselvästi Škoda Karoqista, mutta kuvut Euroopassa tuntemattomasta sisaruskatraan neljännestä jäsenestä, Volkswagen Taosista.

Sisätilasta Jetta ei jaa meille kuvia, mutta internetistä löytyvien lehtikuvien perusteella hytti näyttää pääpiirteissään samalta kuin Seatissa. Materiaalien laatua ja yleistä toimivuutta ei tietysti ruudun läpi pysty arvioimaan.

Jetta VS5
FAW-Volkswagen kertoo Jetta VS5:n olevan ensimmäinen Saksassa suunniteltu crossover, joka maksaa alle 100 000 juania (noin 14 500 euroa).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

TSI ehti Kiinaan, DSG jäi Espanjaan

Seat Atecaan tarjotaan sisarmerkkien tavoin automaattivaihteistoksi konsernin DSG-kaksoiskytkinlaatikkoa. Ilmeisesti kustannussyistä Jetta on kuitenkin vaihteistovalinnassaan sivuuttanut konsernin tuotteen, ja valinnut sen sijaan japanilaisen Aisinin (osa Toyotaa) kuusivaihteisen perinteisen automaatin. Myös meikäläiseen Seat Atecaan kumppaneineen tarjottava 1,5-litrainen TSI on jätetty valikoimasta pois, ja keulalle on istutettu vanhemman polven 1,4-litrainen TSI, kuitenkin ihan mukavien 150 hevosvoiman tehoversiona.

Jetta VS5
Alhainen hinta näkyy voimalinjan lisäksi mitä todennäköisimmin myös turvallisuusasioissa, jotka eivät varmaankaan yllä länsimaisille standardeille.

Muun muassa voimalinjassa ja varmasti paljon muuallakin tehtyjen kustannussäästöjen ansiosta Jetta VS5 maksaa ainoalla markkina-alueellaan Kiinassa veroineen alkaen noin 11 900 euroa. Vertailun vuoksi Seat Ateca suunnilleen vastaavalla kattauksella lähtee Suomessa veroineen noin 31 700 eurolla. Jetta on siten reilusti yli puolet halvempi.

Lisää Jettaa

Jetta VA3
Jetta VA3, voisi jopa sanoa, että autenttinen Jetta.

Jetan voittokulku Kiinassa ei jäänyt pelkkään VS5:een. Jetta VA3 on Škoda Rapidista ja Volkswagen Polo sedanista muokkailtu sedan, joka on itse asiassa seuraaja aidolle Volkswagen Jetalle. Jetta VS7 on puolestaan Seat Tarracosta, Škoda Kodiaqista ja VW Tiguan Allspacesta omilla mausteilla yhdistelty seitsenpaikkainen sillisalaatti.

Jetta VS7
Jetta VS7

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Carscoops, Autoevolution Kuvat: Jetta

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat