10.4.2021

Alfa Romeo Tonale myöhästyy – syynä suorituskyky

Geneve 2019 Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale -näyttelyauto vihjaa Stelviota pienemmän katumaasturin linjoista.

Alfa Romeo Tonale myöhästyy seuraavan vuoden puolelle. Uusi toimitusjohtaja ei ollut tyytyväinen hybridivoimalinjaan eikä häntä voi syyttää.

Jo muutenkin pitkään odotettu Alfa Romeo Tonale myöhästyy myös tuoreimmasta tavoitteesta, sillä brändin uusi toimitusjohtaja Jean-Philippe Imparato vaatii parempaa suorituskykyä hybridivoimalinjalta. Asiasta uutisoi lähteidensä pohjalta Automotive News Europe.

Suositun luokan malli on äärimmäisen tärkeä Alfa Romeolle. Toisaalta se pitäisi saada markkinoille, mutta sen on oltava myös kilpailukykyinen. Tätä on odotettu jo maaliskuusta 2019 lähtien, jolloin Tonalen konseptiversio esiteltiin Geneven autonäyttelyssä.

Tuoreimpien huhujen mukaan Alfa Romeo suunnittelisi jo seuraavaakin SUV-luokan edustajaa, joka olisi pieni ja tulisi tarjolle myös täyssähköisenä polttomoottoriversioiden lisäksi. Pohjana toimisi Stellantiksen PSA:lta perimä CMP-perusrakenne ja samalle perustalle pohjattaisiin myös Fiatin ja Jeepin vaihtoehto. Tätä odotellaan markkinoille vuodelle 2023.

Ainakin Alfa Romeo vaikuttaisi brändinä vahvalta Stellantiksen tulevaisuuden suunnitelmissa. Se vastaa jatkossa omiensa lisäksi osin myös DS:n ja Lancian brändien alla julkaistavien automallien kehityksestä.

Alfa Romeo Tonale

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alfa Romeo Tonale myöhästyy

Jean-Philippe Imparato aloitti PSA Groupin tehtävissä jo vuonna 1989 ja johti viime vuodet Peugeotin brändiä. Tammikuussa vahvistuneen fuusion myötä hän sai vastuulleen Alfa Romeon ja samoihin aikoihin hän vieraili Torinossa Fiat Chrysler Automobilesin Euroopan toimintojen pääkonttorilla. Alfa Romeo Tonale ei vastannut odotuksia ja Imparato vaatii vaikuttavampaa suorituskykyä.

Johtajan näkemys on helppo ymmärtää. Tonale pohjautuu Jeep Compass PHEV 4xe -lataushybridimallin voimalinjaan, josta on tarjolla 1,3-litraisen bensiinimoottorin ja 44-kilowattisen sähkömoottorin yhdistelmänä 140- ja 190-kilowattiset versiot. Sähköistä toimintamatkaa saadaan korkeintaan 49 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaan.

Moottori haukkui tuon teknologian vanhentuneeksi jo kesällä 2020, joten vielä julkistamattomalle automallille lähtökohta on lähinnä nolo. Lienee hyvä asia, että uusi toimitusjohtaja on huomannut asian, vaikka se viivästyttää SUV-mallin julkistusta noin kolmen kuukauden verran.

Imparato tuntee Peugeotin malliston kuin omat taskunsa ja Peugeot on esitellyt markkinoille jo 3008 Hybridin, joka on useita askeleita edellä. Samasta paketista on tarjolla myös nelivetoinen vaihtoehto, joka tarjoaa Compassiin verrattuna enemmän tehoa, matalamman mittausten mukaisen kulutuksen ja pidemmän toimintamatkan.

Alfa Romeo Tonale myöhästyy näin ollen lokakuulle suunnitellusta tuotannonaloituksesta. Ehdimme Moottorilla jo uutisoida auton tulevan vielä tämän vuoden puolella, mutta tämä voitaneen nyt unohtaa. Stellantiksen maaliskuun lopulla pitämässä tilaisuudessa paljastetussa vuoden 2021 Euroopan julkaisukalenterissa ei Tonalea nähty ja Automotive News Europe on saanut tietoonsa auton saapuvan markkinoille vuoden 2022 puolella.

Mallilla on erityinen merkitys paitsi segmentin suosion vuoksi myös Alfa Romeon malliston kavennuttua nykyiseen vain kahteen malliin. Merkillä on myydä ainoastaan Giulia tai Stelvio, jotka edustavat vieläpä suunnilleen samaa kokoluokkaa. Tonale tulee olemaan ensimmäinen Alfa Romeon uusi malli sitten Stelvion tuotannonaloituksen vuonna 2016.

Kuvat: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat