6.10.2023 Ajoneuvot Nyt loppui hinnan pihtaaminen! – Hyundai aloitti Kona Electricin myynnin Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai sai uuden Kona-mallin myös täyssähköisenä myyntiin. Hybridi-versio Hyundai Konasta on ollut myynnissä jo pari kuukautta. Siinä se nyt on. Kirkkaan punaisena komeileva täyssähköinen Hyundai Kona Electric hintalapun kera.Hyundai on esitellyt uutta Kona-malliaan ahkeraan ja Moottorikin on osallistunut monenlaisiin Kona-tutustumisiin loppukesän ja syksun aikana. Ensin auto kylmäesiteltiin Vantaalla ja hieman sen jälkeen oli auton ulkomaan koeajon vuoro.Auton maahantuoja on siis mielellään näyttänyt uutta automallia, mutta sen hintaa on pihdattu silti viimeiseen saakka. Mutta nyt, nyt Kona näytetään vielä kerran, nyt Hyundai Kona Electricin hinta on vihdoin saatu selville. Hinta kerrottiin Suomen Chicagossa eli Lahdessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulossa Hyundain myydyin malli SuomessaMaahantuoja haluaa nostaa uutta Konaa kovasti esille, sillä siitä odotetaan Hyundain parhaiten myyvää mallia Suomessa. Esimerkiksi tänä vuonna Hyundai on syyskuun loppuun mennessä saanut ensirekisteriin Suomessa yhteensä 1 706 autoa, joista vanhanmallisia täyssähköisiä Kona-malleja oli 349. Muulla käyttövoimalla Kona-malleja on tänä vuonna rekisteröity 42 kappaletta, yhteensä Konaa on tänä vuonna rekisteröity kaikkiaan siis 391 kappaletta.Hyundain toiseksi suosituinta mallia, täyssähköistä Ioniq 5 -malleja Hyundai on saanut rekisteriin puolestaan 370. Tänä vuonna rekisteröidyt Hyundai Kona -mallit ovat vielä tietenkin vanhaa mallia, joten on melko selvää, että uusi Kona mallin uudistuttua perusteellisesti nousee Hyundain suosituimmaksi autoksi Suomessa, kun vanha mallikin on Hyundain suosituin tai yksi suosituimmista automalleista tällä hetkellä. Toki Ioniq 5 on kärsinyt pitkistä toimitusajoista komponenttipulan vuoksi, joten sen ensirekisteröintiluvut todennäköisesti laahaavat vähän.Vuonna 2022 Hyundai Kona oli myös rekisteröintitilastoissa yksi Hyundain suosituimpia automalleja Suomessa. Vanhasta Hyundai Konasta on myyty loppuajan melko kattavasti varusteltua Limited Edition -mallia, jonka hinta on ollut 37 990 euroa.Puolet hybridiä, toinen puolikas täyssähköäUudesta Hyundai Konasta on olemassa myös hybridi-malli, joka on ollut myynnissä jo parisen kuukautta.Maahantuoja uskoo, että Kona-kauppa jakaantuu niin, että puolet myydyistä autosta on hybridiä ja puolet täyssähköversioita. Ennustaminen on vaikeaa, mutta maahantuoja myös uskoo, että täyssähköversiosta joka neljäs myydään pienemmällä akulla ja kolme neljästä isommalla akulla.Hyundai Konan akkukoot ovat kasvaneet. Kun ne vanhassa mallissa olivat 39 kilowattituntia ja 64 kilowattituntia, niin nyt kokoa akuista löytyy 48,4 ja 65,4 kilowattituntia. Akut latautuvat 10 prosentista 80 prosenttiin suunnilleen yhtä nopeasti, sillä pienempiakkuisen Kona-version suurin mahdollinen pikalatausteho on 74 kilowattia, kun suurempiakkuisessa versiossa se on 102 kilowattituntia. WLTP-syklin mukaisessa mittaustavassa akkujen koot tarkoittavat vajaan 140 kilometrin eroa toimintamatkassa, kun isomman akkukoon Konassa se on 514 kilometriä. Aiemmassa Kona-mallissa pienempiakkuisenkin Konan toimintasäde oli noin 70 kilometriä pienempi nykymalliin nähden. Sitten ne paljon odotetut hinnat. Pienempiakkuinen versio Konasta maksaa alkaen hinnaltaan 39 990 euroa ja isompiakkuinen versio 46 390 euroa. Konan alkaen hinta on saatu juuri alle 40 000 euron. Kiinalaiset tulevat kovaa, mutta muun muassa BYD Atto3 jäi alkaen hinnassa ainakin tällä erää toiseksi. BYD Atto3:n alkaen hinta Suomessa on yli 4 000 euroa enemmän. Vaatisi toki perusteellisen vertailun esimerkiksi varusteissa, että autot saataisi samalle viivalle. Toki BYD Atto3:n ajoakku on myös isompi, joten parempi vertailukohta sille Konasta lienee isompiakkuinen versio – joka on pari tonnia Atto3:a kalliimpi.Varustetasoja Hyundai Konassa on kolme, Comfort, Style sekä Premium. Premium-varustein autojen hinnat ovat 43 990 euroa ja 49 990 euroa.Lisää pituutta 17 senttiäVaikkakaan Hyundai Konan perusrakenne on entisellään, auto on kuitenkin uudistunut melko perusteellisesti. Auto on kasvanut kokoa, pituutta peräti 17 senttiä ja leveyttäkin vähän. Asiakkaiden toiveita on nyt kuultu ja takapenkin tilat ovat kasvaneet nyt merkittävästi. Vaikka etuistuin olisi noin 180-senttisen henkilön säädöissä, takana polvitilaa riittää hyvin samanmittaiselle henkilölle. Myös tavaratila on kasvanut lähes sata litraa ja eteen on tullut 27 litran frunk. Uudet ominaisuudet ovatkin juuri ne, mitkä tekevät Hyundai Konasta melko houkuttelevan. Automallin toimintamatka on tietysti kasvanut, mikä lisää sen käytettävyyttä myös talvikelissä. Auton keulassa sijaitsevassa latausluukussa on myös lämmitystoiminto, joten luukun ei pitäisi jään, pakkasen ja kylmän vuoksi jumiutua. Luukun lämmityksen saa käynnistettyä myös auton sovelluksen kautta.Konan akustossa on esilämmitys, joka toimii navigoitaessa pikalatausasemalle sekä sen saa myös manuaalisesti päälle. Lisäksi esilämmityksen saa päälle sovelluksen kautta. Hyundai Ioniq 5 -malliin akun esilämmitys tuli myös viime talvena ja se lisäsi paransi merkittävästi Ioniq 5:n latautumista talvikelissä.Uusi merkittävä ominaisuus Konassa on V2L eli Vehicle-to-Load -ominaisuus, jonka avulla autosta saa sähköä myös ulospäin. Vaikka sähkötyökalujen tai kahvinkeittimen käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridi alle 34 000 euroaSähköautojen latausominaisuudet kehittyvät monella mullakin tavalla ja Hyundai Konassa on nyt myös Plug & Charge -ominaisuus, joka tarkoittaa sitä, että kun auto on kytketty Charge My Huyndai -käyttäjätilille, auton lataus ja latauksen laskutus käynnistyvät automaattisesti vain kytkemällä auto latauslaitteeseen. Charge My Huyndai toimii tällä hetkellä Suomessa noin 3 500 latausasemalla ja globaalisti 450 000 latausasemalla. Suomessa Plug & Charge toimii tällä hetkellä vain Ionityn latausasemilla, esimerkiksi Virran, K-Latauksen sekä Rechargen latausasemat eivät vielä tunnista autoa. Myös Evbox ja Allego löytyvät Charge My Hyundai -palvelusta.Hyundai Konan hybridiversio uudistui myös. Hybridimallin tunnistaa hieman erilaisista etupään muodoista, sekä siitä, että siinä ei ole latausluukkua keulassa. Hybridiversion perästä löytyy luonnollisesti myös pakoputki. Hybridin alkaen hinta on 33 990 euroa ja lisäksi autosta on tarjolla varusteltua First Edition -mallia, jonka hinta on 36 990 euroa.Hybridiversio Hyundai Konasta kannattaa hankkia silloin, jos Konalla aikoo vetää kärryä. Kona Hybridin vetokyky on 1300 kiloa jarrullista kärryä ja 600 kiloa jarrutonta kärryä, kun Electric-versiolla vetokyky jää 750 kiloon ja 300 kiloon. Pienempiakkuisella versiolla vetopaino on vain vaatimaton 300 kiloa. Molempien autojen, niin Hyundai Kona Electricin kuin hybridiversionkin pidempiin koeajoihin palataan Moottorissa pikapuoliin tämän syksyn aikana.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenEdit: 6.10.2023 klo 7.58 täsmennetty Charge My Hyundai- ja Plug & Charge -tietoja. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”