22.1.2022 Ajatuksia autoista Perinteinen peili päihittää kankean kameran – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen hiljattain esittelemä konsepti antaa uutta puhtia yhdelle ihmiskunnan ensimmäisistä keksinnöistä. Ovenkahvajutun jälkeen seuranneessa keskustelussa mainittiin usein myös sivupeilit. Aerodynaamisuuden kannalta peilillä on paljon kahvoja suurempi rooli siloisen oven ilmavirran rikkojana. Peilit hoitavat nykyisin myös melkoista määrää muita tehtäviä. Sivuvilkkuja, kuolleen kulman varoituksia, kameroita ja sensoreita on lisätty heijastavan lasin kanssa samaan koteloon. Peilit kääntyvät sisään parkkipaikalla ja lämpenevät lumituiskussa. Ei huono suoritus 8 000 vuotta vanhalta keksinnöltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohti kameraaKonseptiautoissa on visioitu vuosikaudet, että jossain vaiheessa sivupeilit korvataan kameroilla. Hiljalleen toteutuksia on näkynyt myös markkinoilla. Konseptiautona hurmannut Honda E sai kun saikin kamerapeilinsä tuotantoon asti. Lexus ES sai kamerapeilit lisävarusteeksi ja Audi E-tron suuressa osassa maailmaa.Kamerapeilit ovat kuitenkin törmänneet muutamaan ongelmaan. Tärkein niistä on, että katselukulmaa ei voi kääntää päätä hienoisesti liikuttamalla. Tiedättehän te, kun peilillä yrittää kurkata hiukan sivummalle tai alemmas? Voihan kamerapeiliä säätää siinä missä tavallista sähköpeiliäkin, mutta kumpaakaan ei aina joutaisi tekemään.Kamerapeilien ongelmana on myös hinta. Audin lisävarustehinnastossa E-tronin virtuaalipeilit ovat 1 980 euroa. Jatkossa markkinoille tulee varmasti edullisempia toteutuksia, kuten esimerkiksi peruutuskameroissa. Uhkana tietysti on, että joidenkin peruutuskameroiden tapaan autoista löytyy vaihtelevia toteutuksia, joilla ei näe pimeällä kuin kohinaa. Perinteinen peili on yllättävän vahvoilla.Sinänsä Audi on oikeassa mainitessaan, että virtuaalipeilit ovat paremmat aeroakustisessti, eli tuulen suhinoiden osalta. Ilmavirrassa oleva varsi on pienempi ja helpompi muotoilla oikein. Honda E:n ovikamerat näyttävät suorastaan ohjaussiivekkeiltä. Erityisesti viimeisiä kilometrejä etsivien sähköautojen parissa kamerapeilejä on kiitelty myös niiden aerodynaamisuudesta.Kilometrien kiristäminen vaatii kuitenkin tilanteen tarkastelua kokonaisuutena. Pelkkä kamera ei tee onnelliseksi kuin koneen, ihmisen käytössä kameran pariksi tarvitaan myös näyttö. Oled-tekniikkaa tai ei, peilinäytöille kertyy käyttötunteja vielä enemmän kuin itse autolle.Kokonaisuus on ollut mielessä myös Mercedes-Benzillä, kun se esitteli futuristisen Vision EQXX -konseptiautonsa joitain viikkoja sitten. Tulevaisuutta heijastelevan grand tourerin ovissa ovat ihan tavalliset peilit. Mercedes itse kuvailee niitä “yhdeksännen sukupolven” sivupeileiksi. Motor Trendille yhtiön edustaja kertoi insinöörien laskeneen, että kokonaisuuden kannalta on parempi ottaa pieni aerodynaaminen tappio kuin käyttää energiaa kameran ja näytön yhdistelmään. Auts!Vision EQXX: perinteinen sivupeili ja ilmanvastuskerroin (Cd) silti vain 0,17.Päämuotoilija Gorden Wagener avaa Mercedeksen päätösprosessia toiselta kulmalta Car-lehden haastattelussa. Hänen mukaansa oikea peili on aina parempi kuin kamerapeili, mitä tulee “visuaaliseen palautteeseen”. Voi vain miettiä, miten Wagener olisi kuvaillut peilikameroita, jos hän olisi ollut yhtä lennokkaalla tuulella kuin Münchenin autonäyttelyssä.Ehkä tavallinen tylsä peili tarvitsisikin vain uudelleenbrändäyksen. Alumiinioptinen katselulaite olisi jo paljon jännittävämpi!Oikea väline oikeassa paikassaKamerapeili mahdollistaisi kuitenkin muutamia uusiakin ideoita. Näyttö ei häikäise kuljettajaa, havaitut autot voidaan korostaa vaikkapa grafiikalla ja kuolleen kulman varoitus voitaisiin tehdä videopeleistä tutulla reunavarjostuksella. Peilikamera voisi myös laskea sekunteja siihen, kun takaa tuleva nopeampi auto saavuttaa, jolloin olisi helpompi antaa tilaa kaksikaistaisella tieosuudella.Kamerapeileistä yksi on ylitse muiden, sillä taustapeilin yhteydessä näyttö toimii hienosti. Katseluväline on vaihdeltavissa perinteisen peilin ja kameranäytön välillä mieltymysten mukaan. Kamerakäytössä näkymä on peiliä laajempi, joten taustapeilin ja sivupeilien välisen tilasuhteen hahmottamisessa kestää tovi tai pari.Kamerataustapeili on kuitenkin ratkaisu tilanteessa, jossa auto on lastattu täyteen tavaroita tai ihmisiä. Katolla oleva kamera näkee silloinkin, kun takalasinäkymä on tukossa. Varustetta suosivan Jaguar Land Roverin tuotteet tuntien idea soveltuu hyvin myös urheiluautojen matalien takalasien kanssa. Moni muu valmistaja voisi helpottaa idealla erilaisten "coupé-katumaasturien" ampuma-aukkomallisen takalasin ongelmaa.Mutta sivupeilien kohdalla kamerapeilien täytyy vielä etsiä lisäarvoa ennen kuin ne todella korvaavat vanhan ratkaisun.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Mercedes-Benz, Petri Munukka, Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”