15.3.2024

No nyt Fiat! – Vihdoinkin jotain uutta!

Fiat 600e on italialaismerkin täyssähköuutuus, jonka myynti alkoi Suomessa. Tulossa on myös kevythybridi.

Italialaismerkki Fiatilla on kerrottavaa. Automerkiltä on juuri putkahtanut uunista ulos täysin uusi täyssähkömalli. Se kantaa nimeä Fiat 600e ja samalla se myös kunnioittaa vanhan ja jopa legendaarisen ”kusiaisen” historiaa.

Fiat 600 on automaailman legenda. Se julkistettiin vuonna 1955 ja sitä valmistettiin lähes 20 vuotta aina vuoteen 1974 saakka. Kun myös kaikki lisenssivalmistussopimukset huomioidaan, Fiat 600 -mallia valmistettiin aikoinaan yli 4 miljoonaa kappaletta ja monella suomalaisellakin liittyy kyseiseen automalliin myös paljon muistoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tulossa myös kevythybridinä

Uusi, nyt myyntiin tullut Fiat 600 on saanut muotokielessään paljon vaikutteita vuosikymmenien takaisesta kuussatasesta, vaikka kysymyksessä on tietysti niin kokonsa kuin tekniikkansakin puolesta aivan eri auto.

Kun Fiatin uutuus nyt saapuu kaikkien mallien osalta Suomeen, sekä täyssähkönä että kevythybridinä, se samalla myös tuplaa Fiatin malliston. Aiemmin Fiatilla on henkilöautoina ollut tarjolla 500-malli sekä täyssähköisenä että hybridinä. Fiat 500 ei ole myöskään mikään tuore lanseeraus, nykymalli näki päivänvalon jo vuonna 2007 – tasan 50 vuotta alkuperäisen 500-mallin lanseerauksen jälkeen.

Kun vanhassa Fiat 600 -mallissa polttomoottori kehitti aikoinaan enimmillään kolmisenkymmentä hevosvoimaa, nyt mennään eri teholukemissa ja erilaisilla voimalinjoilla.

Uuden Fiat 600 -mallin täyssähköversio on myynnissä samantien ja kevythybridi tulee myyntiin kevään aikana. Maahantuoja uskoo, että kevythybridi muodostaa mallin myynnistä noin 75 prosenttia.

– Tämä arvio johtuu yksinkertaisesti asiakaskysynnästä tässä koko ajan kasvavassa B-segmentin suv-autojen luokassa, Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle sanoo.

Alkaen hinta alle 30 000 euroa

Kevythybridi houkuttelee myös hinnallaan, auton alkaen hinta jää alle 30 000 euron. Tarkalleen ottaen edullisin kevythybridi maksaa 29 390 euroa. Fiat 600e -täyssähköversion alkaen hinta on 41 390 euroa. Maahantuoja tuo alussa myös myyntiin hyvin varustellut rajoitetun erän mallit.

Kevythybridissä varustetasot ovat Pop, Edizione sekä La Prima. Täyssähköversiossa varustetasoja on vain hyvin varusteltu La Prima sekä alussa rajoitettu erä La Prima Edizione -mallia.

Kevythybridin Pop-varusteluun kuuluvat muun muassa led-ajovalot, peruutustutka takana, sadetunnistin, langaton älypuhelimen peilaus, mutta ei alumiinivanteita. Pop-tasossa vanteina ovat siis teräsvanteet sekä niiden päällä pölykapselit.

Edizione-tasolla on tarjolla on edellisen lisäksi myös alumiinivanteet sekä led-sumuvalot kaarrevalotoiminnolla, led-suuntavalot edessä, automaattisesti himmentyvä taustapeili sekä sisätilojen tunnelmavalaistus.

La Prima on parhaiten varusteltu, siinä kuljettajan istuimessa on esimerkiksi hierontatoiminto, autossa on 360-asteen pysäköintitutka sekä kaukovaloavustin. Avaimeton käynnistys ja lukitus löytyvät myös, kuten aktiivinen vakionopeudensäädin sekä automaattinen ilmastointikin. Lisäksi esimerkiksi kuljettajan istuin on sähkötoiminen kuten myös tavaratilan luukku.

