26.5.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Veimme puolen vuoden koeajossa olevan Mercedes-Benz A 250 e:n moottoritiematkalle – näin paljon akku vaikuttaa kulutukseen 140 kilometrin matkalla. Ladattavan hybridin erinomaisuus päivittäisessä paikallisajossa on tullut puolen vuoden koeajon aikana tutuksi: ajoimme ensimmäiset pari viikkoa Mercedes-Benz A 250 e:llä pelkästään sähköllä, ja edelleen sähkökilometrit hallitsevat arkea.Viikko sitten ajoimme akun tyhjäksi ja tarkastelimme auton toimintaa polttomoottorilla ajaessa. Toivoimme pääsevämme autolla pian pitkälle matkalle, onhan kulutusmittausta Hangosta Nuorgamiin ehdotettu useastikin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatka moottoritielläHelatorstaina pääsimme A 250 e:llä jo vähän pidemmälle matkalle, kun edessä oli reissu Espoosta moottoritietä pitkin Kotkaan ja takaisin. Edessä oli parikymmentä kilometriä kahdeksaakymppiä kehä 1:llä, sitten moottoritietä reilu sata kilometriä ja lopuksi vähän taajamaa ja sama käänteisessä järjestyksessä takaisin.Menomatka ladatulla akullaMatkaan lähdettiin täydellä akulla. Navigaattoriin syötettiin päätepisteen osoite ja ajo-ohjelmaksi valittiin Eco – näillä eväillä auton pitäisi optimoida hybridivoimalinjan käyttö taloudellisimmalla mahdollisella tavalla.Mercedes-Benz käytti polttomoottoria hetkeksi heti ensimetreillä, mutta sen jälkeen auto siirtyi sähköajoon. Sähköllä kuljettiin niin matka kehä ykköselle kuin koko kehätiekin, eikä käyttövoima vaihtunut moottoritielläkään. Moottoritienopeus testissä oli mittarinopeutta 130 km/h – jälkikäteen tehty tarkistus osoitti saksalaisauton nopeusmittarin kiusallisesti odotettua tarkemmaksi, joten keskinopeus jäi turhan korkeaksi.Käytännössä A 250 e siis käytti ensin koko akkunsa loppuun, ja vasta sitten käyttövoima vaihtui polttoaineeksi. Kuormittavasta moottoritieajosta huolimatta sähköajoa kertyi ensimmäiset 54 kilometriä – jos alkumetrien polttomoottorikäyttö unohdetaan.Sen jälkeen matka eteni polttomoottorin voimin. 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta kierrokset pysyvät moottoritielläkin sen verran matalalla, ettei rengasmelun ja tuulensuhinan läpi käyttövoiman vaihtumista huomannut.Auton grafiikoiden mukaan A 250 e käyttää polttomoottoriajossakin sähkömoottorin apua satunnaisesti, esimerkiksi tietöiden jälkeisissä kiihdyttelyissä.Älykästä reittioptimointia vai ei?Viimeiset kilometrit moottoritieltä kohteeseen sujuivat hybridiajolla: tasamaa ja alamäet mentiin sähköllä, ylämäissä polttomoottori heräsi mukaan. Olisi voinut kuvitella auton säästävän hieman akkua hidasvauhtiseen taajama-ajoon, sillä sellaisessa ajossa sähkömoottorista saa korkeavauhtista moottoritieajoa paremman hyödyn. Jostain syystä A 250 e ei kuitenkaan toiminut näin – liekö syy vain siinä, että päätepiste ei ollut kauempaan moottoritiestä? Mitä kävisi, jos autolla ajettaisiin moottoritien jälkeen vielä kymmeniä kilometrejä kaupungin ruuhkassa? Aihe vaatii lisää testejä – onneksi meillä on aikaa.Taloudellinen tulosPäätepisteessä ajotietokone tarjosi seuraavat lukemat: 140 kilometrin matkasta yhteensä 54 km kuljettiin polttomoottoritta (sähköajoa 53 km plus 1km rullauksista) ja loput bensiinillä. Koko matkan polttoaineenkulutus oli 4,2 l/100 km ja sähköä meni 7,4 kWh/100 km. Matkan keskinopeus oli 97 km/h. Jostain syystä auto kertoi myös sähköistä toimintamatkaa olevan vielä yhden kilometrin ajoon.Lukemia voi pitää varsin erinomaisina: sähköajon ansiosta vielä 130 kilometrin moottoritiematkalla kulutus jää hyvin matalaksi – tuskinpa tällä keskinopeudella dieselkään olisi yltänyt samaan? Matkan pidetessä tilanne toki muuttuu, kun sähköajon suhteellinen osuus pienenee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaluumatka polttoaineellaPaluumatkalle lähdimme tyhjällä akulla. Näin saimme vertailukohtaa sähköajon vaikutukseen 130 kilometrin matkalla.Syötimme jälleen osoitteen navigaattoriin, mutta pidimme nyt ajo-ohjelman perustilana olevassa Comfortissa. Samoilla ajonopeuksilla Mercedes-Benz A 250 e saapui takaisin lähtöpisteeseen kulutuslukemalla 6,3 l/100 km ja 0,1 kWh/100 km – jälkimmäinen sähkönkulutuksen arvo perustunee lähinnä moottorijarrutuksissa takaisin kerättyyn energiaan.Yllättävän suuri kulutuseroMitä tästä opimme? 140 kilometrin moottoritieajolla A 250 e:n ladattava hybriditekniikka laskee kulutusta yli kaksi litraa sadalla – siis yhdellä kolmasosalla!Euroissa ero on seuraava: Täydellä akulla aloitettu menomatka vei bensiiniä 5,9 litraa. Jos litrahinta oletetaan 1,3 euroksi, oli polttoainekustannus 7,7 euroa.Tyhjällä akulla ajetun paluumatkan kokonaiskulutus oli 8,8 litraa, mikä tekisi 11,4 euroa.Mitä käy matkan pidetessä?Mitä sitten, eihän 140 kilometriä ole vielä mitään, kuuluu jo palaute. Tämä täytyy toki testata, mutta sallikaa toistaiseksi lyhyt ajatusleikki.Jos tällä matkalla käytetyllä ajoprofiililla A 250 e liikkui 53 kilometriä sähköllä, tarkoittaisi se sitä, että vielä 300 kilometrin matkalla yli 17 prosenttia ajosta tapahtuisi sähköllä, mikä toki laskisi polttoaineenkulutusta samat 17 prosenttia. 600 kilometrin matkalla sähköajon osuus laskisi alle kymmeneen prosenttiin – ei merkityksetön ero, mutta varsin pieni toki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattavissa hybrideissä on erojaToki taustalla on monta tekijää. Ensinnäkin Mercedes-Benz A 250 e edustaa markkinoiden pienimpiä ladattavia hybridejä. Koon ja aerodynaamisuuden ansiosta se kulkee taloudellisesti – niin sähköllä kuin bensiinillä. Toiseksi siinä on keskimääräistä suurempi akku, eli sähköajoa riittää monia muita ladattavia hybridejä pidemmälle. Juuri näistä syistä pyysimme puolen vuoden koeajoon juuri kyseisen automallin.Kaikki ladattavat hybridit eivät siis ole samanarvoisia: pienemmällä akulla varustettu suuri katumaasturi ei ole moottoritieajossa yhtä taloudellinen kuin testaamamme A 250 e. Ladattavaa hybridiä harkitsevan – ja taloudellisuudesta kiinnostuneen – kannattaa pohtia tarkkaan omia ajotarpeitaan, ja valita juuri niihin parhaiten soveltuva ajoneuvo. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja