6.10.2023

Nyt loppui hinnan pihtaaminen! – Hyundai aloitti Kona Electricin myynnin Suomessa

Hyundai sai uuden Kona-mallin myös täyssähköisenä myyntiin. Hybridi-versio Hyundai Konasta on ollut myynnissä jo pari kuukautta.

Siinä se nyt on. Kirkkaan punaisena komeileva täyssähköinen Hyundai Kona Electric hintalapun kera.

Hyundai on esitellyt uutta Kona-malliaan ahkeraan ja Moottorikin on osallistunut monenlaisiin Kona-tutustumisiin loppukesän ja syksun aikana. Ensin auto kylmäesiteltiin Vantaalla ja hieman sen jälkeen oli auton ulkomaan koeajon vuoro.

Auton maahantuoja on siis mielellään näyttänyt uutta automallia, mutta sen hintaa on pihdattu silti viimeiseen saakka. Mutta nyt, nyt Kona näytetään vielä kerran, nyt Hyundai Kona Electricin hinta on vihdoin saatu selville. Hinta kerrottiin Suomen Chicagossa eli Lahdessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tulossa Hyundain myydyin malli Suomessa

Maahantuoja haluaa nostaa uutta Konaa kovasti esille, sillä siitä odotetaan Hyundain parhaiten myyvää mallia Suomessa. Esimerkiksi tänä vuonna Hyundai on syyskuun loppuun mennessä saanut ensirekisteriin Suomessa yhteensä 1 706 autoa, joista vanhanmallisia täyssähköisiä Kona-malleja oli 349. Muulla käyttövoimalla Kona-malleja on tänä vuonna rekisteröity 42 kappaletta, yhteensä Konaa on tänä vuonna rekisteröity kaikkiaan siis 391 kappaletta.

Hyundain toiseksi suosituinta mallia, täyssähköistä Ioniq 5 -malleja Hyundai on saanut rekisteriin puolestaan 370. Tänä vuonna rekisteröidyt Hyundai Kona -mallit ovat vielä tietenkin vanhaa mallia, joten on melko selvää, että uusi Kona mallin uudistuttua perusteellisesti nousee Hyundain suosituimmaksi autoksi Suomessa, kun vanha mallikin on Hyundain suosituin tai yksi suosituimmista automalleista tällä hetkellä. Toki Ioniq 5 on kärsinyt pitkistä toimitusajoista komponenttipulan vuoksi, joten sen ensirekisteröintiluvut todennäköisesti laahaavat vähän.

Vuonna 2022 Hyundai Kona oli myös rekisteröintitilastoissa yksi Hyundain suosituimpia automalleja Suomessa. Vanhasta Hyundai Konasta on myyty loppuajan melko kattavasti varusteltua Limited Edition -mallia, jonka hinta on ollut 37 990 euroa.

Puolet hybridiä, toinen puolikas täyssähköä

Uudesta Hyundai Konasta on olemassa myös hybridi-malli, joka on ollut myynnissä jo parisen kuukautta.

Maahantuoja uskoo, että Kona-kauppa jakaantuu niin, että puolet myydyistä autosta on hybridiä ja puolet täyssähköversioita. Ennustaminen on vaikeaa, mutta maahantuoja myös uskoo, että täyssähköversiosta joka neljäs myydään pienemmällä akulla ja kolme neljästä isommalla akulla.

Hyundai Konan akkukoot ovat kasvaneet. Kun ne vanhassa mallissa olivat 39 kilowattituntia ja 64 kilowattituntia, niin nyt kokoa akuista löytyy 48,4 ja 65,4 kilowattituntia. Akut latautuvat 10 prosentista 80 prosenttiin suunnilleen yhtä nopeasti, sillä pienempiakkuisen Kona-version suurin mahdollinen pikalatausteho on 74 kilowattia, kun suurempiakkuisessa versiossa se on 102 kilowattituntia. WLTP-syklin mukaisessa mittaustavassa akkujen koot tarkoittavat vajaan 140 kilometrin eroa toimintamatkassa, kun isomman akkukoon Konassa se on 514 kilometriä. Aiemmassa Kona-mallissa pienempiakkuisenkin Konan toimintasäde oli noin 70 kilometriä pienempi nykymalliin nähden.

Sitten ne paljon odotetut hinnat. Pienempiakkuinen versio Konasta maksaa alkaen hinnaltaan 39 990 euroa ja isompiakkuinen versio 46 390 euroa. Konan alkaen hinta on saatu juuri alle 40 000 euron. Kiinalaiset tulevat kovaa, mutta muun muassa BYD Atto3 jäi alkaen hinnassa ainakin tällä erää toiseksi.  BYD Atto3:n alkaen hinta Suomessa on yli 4 000 euroa enemmän. Vaatisi toki perusteellisen vertailun esimerkiksi varusteissa, että autot saataisi samalle viivalle. Toki BYD Atto3:n ajoakku on myös isompi, joten parempi vertailukohta sille Konasta lienee isompiakkuinen versio – joka on pari tonnia Atto3:a kalliimpi.

Varustetasoja Hyundai Konassa on kolme, Comfort, Style sekä Premium. Premium-varustein autojen hinnat ovat 43 990 euroa ja 49 990 euroa.

Lisää pituutta 17 senttiä

Vaikkakaan Hyundai Konan perusrakenne on entisellään, auto on kuitenkin uudistunut melko perusteellisesti. Auto on kasvanut kokoa, pituutta peräti 17 senttiä ja leveyttäkin vähän. Asiakkaiden toiveita on nyt kuultu ja takapenkin tilat ovat kasvaneet nyt merkittävästi. Vaikka etuistuin olisi noin 180-senttisen henkilön säädöissä, takana polvitilaa riittää hyvin samanmittaiselle henkilölle. Myös tavaratila on kasvanut lähes sata litraa ja eteen on tullut 27 litran frunk.

Uudet ominaisuudet ovatkin juuri ne, mitkä tekevät Hyundai Konasta melko houkuttelevan. Automallin toimintamatka on tietysti kasvanut, mikä lisää sen käytettävyyttä myös talvikelissä. Auton keulassa sijaitsevassa latausluukussa on myös lämmitystoiminto, joten luukun ei pitäisi jään, pakkasen ja kylmän vuoksi jumiutua. Luukun lämmityksen saa käynnistettyä myös auton sovelluksen kautta.

Konan akustossa on esilämmitys, joka toimii navigoitaessa pikalatausasemalle sekä sen saa myös manuaalisesti päälle. Lisäksi esilämmityksen saa päälle sovelluksen kautta. Hyundai Ioniq 5 -malliin akun esilämmitys tuli myös viime talvena ja se lisäsi paransi merkittävästi Ioniq 5:n latautumista talvikelissä.

Uusi merkittävä ominaisuus Konassa on V2L eli Vehicle-to-Load -ominaisuus, jonka avulla autosta saa sähköä myös ulospäin. Vaikka sähkötyökalujen tai kahvinkeittimen käyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridi alle 34 000 euroa

Sähköautojen latausominaisuudet kehittyvät monella mullakin tavalla ja Hyundai Konassa on nyt myös Plug & Charge -ominaisuus, joka tarkoittaa sitä, että kun auto on kytketty Charge My Huyndai -käyttäjätilille, auton lataus ja latauksen laskutus käynnistyvät automaattisesti vain kytkemällä auto latauslaitteeseen. Charge My Huyndai toimii tällä hetkellä Suomessa noin 3 500 latausasemalla ja globaalisti 450 000 latausasemalla. Suomessa Plug & Charge toimii tällä hetkellä vain Ionityn latausasemilla, esimerkiksi Virran, K-Latauksen sekä Rechargen latausasemat eivät vielä tunnista autoa. Myös Evbox ja Allego löytyvät Charge My Hyundai -palvelusta.

Hyundai Konan hybridiversio uudistui myös. Hybridimallin tunnistaa hieman erilaisista etupään muodoista, sekä siitä, että siinä ei ole latausluukkua keulassa. Hybridiversion perästä löytyy luonnollisesti myös pakoputki. Hybridin alkaen hinta on 33 990 euroa ja lisäksi autosta on tarjolla varusteltua First Edition -mallia, jonka hinta on 36 990 euroa.

Hybridiversio Hyundai Konasta kannattaa hankkia silloin, jos Konalla aikoo vetää kärryä. Kona Hybridin vetokyky on 1300 kiloa jarrullista kärryä ja 600 kiloa jarrutonta kärryä, kun Electric-versiolla vetokyky jää 750 kiloon ja 300 kiloon. Pienempiakkuisella versiolla vetopaino on vain vaatimaton 300 kiloa.

Molempien autojen, niin Hyundai Kona Electricin kuin hybridiversionkin pidempiin koeajoihin palataan Moottorissa pikapuoliin tämän syksyn aikana.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Edit: 6.10.2023 klo 7.58 täsmennetty Charge My Hyundai- ja Plug & Charge -tietoja.

Kommentoi artikkelia