23.10.2024

Nimi muutettu: Lectric Leopard – Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 ”E-Tech”

Kuva Renault

Harmi vain, että aika, markkina-alue ja muutenkin konteksti olivat hieman vääriä täyssähköiselle pikkuautolle.

Renault 5 ja samalla tavalla Renault 4 ovat jälleen vuosikymmenten jälkeen hyvin ajankohtaisia, sillä Renault on herättänyt ne henkiin uusina, AmpR Small -pohjarakenteelle perustuvina retrohenkisinä sähköautoina.

Ensimmäisenä näistä ensiesiteltiin Renault 5 E-Tech Electric, ja Moottori on jo ehtinyt fiilistelemään sitä, sen hot hatch -sisar Alpine A290:tä sekä tietysti alkuperäistä Renault 5:tä.

Koska tämä on Nimi muutettu, aiheesta on totta kai löytynyt osuva nimenvaihtotarina. Se on suorastaan poikkeuksellisen osuva nykytilanteeseen peilaten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensin oli Renault Le Car

Niin kuin moni 1970-luvun autotarina, myös Renault Le Carin tarina alkaa viittauksella öljykriisiin. Ennen öljykriisiä USA:ssa autot pääsivät kasvamaan suorastaan järjettömän suuriksi, sillä polttoaine oli erittäin halpaa. Vuoden 1973 jälkeen autojen kokoa alettiin myös Pohjois-Amerikassa katsoa uudesta näkökulmasta.

USA:han rantautuneita Renaulteja: etualalla 18i ja taaempana Le Car.

Tuohon aikaan eurooppalaiset ja japanilaiset pienten autojen valmistajat löysivät kumpikin valtameren takaa uusia markkina-alueita. Näin esimerkiksi Honda Civic Japanista sekä Renault 5 Ranskasta tekivät maihinnousun USA:n mantereelle, hieman eri menestyksellä tosin.

Renaultilla oli 1970-luvulla jälleenmyyjäverkosto USA:ssa, jonka kautta se sai myytyä jonkin verran autoja. Pikkuisen Renault 5:n myynti kuitenkin takkusi.

Renault kuitenkin keksi vuonna 1979 liittoutua paikallisen autonvalmistajan, nyt jo taivaallisille automarkkinoille siirtyneen American Motors Corporationin eli AMC:n kanssa. Järjestelyn kautta Renault osti osuuden AMC:stä ja Renaulteja alettiin myymään AMC:n myyntiverkoston kautta. Samalla Jeepejä voitiin myydä Euroopassa Renault-ketjun kautta.

Lisäksi Renault 5:n myyntilukuja pyrittiin nostamaan USA:ssa brändäämällä se Renault Le Cariksi eli ranskan ja englannin sekoituksella "the autoksi". Samalla auton ajettavuutta ja meriittejä Euroopan rallipoluilla pyrittiin korostamaan mainonnassa. Ja taisi Renault ottaa sulan hattuun siitäkin, että muutama poliisipiiri USA:ssa otti Le Carin jopa partioautokseen sen pienten käyttökustannusten vuoksi.

Lectric Leopard - jopa 60 kilometriä sähköllä!

Renault 5:stä eli siis Le Carista ei koskaan tullut USA:ssa varsinaista suosikkia, mutta paikallista innovatiivisuutta sillä onnistuttiin ruokkimaan, eikä vain myyntiverkostokikkailuilla.

Yritys nimeltä Electricar Corporation Massachuttetsista teki nimittäin vuosina 1979 - 1980 sähkökonversioita Renault Le Cariin. Täyssähköiset Le Carit brändättiin nimelle Lectric Leopard. Sehän on kuin Renault 5 E-Tech Electric, mutta kirjaimet vain vähän eri järjestyksessä.

Nimen ohella toki jotain muitakin eroja E-Techiin toki löytyi. Nimittäin tehdessään Lectric Leopardin Electricar poisti siitä polttomoottorin, ja lisäsi sen tilalle pienen sähkömoottorin sekä kasan lyijyakkuja. Kyllä, lyijyakkuja, akuista alkeellisimpia. Renaultin 4-vaihteista manuaalivaihteistoa Electricar ei autosta poistanut, vaan Lectric Leopard oli manuaalivaihteinen sähköauto.

Tämä ei ole Lectric Leopard, vaan osa Renaultin itsensä Ranskassa vuosina 1972 - 1974 kokeilumielessä noin 100 kappaleen voimin valmistamaa kaksipaikkaista Renault 5 Electrique -sarjaa.

Toimintamatkaa vuoden Renault 5 E-Tech Electricillä on sen 410 WLTP-kilometriä, mutta vuoden 1979 Lectric Leopardilla sai olla tyytyväinen 60 kilometriin. Leopard kulki sentään jopa 80 km/h.

Lectric Leopardeja tehtiin ilmeisesti lähinnä julkisyhteisöjen käyttöön, ja niitä vaikuttaa Internetin perusteella olevan jokunen kappale edelleen olemassa.

Lähteet: Hemmings, Curbside Classic, Renault

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat