5.3.2021

Koeajo: Seat Ateca uudistui kevyesti, muttei kevythybridisesti

Seat Ateca

Seat Ateca astui nykyaikaan näytöltään muttei täysin tekniikaltaan – eikä onneksi ergonomialtaan. Hyvää: edelleen tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: hybridiversioita ei tarjolla.

Seat Ateca on yksi alati jatkuvan facelift-aallon monista edustajista. Itse asiassa lievä uudistus on viisivuotiaan espanjalaismaasturin toinen; vuonna 2018 Ateca sai digimittariston, jollaista ehdimme jo ensiesittelyn aikaan kaipaamaan.

Seat Ateca

Nyt nähdään varsinainen kasvojenkohennus, joka tuo tuttuja elementtejä, kuten uusitun maskin sekä tuoreet led-valot edessä ja takana. Perästä uusitun mallin erottaa näkyvämmistä pakoputkien päistä sekä nykyseatmaisesta Ateca-kaunokirjoituksesta takaluukussa. Puskurien kohentelun johdosta Ateca on 18 mm aiempaa leveämpi, muut mitat ovat ennallaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusitulla liittymällä

Sisällä silmien eteen avautuu päivitetty kosketusnäyttö nykyaikaisine liitettävyyksineen, ääniohjauksineen ja etäkäyttöineen. Aivan umpimoderneiksi ei ole heittäydytty, sillä toisin kuin monissa VW-konsernin uudemmissa malleissa, näytön reunalla on apunappuloita oikopolkuja varten, ja ilmastoinninkin säätimet ovat edelleen perinteistä pyörömallia.

Eli vaikka tämänkään kosketusnäytön tuntuma ei ole täydellinen ja käyttö vaatii osittain opettelua, Atecan tarjoama malli on tavallaan yhdistelmä uutta ja vanhaa – tästä ainakin perinteisempään makuun tottuneet autoilijat pitävät.

Muita uudistuksia ovat muun muassa uudelleen muotoiltu ohjauspyörä lämmityksellä, huurteen sulattamista nopeuttava tuulilasin pinnoite, risteävän liikenteen varoitus ja jarrutus pysäköintitutkaan sekä perävaunun peruutusavustin.

Perinteisillä voimilla

Tekniikkapuolella muutokset koskettavat dieselmoottoreita – päästöjen päivittämisen ohella aiempi 1,6-litrainen TDI on korvattu kaksilitraisen 115-hevosvoimaisella painoksella. Rinnalla jatkaa edelleen 2.0 TDI:n 150 hv -versio, kuten 1.0 TSI (110 hv), 1.5 TSI (150 hv) ja 2.0 TSI (190 hv) -bensakoneetkin. Nykyajan nimissä olisi odottanut mallistoon myös hybrideitä joko kevyt- tai ladattavassa muodossa, mutta niitä ei ole Atecaan tarjolla.

Seat Ateca

Mutta jos perinteisten polttomoottorien kanssa tulee toimeen, Ateca tarjoaa paljon autoa. Kun ajoasento, tilat kaikkinensa, ajettavuus, vaivattomuus ja puolitoistalitraisen bensakoneen suorituskyky ovat mallissaan, oikeastaan ainoaksi häiriötekijäksi jää sporttivireinen jousituksen pintakovuus – eikä sekään haittaa kaikkia.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Seat Ateca 1.5 TSI 150 EVO Xperience Business DSG

Hinta alkaen

34 997 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

37 566 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,6 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,8 (yhd.)

CO2-päästöt

155 g/km

Mitat

pituus 4381 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2638 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 700 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat