9.2.2022 Ajoneuvot Odotettu Alfa Romeo Tonale saapui, ja tästä ne odotukset vasta alkavatkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tonale näyttää meille Alfa Romeon valitsemat suuntaviivat niin teknologisesti, muotoilullisesti kuin kaupallisestikin pitkälle tulevaisuuteen. Puhutaan siis todella tärkeästä uutuudesta. Tonalen esittelyä ei voi aloittaa palauttamalla mieliin vuotta 2015, jolloin kaikki Alfa-fanit ja monet muutkin ympäri maailmaa saivat huokaista helpotuksesta. Giulia palautti tuolloin pohdiskelutilassa vuosia viettäneen milanolaisvalmistajan takaisin maailmankartalle kaikin puolin autenttisella Alfa Romeo -otteellaan. Giulia sai seuraavana vuonna rinnalleen D-segmentin katumaasturin, Stelvion.Jo pidempään odotettu Tonale puolestaan tuo Alfaa jälleen kohti kompaktimpia segmenttejä Giuliettan poistuttua kuvioista tovi sitten. Tietyllä tavalla uutuus yhdisteleekin parhaita puolia kaikista viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana nähdyistä Alfoista. Omat – ison puoleiset – odotuksensa sille ovat latoneet niin valmistaja, konserni, autolehdistö kuin asiakaskuntakin. Tästäkin voi heti lonkalta ilman paineita ennustaa, että Tonalesta tulee Alfa Romeon myydyin malli. Tonalella on merkitystä myös sisarmerkkien tulevien tuotteiden kannalta.Alfan urheilullinen ote ja ajajan auto -henki näkyy vahvasti myös Tonalen toteutuksessa. Esimerkiksi ohjauksen välityssuhde on luokkansa ääripäässä 13:6, mikä tarkoittaa varsin nopeaa ohjausta.Kokoluokassa Tonale asettuu välittömästi Giulian ja Stelvion alapuolelle, C-segmenttiin, joka varsinkin crossovereiden puolella on yksi kaikkein kilpailluimmista. Näin kilpakentällä sitä vastassa on hyvin laaja kirjo malleja, muutamina esimerkkeinä mainittakoon Jaguar F-Pace, Range Rover Evoque, Lexus UX, Mazda CX-5, VW Tiguan sekä DS 7 Crossback omasta konsernista. Tonale on muuten ensimmäinen Stellantiksen alla esitelty Alfa Romeo -malli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaattaa aiheuttaa säpsähdyksenMikäli ensivaikutelma tuotantovalmiinkin Tonalen muotoilusta tuo mieleen vivahteita merkin aikaisemmasta mallistosta, se ei ole sattumaa, vaan itsetarkoitus. Niin kutsutut 3+3 -ajovalot luottavat Full-led Adaptive Matrix -teknologiaan, ja tuovat varmasti monille mieleen aikaisempien sukupolvien Alfoja, SZ Zagatosta Breraan ja 159:ään. ”Scudetto” on tietysti erottamaton osa Alfa Romeota, mutta Tonalessa se asettuu keulaan hieman uudella tavalla. Konseptista lähes suoraan tuotantomalliin päässyt hurja keulailme puree katsojaan, ja saattaa joistain kulmista aiheuttaa jopa pienen säpsähdyksen. Siinä on sitä Alfa Romeota.Siroon Stelvioon verrattuna Tonale on ulkomittasuhteiltaan jonkin verran maasturimaisempi. Näin voi olla joko täysin tarkoituksellisesti tai sitten pakon sanelemana – korkeaa profiilia on hankalampi häivyttää lyhyempään koriin. Tonalen muodot ovat lähteneet Alfan oman Centro Stilen kynästä. Sillä on perinteisesti varsin korkea onnistumisprosentti, vaikka Alfa Romeo onkin ajoittain päätynyt teettämään korimuotoiluja esimerkiksi Italdesign Giugiarolla.Muuallakin kuin keulassa viitataan Alfa-historiaan. Miten olisi 8C Competizione?Pellin alla rivoluzioneMuun muassa edellisen teknologiasukupolven ikääntymisen ja konsernimyllerrysten vuoksi entisen Fiat-konsernin merkeillä on tällä hetkellä laaja moottorimurroskausi käynnissä. Merkistä ja mallista riippuen löytyy kaikkea 80-luvulle juontavista FIRE-moottoreista Ferrarilta lainattuihin voimanpesiin.Tonalen pellin alla nähdään paljon sellaista, mitä Alfa ei ole ikinä ennen tehnyt. Lähdetäänpä liikkeelle vaikka lataushybridivoimalinjasta, joka ilmeisesti tyydyttää nyt myös toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparatoa. Jos yhdelläkään Alfa Romeolla ei ole tähän asti voinut ajaa metriäkään sähköllä (paitsi ehkä starttimoottorilla), tarjoaa Tonale Plug-in Hybrid heti kättelyssä kaupunkiolosuhteissa 80 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Paketissa etupyöriä pyörittävä, 1,3-litrainen, tuoreimman Fiat Global Small Engine- eli FireFly -sukupolven nelisylinterinen Multiair Turbo -bensiinimoottori yhdistyy taka-akselille sijoitettuun sähkömoottoriin. Järjestelmän yhteisteho on 275 hevosvoimaa ja ajoakun kapasiteetti 15,5 kilowattituntia. Lataushybridiversio on Tonalen huippumalli, näin ainakin ennen Quadrifogliota. Nelivetoisena versio kiihtyy nollasta sataan 6,2 sekunnissa.Bensiinimoottoriversio on kokonaan uusi ja se saakin ensi-iltansa Tonalen keulalla. 1,5-litrainen nelisylinterinen muuttuvageometrisellä turboahtimella (VGT) tuottaa 160 hevosvoiman tehon. Mallinimi Hybrid viittaa Fiatin ja Lancian pikkuautojen tavoin kevythybriditekniikkaan. Polttomoottorin perässä on 15 kilowattia ja 55 newtonmetriä tuottava sähkömoottori, josta hyödytään ratkaisulle ominaisesti taajama-ajon eri tilanteissa. Lähtötason mallissa 1,5-litrainen tuottaa 130 hevosvoimaa ja 240 newtonmetriä. Myös siinä on 48 voltin kevythybridijärjestelmä. Molemmat bensiinimoottoriversiot yhdistyvät Alfan 7-pykäläiseen TCT-kaksoiskytkinautomaattiin ja vetotapa on vastaherätettyjä perinteitä vastoin etuveto.Vanhan Fiat-konsernin perinteisesti vahvaan osaamisalueeseen kuuluva dieselvaihtoehtokin on ilman muuta mukana, tosin sillä erotuksella, ettei se ole enää mikään huippumalli, joka ostettaisiin välttämättä ison asuntovaunun tai venetrailerin vetoon. Uusi 1,6-litrainen diesel antaa säädylliset 130 hevosvoimaa ja 320 newtonmetriä. Jatkeena tässäkin on TCT ja etuveto.Sisällä on tuttu tunnelma. Persoonalliset peruspalikat Giuliasta ja Stelviosta ovat löytäneet hyvin paikkansa Tonalen ilmiasussa.Jatkaa valittua nimipolitiikkaaGiulia on perinteinen sedan ja sen nimi on valikoitu historiallisista syistä. Katumaasturit ovat sen sijaan Alfa Romeolle uusia tuttavuuksia, joten nimipoltiikka on voitu valita vapaasti. Tai olihan Alfalla 50-luvun alkupuolella Willys Jeep -henkinen maasturi, mutta sen nimi Matta – italiaksi ”hullu” – ei ehkä olisi kovin käyttökelpoinen. Jo hyvän aikaa tiedossamme ollut nimivalinta Tonale ei ole Stelvion jälkeen huono. Stelvio nimettiin Stelviosolan ja erityisesti sitä halkovan mahtavan tien mukaan. Korkea Passo del Tonale – Tonalen sola – sijaitsee samalla alueella, vähän matkaa Stelviosta etelään, Lombardian ja Trentino-Alto-Adigen maakuntien rajaseudulla Italian pohjoisosassa.Tonalen tuotantoa käynnistellään parasta aikaa. Pohjolaan saakka auto ehtii kesällä. Sitä ennen saamme tietää tarkemmin varustetasoista sekä suurella mielenkiinnolla myös hinnoittelusta. Piakkoin koittaa myös se aika, kun Moottori pääsee tuntumalle kaikesta siitä, mitä Tonalella on tarjota.Lähde ja kuvat: Alfa Romeo Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja