23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard – Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 ”E-Tech” Teksti Benjamin Helander Kuva Renault Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harmi vain, että aika, markkina-alue ja muutenkin konteksti olivat hieman vääriä täyssähköiselle pikkuautolle. Renault 5 ja samalla tavalla Renault 4 ovat jälleen vuosikymmenten jälkeen hyvin ajankohtaisia, sillä Renault on herättänyt ne henkiin uusina, AmpR Small -pohjarakenteelle perustuvina retrohenkisinä sähköautoina. Ensimmäisenä näistä ensiesiteltiin Renault 5 E-Tech Electric, ja Moottori on jo ehtinyt fiilistelemään sitä, sen hot hatch -sisar Alpine A290:tä sekä tietysti alkuperäistä Renault 5:tä.Koska tämä on Nimi muutettu, aiheesta on totta kai löytynyt osuva nimenvaihtotarina. Se on suorastaan poikkeuksellisen osuva nykytilanteeseen peilaten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsin oli Renault Le CarNiin kuin moni 1970-luvun autotarina, myös Renault Le Carin tarina alkaa viittauksella öljykriisiin. Ennen öljykriisiä USA:ssa autot pääsivät kasvamaan suorastaan järjettömän suuriksi, sillä polttoaine oli erittäin halpaa. Vuoden 1973 jälkeen autojen kokoa alettiin myös Pohjois-Amerikassa katsoa uudesta näkökulmasta.USA:han rantautuneita Renaulteja: etualalla 18i ja taaempana Le Car. Tuohon aikaan eurooppalaiset ja japanilaiset pienten autojen valmistajat löysivät kumpikin valtameren takaa uusia markkina-alueita. Näin esimerkiksi Honda Civic Japanista sekä Renault 5 Ranskasta tekivät maihinnousun USA:n mantereelle, hieman eri menestyksellä tosin. Renaultilla oli 1970-luvulla jälleenmyyjäverkosto USA:ssa, jonka kautta se sai myytyä jonkin verran autoja. Pikkuisen Renault 5:n myynti kuitenkin takkusi. Renault kuitenkin keksi vuonna 1979 liittoutua paikallisen autonvalmistajan, nyt jo taivaallisille automarkkinoille siirtyneen American Motors Corporationin eli AMC:n kanssa. Järjestelyn kautta Renault osti osuuden AMC:stä ja Renaulteja alettiin myymään AMC:n myyntiverkoston kautta. Samalla Jeepejä voitiin myydä Euroopassa Renault-ketjun kautta.Lisäksi Renault 5:n myyntilukuja pyrittiin nostamaan USA:ssa brändäämällä se Renault Le Cariksi eli ranskan ja englannin sekoituksella "the autoksi". Samalla auton ajettavuutta ja meriittejä Euroopan rallipoluilla pyrittiin korostamaan mainonnassa. Ja taisi Renault ottaa sulan hattuun siitäkin, että muutama poliisipiiri USA:ssa otti Le Carin jopa partioautokseen sen pienten käyttökustannusten vuoksi. Lectric Leopard - jopa 60 kilometriä sähköllä!Renault 5:stä eli siis Le Carista ei koskaan tullut USA:ssa varsinaista suosikkia, mutta paikallista innovatiivisuutta sillä onnistuttiin ruokkimaan, eikä vain myyntiverkostokikkailuilla. Yritys nimeltä Electricar Corporation Massachuttetsista teki nimittäin vuosina 1979 - 1980 sähkökonversioita Renault Le Cariin. Täyssähköiset Le Carit brändättiin nimelle Lectric Leopard. Sehän on kuin Renault 5 E-Tech Electric, mutta kirjaimet vain vähän eri järjestyksessä. Nimen ohella toki jotain muitakin eroja E-Techiin toki löytyi. Nimittäin tehdessään Lectric Leopardin Electricar poisti siitä polttomoottorin, ja lisäsi sen tilalle pienen sähkömoottorin sekä kasan lyijyakkuja. Kyllä, lyijyakkuja, akuista alkeellisimpia. Renaultin 4-vaihteista manuaalivaihteistoa Electricar ei autosta poistanut, vaan Lectric Leopard oli manuaalivaihteinen sähköauto.Tämä ei ole Lectric Leopard, vaan osa Renaultin itsensä Ranskassa vuosina 1972 - 1974 kokeilumielessä noin 100 kappaleen voimin valmistamaa kaksipaikkaista Renault 5 Electrique -sarjaa. Toimintamatkaa vuoden Renault 5 E-Tech Electricillä on sen 410 WLTP-kilometriä, mutta vuoden 1979 Lectric Leopardilla sai olla tyytyväinen 60 kilometriin. Leopard kulki sentään jopa 80 km/h. Lectric Leopardeja tehtiin ilmeisesti lähinnä julkisyhteisöjen käyttöön, ja niitä vaikuttaa Internetin perusteella olevan jokunen kappale edelleen olemassa. Lähteet: Hemmings, Curbside Classic, Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Grand Koleos on Geely Monjaron kaksonen, ja sukua Volvo XC40:lle toisin kuin millekään muulle Renaultille 26.1.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Nissanilla oli Renault Twizylle omat ideansa 27.10.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Renault Magnum Australian maantiejunien veturina 25.8.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa 11.8.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 28.10.2024 Autonäyttely Renaultin vetykonsepti Embleme suoriutuisi hiihtolomareissusta polttomoottorin tahtiin 27.10.2024 Autonäyttely Pitäkää bändinne, nyt paluuvuorossa on Renault Twingo! 26.10.2024 Sähköautot Retrofuturistinen jakelupaku: Renault Estafette yhdistää Traficin kyvyt Clion ketteryyteen 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 15.10.2024 Ajoneuvot Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä