21.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Tarraco e-Hybrid on penkkiurheilullinen lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturin asenne ja nypyttävä jousitus eivät riitä kätkemään Seat Tarraco e-Hybridin olemusta: oikeastaan kyseessä on tila-auto – ladattava sellainen. Hyvää: sulava voimalinja, kulutus ja toimintamatka. Huonoa: ei nelivetoa, ei seitsenpaikkaisuutta, turha sporttisuus. Volkswagen-ryhmän espanjalaismerkki jatkaa mallistonsa vimmattua sähköistämistä. Nyt vuorossa on Seat Tarraco e-Hybrid eli lataushybridiversio merkin isosta katumaasturista. Odotettu voimalinjaversio tuo jopa 48 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella, mutta toisaalta seitsenpaikkaisuus jää uupumaan lataushybridin yhteydessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridin palikat Sinänsä voimalinjan palaset ovat tuttuja muualta saksalaiskonsernin uumenista. Järjestelmäteho on tutut 180 kW (245 hv), polttomoottori on 1,4-litrainen 110 kilowatin (150 hv) TSI ja sähkömoottori omaa kaupunkiajoon mainiosti riittävät 85 kW (115 hv). Hybridijärjestelmä toimii sujuvasti, ja polttomoottorin mukaantulon huomaa lähinnä äänestä. Seka-ajossa Seatin käsitys yhden latauksen toimintamatkasta on saavutettavissa. Akun tyhjennyttyä pidemmät maantieajot nostavat puolestaan kulutuksen yli kuuden litran per 100 km, mikä ei ole Tarracon kokoiselle autolle huono tulos. Suorituskyky on ohitustilanteissakin riittävää tasoa. Lataaminen tapahtuu kuljettajan puolen etulokasuojassa olevasta Type 2 -pistokkeesta. Latauksen suurin teho on 3,6 kW, mikä harmittaa lyhyillä tauoilla tai kauppareissuilla piipahtaessa. Toisaalta 10,4 kilowattitunnin käyttökapasiteetin akusto latautuu sukolaitteellakin yön tai työpäivän aikana. Tilava kuin tila-auto Muuten Tarraco e-Hybrid jättää erikoisen kuvan, sillä katumaasturiksi puettu auto muistuttaa lattian korkeudeltaan ja pystyltä ajoasennoltaan enemmän tila-autoa. Takaistuimilla tilaa on hienosti. Tavaratilaa lataushybridiversiossa on 610 litraa, eli nipistystä on havaittavissa. FR-varustelun etuistuimet luovat sporttisia lupauksia, joita Tarraco ei edes yritä pitää. Turha urheilullisuus jatkuu nypyttäväksi säädetyssä alustassa. Tarraco kyllä reagoi ohjausliikkeeseen yllättävänkin ketterästi, mutta viimeistään lötkö kallistelu muistuttaa auton sopivan paremmin arkitarpeisiin kuin mutkaohjukseksi. Ohjauspyörän painikkeet on arvottu jälleen uuteen järjestykseen VW-ryhmän sisällä. Digimittaristo kertoo tärkeimmät asiat kohtuullisen selkeästi. Tietoviihdejärjestelmän suhteen Tarraco on askeleen paremmalla tolalla kuin esimerkiksi Leon. Turhan ärsyttäväksi suunnitellun kosketusnäytön ympäriltä puuttuvat erityisen riepovat “takanreunuksen” hipaisupainikkeet. Sinänsä mutkaton lataushybridiversio sopii Tarraco-mallistoon melko hyvin, mutta perusmallin tietyt omituisuudet ihmetyttävät täälläkin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG Hinta alkaen 44 394 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 479 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (115 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1550 r/min) Vääntö 250 Nm (1550 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 47 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 42 g/km Mitat pituus 4735 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2790 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?