15.2.2021

Perhevankkurilla taloudellisemmin: Ford S-Max Hybrid kilpailemaan dieseliä vastaan

Ford S-Max

Fordin hybridikattaukseen kuuluu jo melkoisen monta eri reseptiä. Ford S-Max Hybrid muodostettiin samoista ainesosista itselataavan Kugan kanssa.

Ford S-Max ja Ford Galaxy -mallistot saavat lisää täytettä: molemmista autoista on nimittäin julkaistu hybridiversio Euroopassa. Näistä suomalaisia koskettaa lähinnä S-Max, sillä Galaxy ei kuulu Suomen tuontimallistoon.

Hybridimalli tarkoittaa tuttua 2,5-litrtaista Atkinson-kiertoa hyödyntävää bensiinimoottoria, 1,1 kilowattituntista akkua, sekä sähkömoottoria Fordin power-split -automaattivaihteistoon yhdistettynä. 140 kilowatin (190 hevosvoiman) teholla auto kiihtyy nollasta sataan 9,8 sekunnissa.

Sähkövoimalinja ei siis vaadi lataamista, vaan polttoainesäästön luomisesta huolehtii voimalinja itse – akku lataa itseään talteen otetulla jarrutusenergialla, sekä moottorijarrutusten aikana. Auton kerrotaan pystyvän liikkumaan hetkellisesti myös täysin sähkön voimin.

S-Max Hybridin WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 6,4 litraa sadalle kilometrille, joka tarkoittaa 146–147 gramman hiilidioksidipäästöjä per kilometri. Kaksilitraisen, samantehoisen dieselmallin päästölukemat ovat parikymmentä grammaa korkeammat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi voimalinja, tutut tilat

Akussa kerrotaan käytettävän nestejäähdytystä, joka on mahdollistanut tiiviimmän pakkaamisen. Auton pakoputket on sijoitettu akun molemmin puolin, joten akku ei valmistajan mukaan karsi lainkaan matkustamo- tai tavaratiloja.

Huomattavaa on Ford S-Maxin vetokyky: autolla saa vetää jopa 1 560 kilogramman painoista kärryä. Esimerkiksi Toyotan itselataavilla hybrideillä ei ylletä lähellekään näitä lukemia. Kolmannen istuinrivin ollessa käytössä autoon jää tavaratilaa 285 litraa.

Fordin Suomen maahantuojan mukaan hybridiversio tulee tarjoamaan hyvän vaihtoehdon dieselmallille. Edullisimmillaan S-Max Hybridin saa Trend-varustelulla 44 836 euron hintaan, joka on samalla halvin S-Max vaihtoehto. Titanium-varustelulla hinta kohoaa 46 309 euroon – vastaavan dieselmallin hinta on 47 723 e. ST Line -varustelulla hybridi-S-Maxista saa pulittaa vähintään 48 891 e.

– Olemme iloisia, että voimme tarjota S-MAXin nyt myös hybridimallina. Auto on entistä polttoainetaloudellisempi, ja tarjoaa yhtä paljon tilaa ja monikäyttöisyyttä kuin dieselmallit. Malli sopii varmasti monen suomalaisen perheen tarpeisiin, toteaa Oy Ford Ab:n myyntijohtaja Juuso Asp.

Lähde: Ford Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat