5.6.2024

Nimi muutettu: Peugeot 309 – Talbot jo syntyessään

Kuva Peugeot, Talbot

309 kuuluu Peugeot-malleista muistettavimpaan päähän, mutta sen suunnittelijat luulivat tekevänsä siitä Talbot Horizonin seuraajan.

Talbotin tarina käsittää loiston vuosia, joina syntyivät esimerkiksi Talbot-Lagon maailman kauneimmiksikin tituleeratut urheiluautot sekä toisaalta suuren määrän heittopussina olon vuosia, jotka ovat toki hedelmällisiä näin logonvaihtoihin keskittyvän juttusarjan näkökulmasta.

Talbot Horizon

Perinnerikkaan Talbotin alasajo tapahtui vähitellen ja hieman huomaamattakin. Talbot oli melkoisten yrityskuvioiden keskiössä. Ensiksi Simca ehti ostaa merkin, ennen kuin Chrysler nappasi hallintaansa molemmat, osana Eurooppaan keskittyneen Chrysler Europen muodostamista. Tämä kuvio ei lopulta kovin kauaa kestänyt, sillä Chrysler päätyi vuonna 1978 häntä koipien välissä myymän Euroopan toimintonsa vastaperustetulle Citroënin ja Peugeotin yhteenliittymälle, PSA:lle, muodollisella yhden dollarin hinnalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Talbot Arizona...

Näin Talbot päätyi silloisen PSA:n huoltajuuden alle, joka puolestaan yritti vielä tehdä sille jotain, vaikka todellisuudessa paljon ei ollut enää tehtävissä.

Varteenotettava yritys oli tehdä Suomessakin aikoinaan valmistetulle, Chryslerin ajoilta peritylle Talbot Horizonille seuraaja. PSA:n johdolta tuli hankkeelle siunaus, kunhan Talbot-uutuuden pohjana käytettäisiin Peugeotin olemassaolevaa pohjalevyä, ja muutoinkin kehityskustannukset pidettäisiin matalina.

Talbot Arizonaksi nimetty malli sai perustakseen hyvän pohjalevyn, sillä se lainattiin suoraan lämmöllä muistettavasta Peugeot 205 -pikkuautosta. Näin Talbot Arizonan suunnittelun tekninen toteutus tapahtui Ranskassa, kun taas esimerkiksi muotoilupuoli hoidettiin Britannian päässä. Kaikki olivat tähän asti tyytyväisiä.

Valmis lopputulos varustettiin Simca Poissy -sarjan moottoreilla, jotka olivat muinaismuistoja vielä kauempaa, alkujaan 1960-luvun alusta. Myös vaihteistot lainattiin aluksi Talbot Horizonista. Pian auto sai keulalleen myös PSA:n moottoreita. Tuloksena syntyi kompakti, tyylikäs ja kiva pieni perheauto, joka oli valmis valloittamaan Talbot-liikkeet.

...sopi sittenkin paremmin Peugeotiksi

Kun Talbot Arizona oli aivan liipaisimella valmiina julkistettavaksi, tehtiin PSA:n johdossa raskas päätös Talbot-brändin kohtalosta. Se lakkautettaisiin kaikilla markkinoilla, Peugeot 104:ään perustunut Samba jäisi sen viimeiseksi uudeksi henkilöautomalliksi ja Arizonasta tehtäisiin Peugeot 309.

Peugeot 309 GTI - yksi hieno linkki GTI-leijonien sukulinjassa.

Peugeot oli 309:n lanseerauksen aikaan vuonna 1985 oikein hyvissä kantimissa. 205 ja 309 etenkin sporttiversioineen kuuluvat ranskalaismerkin pitkässä historiassa pidetyimpiin yksittäisiin malleihin, ja 309 sai lähes vuosikymmenen mittaisen tuotantotaipaleen. Emme koskaan saa tietää olisiko autosta ollut Arizonana Talbotin pelastajaksi, mutta vastaus olisi todennäköisesti negatiivinen. Yksittäinen malli harvoin pystyy pelastamaan kokonaista merkkiä tuholta, mutta kolikon kääntöpuolena hyvä yksittäinen malli voi tehdä terveelle merkille sitäkin parempaa. Ehkä lopulta onkin niin, että auto teki suuremman palveluksen automaailmalle terveenä Peugeot 309:nä kuin siinä hilkulla kitkuttavana Talbot Arizonana. Nykyisin Peugeot 309 kuuluu siihen autosukupolveen, joka on vauhdilla siirtymässä klassikkotavaraksi. Rahkeet riittävät, mutta myös olemassa olevien yksilöiden määrä laskee vuosi vuodelta.

Lähteet: Petrol Blog, How many Left?

Luetuimmat