Hintaa korkeimmin varustellulla täyssähköisellä Fiat 600e -mallilla on 43 390 euroa ja kevythybridillä 31 250 euroa.

Sähkövoimalinja tuttua Stellantista

Voimanlähteenä Fiat 600 -kevythybridimallissa on 74-kilowattinen (101 hv) 1,2-litrainen bensiinimoottori, jonka parina on 48 voltin sähköjärjestelmä tarjoamassa sähköllä ajamista parkkipaikoilla, liikkeelle lähdettäessä ja pienessä nurkka-ajossa. Autossa on 6-portainen kaksoiskytkivaihteisto.

Täyssähköversiota liikuttaa Stellantis-sähköautoista tuttu 115-kilowattinen (156 hv) sähkömoottori, johon energiaa otetaan 54-kilowattitunnin suuruisesta akusta. Voimalinja on tuttu esimerkiksi Peugeot e-2008 -autosta.

Fiat 600 on siis pieni crossover – vaikkakin se on kymmenien vuosien takaisesta esikuvastaan kasvanut melkoisesti. Pituuseroa alkuperäisen kuussatasen ja nyky-mallin välillä on noin 90 senttiä.

Uusi Fiat 600 on siis noin 4,2 metriä pitkä auto. Hybridin ja täyssähköversion välillä on hieman, millien tai korkeintaan senttien mittaeroja, mutta ne eivät ole merkittäviä, molemmat autot edustavat samaa kokoluokkaa.

Fiat 600 ei kuitenkaan jää ainoksi uudeksi malliksi, mitä italialaismerkiltä on tulossa. Myös Pandasta tulee uusi versio, joka kantaa tällä hetkellä Mega-Panda -työnimeä. Myös muita uusia malleja on tulossa ja se kuuluu keskeisesti Stellantis-konsernin strategiaan, että kaikki sen merkit, niin Fiatkin uudistavat merkittävästi mallistonsa.

Samalla kun emon puolella automerkit on ”laitettu ruotuun”, Stellantis on myös halunnut, että kaikkien konsernin merkkien maahantuontiorganisaatiot ovat saman katon alla. Tämän vuoksi Fiatia tuo maahan Suomessa nykyään Auto-Bon Oy, jonka merkkeihin kuuluvat muut Stellantiksen merkit kuten Jeep, Peugeot, Citroën, DS, Alfa Romeo ja Opel.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vetoaa naisiin

Nopeassa maahantuojan järjestämässä testitilaisuudessa Fiat 600e -täyssähköautosta voi sanoa, että se jatkaa hienosti Fiat 500 -mallin aloittamaa retroperinnettä, mutta tuskin aiheuttaa sellaista hypeä kun viissatanen aikoinaan. Fiat 600e on persoonallinen, mutta ei se erityisesti säväytä. Kysymyksessä on vain yksi Stellantis-konsernin uusiin kuoriin pistämä automalli. Sen myöntää maahantuojakin, että Stellantis-konsernin ympärillä teknologiat ovat samanlaisia kaikissa autoissa, vain kuoria vaihdetaan.

– Mutta ensimmäiset kommentit, mitä autosta olemme saaneet, ovat olleet sellaisia, että se on kauneimman näköinen b-segmentin SUV, mitä on tarjolla, maahantuojan Markus Vuolle ylistää.

Siitä ei käykään kiistäminen, etteikö Fiat 600 olisi kaunis. Auto vetoaa maahantuojankin uskoman mukaan erityisesti naisasiakkaisiin, kuten Fiat 500 on tehnyt koko olemassaolonsa ajan.

Täyssähköinen Fiat 600e saapuu myös Moottori-lehden laajempaan koeajoon piakkoin, jolloin arvioimme autoa enemmän. Kevythybridiä pääsemme koeajamaan myöhemmin kevät-kesästä autojen saavuttua Suomeen.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Luetuimmat