21.7.2021

Koeajo: Seat Tarraco e-Hybrid on penkkiurheilullinen lataushybridi

Seat Tarraco e-Hybrid

Katumaasturin asenne ja nypyttävä jousitus eivät riitä kätkemään Seat Tarraco e-Hybridin olemusta: oikeastaan kyseessä on tila-auto – ladattava sellainen. Hyvää: sulava voimalinja, kulutus ja toimintamatka. Huonoa: ei nelivetoa, ei seitsenpaikkaisuutta, turha sporttisuus.

Volkswagen-ryhmän espanjalaismerkki jatkaa mallistonsa vimmattua sähköistämistä. Nyt vuorossa on Seat Tarraco e-Hybrid eli lataushybridiversio merkin isosta katumaasturista. Odotettu voimalinjaversio tuo jopa 48 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella, mutta toisaalta seitsenpaikkaisuus jää uupumaan lataushybridin yhteydessä.

Seat Tarraco e-Hybrid

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridin palikat

Sinänsä voimalinjan palaset ovat tuttuja muualta saksalaiskonsernin uumenista. Järjestelmäteho on tutut 180 kW (245 hv), polttomoottori on 1,4-litrainen 110 kilowatin (150 hv) TSI ja sähkömoottori omaa kaupunkiajoon mainiosti riittävät 85 kW (115 hv). Hybridijärjestelmä toimii sujuvasti, ja polttomoottorin mukaantulon huomaa lähinnä äänestä.

Seat Tarraco e-Hybrid

Seka-ajossa Seatin käsitys yhden latauksen toimintamatkasta on saavutettavissa. Akun tyhjennyttyä pidemmät maantieajot nostavat puolestaan kulutuksen yli kuuden litran per 100 km, mikä ei ole Tarracon kokoiselle autolle huono tulos. Suorituskyky on ohitustilanteissakin riittävää tasoa.

Seat Tarraco e-Hybrid

Lataaminen tapahtuu kuljettajan puolen etulokasuojassa olevasta Type 2 -pistokkeesta. Latauksen suurin ­teho on 3,6 kW, mikä harmittaa lyhyillä tauoilla tai kauppareissuilla piipahtaessa. Toisaalta 10,4 kilowattitunnin käyttökapasiteetin akusto latautuu sukolaitteellakin yön tai työpäivän aikana.

Seat Tarraco e-Hybrid

Tilava kuin tila-auto

Muuten Tarraco e-Hybrid jättää erikoisen kuvan, sillä katumaasturiksi puettu auto muistuttaa lattian korkeudeltaan ja pystyltä ajoasennoltaan enemmän tila-autoa. Takaistuimilla tilaa on hienosti. Tavaratilaa lataushybridiversiossa on 610 litraa, eli nipistystä on havaittavissa. FR-varustelun etuistuimet luovat sporttisia lupauksia, joita Tarraco ei edes yritä pitää.

Turha urheilullisuus jatkuu nypyttäväksi säädetyssä alustassa. Tarraco kyllä reagoi ohjausliikkeeseen yllättävänkin ketterästi, mutta viimeistään lötkö kallistelu muistuttaa auton sopivan paremmin arkitarpeisiin kuin mutkaohjukseksi. Ohjauspyörän painikkeet on arvottu jälleen uuteen järjestykseen VW-ryhmän sisällä.

Digimittaristo kertoo tärkeimmät asiat kohtuullisen selkeästi. Tietoviihdejärjestelmän suhteen Tarraco on askeleen paremmalla tolalla kuin esimerkiksi Leon. Turhan ärsyttäväksi suunnitellun kosketusnäytön ympäriltä puuttuvat erityisen riepovat “takanreunuksen” hipaisupainikkeet.

Sinänsä mutkaton lataushybridiversio sopii Tarraco-mallistoon melko hyvin, mutta perusmallin tietyt omituisuudet ihmetyttävät täälläkin.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG

Hinta alkaen

44 394 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

47 479 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (115 hv).

Teho

110 kW (150 hv), 5000 r/min

Vääntö

250 Nm (1550 r/min)

Vääntö

250 Nm (1550 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A).

Toimintamatka

47 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

180 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,5 s

Huippunopeus

205 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,8 (yhd.)

CO2-päästöt

42 g/km

Mitat

pituus 4735 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2790 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat