15.2.2023

Nimi muutettu: Toyota Harrier – 25 vuotta ehkäpä maailman ensimmäisen crossover SUV:in ensiesiintymisestä

Pidempään kypsytelty Harrier yhdisti ensi kertaa luksussedanin ja luksus-SUV:in. Uransa se on kuitenkin luonut Lexuksena.

Pari viikkoa sitten tällä samaisella estradilla esiintyi Humvee Civilian Series. Kuten Lexus RX tai Toyota Harrierkin, se on siinä muodossaan omanlaisensa SUV, mutta autot edustavat todennäköisesti kaukaisimpia mahdollisia ääripäitä saman käsitteen sisällä.

Toyota on nykyään tunnettu lukuisista crossovereistaan ja maastureistaan. Mallisto alkoi tältä osin monipuolistua 90-luvulla, kun Toyota keksi RAV4:n, eli nelivetoisen Recreational Activity Vehiclen, joka lanseerattiin vuonna 1994. RAV4 yhdisti ensi kertaa itsekantavan korin maastoautoon. Tarinan seuraava luku puolestaan yhdisti maasturin premiumsedaniin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota Harrierista lähtien

Suunnittelijat esittelivät idean premiumsedanin ja SUV-auton piirteitä yhdistelevästä ajoneuvosta Toyotan johtoportaalle ensi kertaa vuonna 1993. Heti seuraavana vuonna kehitystyö lähti käyntiin, ja kokonainen visio lopputuloksesta oli valmiina vuonna 1995. Tästä kahden vuoden kuluttua Toyotalla oli Chicagon autonäyttelyä varten SLV-konseptimalli valmiina.

Sana "crossover" tarkoittaa genetiikassa risteytystä. Crossover SUV on risteytys sedanin ja maasturin välillä.

Tästä ei montaa kuukautta kulunut, ennen kuin joulukuussa 1997 Japanissa lanseerattiin hankkeen lopputulos, Toyota Harrier. Vaikka auto näyttää nyt 25 vuotta myöhemmin suurin piirtein samalta kuin kaikki muutkin crossover SUV:it, joita valtavan suuri osa autoista tunnetusti nykyään on. Harrierin perusratkaisu oli sukua Camrylle ja Windomille sekä sitä kautta Lexus ES:lle.

Tilavassa matkustamossa mahtui jopa liikkumaan etupenkkien välillä.

Auton kori oli huomattavasti kulmikkaita maastoautoja dynaamisempi, ja viistetyn perän päältä löytyi takaspoileri. Silti 18,5 sentin maavaralla pääsi moniin sellaisiin paikkoihin, joihin sedanilla ei olisi asiaa, ja tilaa sekä avaruutta löytyi myös matkustamosta eri tavalla. Jälleen kerran tuttuja juttuja crossover SUV:ien omistajille.

Toisen polven Harrier Hybrid oli puolestaan hybridimaasturien etulinjaa.

Menestystarina Lexukselle

Toyota lanseerasi luksussiipi Lexuksen vuonna 1998, ja siitä lähtien Japanissa myytäviä Toyotan premium-malleja on laivattu vientiin Lexuksen nimellä (nyttemmin paljon persoonallisemmin). Lexuksen vastine Toyota Harrierille oli RX 300, joka lanseerattiin maaliskuussa 1998. Tulokset osoittautuivat varsin vakuuttaviksi. RX:n myyntiluvut pomppasivat heti kattoon, ja pian maailman ensimmäinen crossover SUV edusti peräti puolta Lexuksen myynnistä.

Nykyään Lexuksella on laajempi mallisto, joten RX:n suhteellinen osuus myynnistä ei ole enää niin korkea, mutta 3,5 miljoonan auton kokonaismyynnillä nyt jo viidennessä sukupolvessaan RX on edelleen Lexuksen myydyin crossover SUV.

Toyota Harrierin ja Lexus RX:n tiet erkanivat toisen sukupolven jälkeen. Mallit ovat edelleen sukua toisilleen, mutteivät sisarmalleja. Japanin ulkopuolella Harrieria myydään Venzan nimellä.

Toyota Harrier 2020-

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Toyota, Lexus Magazine Kuvat: Toyota, Lexus

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat