20.4.2018 Liikenne Paremmat renkaat – eteen vai taakse? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erikuntoisten renkaiden sijoittelu auton alle ei ole makuasia. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen ohje on yksiselitteinen: jos kesärengassarjassa on kaksi huonompaa, ne tulee laittaa eturenkaiksi. Jos autossa on selkeästi kaksi kuluneempaa ja kaksi uudempaa rengasta, on parempien renkaiden paikka auton vetotavasta riippumatta auton takapäässä.Vesalainen muistuttaa, että autolla on huomattavasti turvallisempaa törmätä nokka kuin kylki edellä.Autoliiton koulutuspäällikkö neuvoo miettimään asiaa siltä kannalta, että kun autolla ajetaan vetisellä tieosuudella, lähtee auto vesiliirtoon ensin siitä päästä, jossa on huonommat renkaat.– Mikäli huonommat renkaat olisivat takapäässä, vertautuisi auton käyttäytyminen siihen, että kuljettaja nykäisisi täydessä vauhdissa käsijarrusta, joka vaikuttaa takarenkaisiin. Jokainen tietää, mitä siitä seuraa: auto lähtee sivuluisuun.– Jos taas huonommat renkaat ovat edessä, murtuu pito ensin etupäästä. Tällöin auto ei välttämättä käänny sinne, minne halutaan, mutta pysyy kuitenkin todennäköisemmin suorassa, jolloin auton hallinnan palauttaminen on helpompaa.Vesalainen muistuttaa myös, että autolla on huomattavasti turvallisempaa törmätä nokka kuin kylki edellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuluta renkaita tasaisestiAutoliiton Vesalaisen mukaan ihanne olisi, että auton rengassarja kuluisi tasaisesti, jolloin etu- ja takarenkaiden välille ei syntyisi olennaista pitoeroa.Parhaiten rengassarjan tasainen kuluttaminen onnistuu vaihtamalla etu- ja takarenkaiden paikkaa säännöllisesti.– Vähän ajavalla riittää, että tämä tehdään aina renkaiden kausivaihdon yhteydessä. Paljon ajavan on järkevää vaihtaa renkaiden paikkaa noin 8 000 kilometrin välein, Vesalainen neuvoo.Näin toimien myös kaikkien renkaiden uusiminen tulee ajankohtaiseksi yhtä aikaa, jolloin alle saadaan taas uusi, tasalaatuinen rengastus.Eroa korkeintaan millin verranAsiantuntijoiden mukaan renkaiden kulumisero saa olla enintään 1 millimetriä, jota kuluneemmat voidaan siirtää taakse. Jos kulumiseroa on enemmän, huonommat takarenkaat ovat turvallisuusriski, koska auto voi kaarreajossa tai äkkitilanteessa joutua sivuluisuun takarenkaiden huonon pidon vuoksi.Jos huonommat renkaat ovat takana, auton äkillinen yliohjautuvuus, sivuluisu ja perän heilahtaminen sivulle voivat yllättää kokeneenkin kuljettajan.Varoitus vai yllätys?Kun edessä on huonommat renkaat, vesikelillä auto pyrkii puskemaan (aliohjautumaan), ja renkaat voivat varoittaa kuskia pidon heikentymisestä. Huonommat renkaat takana eivät varoita vaan yllättävät: auto voi joutua sivuluisuun tai pyörähtää äkillisesti.Kun edessä on kuluneemmat renkaat, kuskilla on edes jonkinlaisia mahdollisuuksia tiedostaa ajossa renkaidensa heikkouden vaikutus.Yleisin autotyyppi, etuvetoinen auto pyrkii sutimaan lähdössä vesikelillä ja puskemaan kaarteessa. Liikkeellelähtö vesikelillä on hidasta ja vetisessä kaarteessa auto ei tahdo kääntyä vaan puskee, ohjattavuus tuntuu huonolta.Kuski todennäköisesti tajuaa renkaidensa rajoitukset, hiljentää vauhtia vesikelillä ja ryhtyy miettimään uusien renkaiden hankintaa.Vesikelillä kuluneemmat renkaat etuakselilla nousevat vesiliirtoon ja menettävät pitonsa ensin, jolloin kuljettaja tuntee tilanteen heti ohjauspyörässä ja yleensä älyää hidastaa nopeutta auton pysyessä suunnassaan. Tästä voi selvitä säikähdyksellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTörmäys keula edelläAuton aliohjautuvuuden (puskemisen) vuoksi mahdollinen suistuminen tai törmäys tapahtuu keula edellä, jolloin auton keulassa olevat turvarakenteet, kuten törmäysenergiaa sitova keulaosa ja turvatyynyt suojaavat.Kun pidon rajat ylitetään, kuluneilla eturenkailla tapahtuva puskeminen merkitsee, että auto suistuu tieltä keula edellä, mutta huonoilla takarenkailla auto voi pyörähtää yht’äkkiä sivuluisuun ja poikittain, mikä heikentää korin suojavaikutusta mahdollisessa kolarissa tai tieltä suistumisessa.Eturenkaat jossain määrin ”auraavat tietä” takarenkaille, jolloin takarenkaille jää vähemmän vettä syrjäytettäväksi. Suoraan ajettaessa näin voi ollakin, mutta kaarreajossa ja väistössä etu- ja takarenkaat joutuvat osittain vetiselle ajouralle juuri silloin kun niiden pitoa eniten tarvittaisiin.Etuvetoisten autojen takapää on myös yleensä kevyempi, mikä osaltaan lisää takarenkaiden alttiutta vesiliirtoon.Auto yllättää kuskinsaJos taka-akselilla on huonommat renkaat, vesikelillä auto voi lähteä lapasesta aivan yllättäen vaikkapa liian suuren tilannenopeuden, vähäisen ajovirheen, kaarteen tai väistötilanteen vuoksi.Kokeilu märällä Michelinin koeajoradalla Ranskassa Clermont Ferrand’ssa todisti tämän. Vertailussa oli mukana kolme autoa, yksi uusin renkain, toisessa kuluneemmat renkaat takana ja kolmannessa kuluneemmat renkaat edessä.Kun edessä oli huonot, kuluneemmat renkaat, auto kiihdyttäminen vesikelillä oli takkuista etuvetoisen Volkswagen Polon pyrkiessä sutimaan. Kaarteissa huono ohjaustuntuma ja auton puskeminen antoivat kuskille selvän impulssin siitä, että renkaissa ei ole kunnolla pitoa.Koeajoradalla huonommilla eturenkailla auto pysyi radalla juuri siksi, että eturenkaat varoittivat kuskia huonosta pidosta, kuski ajoi hitaammin: ajonopeudet kaarteissa jäivät 60 km/h tuntumaan.Kun takana oli huonommat, kuluneemmat renkaat, äkillisen sivuluisun rajuus todella yllätti kokeessa.Kuluneilla takarenkailla pito menetettiin useamman kerran yllättäen vetisen koeajoradan kaarteissa ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta ja auto suistui koeajoradan sivuun nurmikolle ajonopeuden ollessa kaarteessa noin 60 km/h.Kun uudet renkaat olivat sekä edessä että takana, pystyi vetisen koeajoradan kaarteet ajamaan eleettömästi 75–80 km/h nopeudella.Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti