25.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saabin liitto italialaisvalmistajien kanssa saattoi kuulostaa oudolta, mutta sen hedelmät olivat kaikille osapuolille makeita. Liitto, josta Saab sai uusia resursseja sekä italialaista muotoiluosaamista ja Fiat-konserni puolestaan uutuuksiinsa ruotsalaista turvallisuutta ja lujuutta, alkoi suunnittelun tasolla jo 70-luvun lopulla. Tuloksia saatiin sitten 80-luvun puoleenväliin mennessä, kun neljä uutta edustustason sedania esiteltiin muutaman vuoden vuoden välein maailmalle.Nyt käsittelyyn otetaan Nimi muutetun näkökulmasta Alfa Romeon, Fiatin, Lancian ja Saabin näkemykset Tipo quattro -alustalle rakennetusta sedanista. Aihetta muuten pedattiin jo juttusarjan alkuosissa, kun projektin sivutuote, Saab-Lancia 600, esiteltiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlfa Romeo 164Muotoilullisesti eniten pesäeroa sisaruksiinsa otti Alfa Romeo, jonka 164-malli oli myös katraan urheilullis-painotteisin. Alfa alkoi valmistaa omaa Tipo quattroaan Aresessa vasta vuonna 1987. Vastoin kuin Giugiaron johdolla luodut sisarensa, valitsi Alfa Romeo 164:nsä viimeistelyyn toisen italialaisen koriräätälisuuruuden, Pininfarinan. Merkittävää Alfan historiassa oli myös tietokoneen käyttö 164:n suunnitteluprosessissa. Myös korin kestävyyden (etenkin ajan hammasta vastaan) havaittiin parantuneen moniin aiempiin Alfa Romeoihin verrattuna.Alfa 164 Q4Keulalla murisivat Alfan Twin Sparkit ja tarjolla oli myös 2- ja 3-litraiset V6:t sekä turbodiesel. 3-litraisen V6:n sai myös Q4:nä eli nelivedolla. Quadrifogliot pääsivät nollasta sataan reippaasti alle 8 sekunnissa ja huippunopeus oli vuoden 1993 malliuudistuksen jälkeen jo 245 km/h.Fiat CromaFiatin version tuotanto alkoi joukosta kolmantena (merkit tässä aakkosjärjestyksessä), vuoden 1985 puolella Fiatin kuuluisalla Mirafiorin tehtaalla. Croma ei ollut katraan sporttisin eikä ylellisin malli, mutta keulalle sai laajalla skaalalla erikokoisia bensiini- ja dieselmoottoreita, mukaan lukien Alfa Romeon valmistaman 2,5-litraisen V6:n.Croma oli tuotantoteknisesti lähintä sukua Saabille, jonka kanssa se jakoi suoraan ainakin ovensa ja tuulilasinsa. Ilmeisesti kuitenkaan Fiatin valmistamat ovet eivät sopineet 9000:ään, mutta toisinpäin keskinäinen vaihto olisi onnistunut. Nämä ovat näitä toleranssijuttuja.Croma Turbo i.e.Vuoden 1991 faceliftissä kuvan kasarityyli käännettiin enemmän ysärille luontaiseksi. Viimeiset Cromat valmistettiin vasta vuonna 1996. Myöhempi, korkeakorinen ja farmarimallinen Croma oli aivan eri tuote.Lancia ThemaTehdään nyt saman tien pesäero vuoden 2011 Themaan, joka ei ole oikeasti Lanciaa nähnytkään. Thema aloitti Tipo 4:sten tarinan italialaisten puolesta edetessään tuotantolinjoille vuoden 1984 puolella.Lancian tyyliin Thema edusti vahvasti premium-kenttää, ja oli toteutustavaltaan joukon herraskaisin. Tämä näkyi muun muassa tasokkaassa moottoripaletissa, kirsikkana kakun päällä Ferrarin 2,9-litrainen Dino -V8. Erikoisuutena Lanciasta tehtiin myös sivuovien väliin taiotulla jatkopätkällä limusiiniversio VIP-käyttöön. Myös station wagon -tyyppinen pitkäkorinen malli nähtiin kuvioissa.Lancia Thema 8.32 - 8 sylinteriä, 32 venttiiliä, valmistajana Ferrari.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaab 9000Tämän suomalaisempaa autoa on vaikea löytää, olihan Saab 9000 vuoden 1984 debyytistään lähtien seitsemän vuoden ajan Trollhättanin ohella myös Uudenkaupungin linjastolla tuotannossa. 9000 oli laajasti arvostettu automalli, ja olihan se CD-mallina Suomessakin ministeristason virka-autona.9000 CD oli korimalliltaan liftbackin sijaan sedan.Laajemmin Saab 9000, "tonninen" tai "ysitonninen" muistetaan myös muun muassa hurjasta kestävyyskokeestaan Talladega Speedwaylla USA:ssa vuonna 1986. Ennätysyritystä varten viralliset valvojat valitsivat summamutikassa kolme 9000 Turboa suoraan tehtaan tuotantolinjalta. Autot laivattiin Alabamaan, jossa niitä odotti melkoinen koitos - ainoat autoihin tehdyt muutokset koskivat turvakaaria ja nelipistevöitä. Nämä kolme 9000 Turboa ajoivat Talladegan ovaalirataa ympäri 20 vuorokauden ajan, jolloin niihin kertyi 100 000 kilometriä per auto, keskinopeudella 212 km/h. Välissä autoja ainoastaan tankattiin ja niihin vaihdettiin öljyjä, renkaita sekä kuskeja. "The long runissa" syntyi 21 kansainvälistä ennätystä ja kaksi maailmanennätystä.Tässä 9000 Turbo, otsikkokuvassa puolestaan esiintyy ennätysajon jälkeinen Talladega-erikoismalli.9000 Turboa vauhditti 2-litrainen rivinelonen, mutta Uudessakaupungissa nähtiin potentiaalia paljon suurempaankin voimanlähteeseen, joten pääkonttorille lähti ehdotus V8-moottoroidusta 9000:sta. Ehdotus ei lopulta mennyt läpi, vaikka Uudessakaupungissa tehtiin aiheesta jopa prototyyppi. Amerikan markkinoilla menestyessään 9000 V8 olisi mahdollisesti voinut tuoda lisävuosia Saabin tarinaan.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, Driveexperience.it, Auto-abc.eu Saab Planet Kuvat: Alfa Romeo, Fiat, Lancia, SaabLisää aiheestaNimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Eurovanit edustivat eurooppalaisen tila-auton kulta-aikaa Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?