27.1.2023 Ajoneuvot Rallin MM-sarja: Maineikas brittitiimi yhä toipumisvaiheessa: ”Olen liian vanha tällaiseen” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 40 vuotta omaa yritystään, M-Sportia johtanut Malcolm Wilson myöntää olevansa huolissaan tämänhetkisestä tilanteestaan. Valoa tunnelin päässä on kuitenkin näkyvissä. Vielä jokin aika sitten kaikki näytti Malcolm Wilsonin kannalta erittäin epäedulliselta. Huolimatta riskisijoituksista liittyen massiivisen testikeskuksen rakentamiseen tiimin alueelle Cockermouthissa ja Sébastien Loebin ajattamiseen neljässä MM-rallissa, on Wilson yhä mukana geimeissä.Pahimmat takaiskut aiheutuivat kuitenkin asioista, joihin Wilson ei voinut itse vaikuttaa.- Tämä on ollut vaikea ajanjakso. Emme ole vielä takaisin sillä tasolla, jolla olimme ennen koronapandemiaa. Meillä on nyt 80 ihmistä vähemmän kuin ennen koronaa. Vaikeaa on yhä, mutta voin jo rentoutua hieman, myöntää Wilson.Arvokkaasti harmaantuneesta britistä on kuitenkin aistittavissa syvä huoli, joka liittyy noin 170 ihmisen työllistämiseen.- En uskonut, että olen 66-vuotias ja tässä tilanteessa. Tämä on hieman sama kuin alkaisi kaiken alusta jälleen, mutta nyt paineita on paljon enemmän, koska työllistän niin paljon ihmisiä.Britannian irtaantuminen EU:sta tarkoitti sitä, että maailmalta leipänsä hankkivalle yritykselle kasaantui tuhottoman paljon enemmän paperitöitä ja byrokratiaa kuin aiemmin. Se lisäsi luonnollisesti myös kustannuksia.- Kyse ei ole pelkästä koronasta, vaan myös brexit on ollut meille painajainen, ja on yhä sitä. Moottoriurheilussa on kuitenkin tapana löytää tie ulos vaikeuksista, joten ei hätää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMestarin käsin kohti parempaaUutta nousua Wilson lähti etsimään sieltä, mihin vanhan rallijermun sydän vetää voimakkaimmin. Urheilullinen menestys ohitse taloudellisen hyvän on ollut Wilsonin taktiikka viime vuosina.Puheet Ott Tänakin, vuoden 2019 maailmanmestarin, palkkaamisesta alkoivat jo kesällä. Taktiikka oli yhteneväinen kuin Sébastien Ogierin kanssa kuusi vuotta aiemmin. Wilson lähti narraamaan isoa kalaa mahtipontisella vieheellä, mutta joutui pettymään.Tuolloin tiimi ei saanut mukaansa yhtään uutta, isoa yhteistyökumppania, vaikka tulokset olivat loistavia. Tänakin kohdalla tilanne on aavistuksen kevyempi, sillä virolaisen rallitaivalta tukee itävaltalainen energiajuomajätti.- Se oli melko pitkä prosessi. Olin realisti, joten en uskonut sen olevan mahdollista. Puolivälissä viime kautta hän sanoi, että sopimuksen tekeminen olisikin ehkä mahdollista. Rahoitus oli vaikea saada kasaan, mutta toimin täsmälleen samalla tavalla kuin Sebin kanssa. Halusin, että Ott ajaa ensin autoamme. Sitten hän ajoi sitä, ja sen jälkeen keskustelu oli melko helppoa.Wilson pääsi etenemään neuvotteluissa Tänakin kanssa. Ensitestinsä Tänak ajoi Rally1-autolla Wilsonin perheen omistamassa metsässä kauden viimeisen MM-rallin jälkeen.- Ensimmäinen testi oli Greystokessa marraskuun loppupuolella, Wilson vahvistaa.Tänakin palvelut varmistaakseen, joutui kaiken nähnyt britti laittamaan kättä taskuunsa. Jokaisen maailmanmestarin palveluilla on korkea arvostus, oli mestaruudesta kuinka monta vuotta hyvänsä.Vuodet rallin maailmassa ovat tehneet Wilsonin perheestä riittävän varakkaan, jotta myös riskialttiit sijoitukset onnistuvat tarvittaessa.- Kyllä, kyllä, mutta minulla ei ole enää varaa samanlaiseen kauteen kuin viime vuonna. Kausi alkoi fantastisesti, mutta oli lopulta huono. Olen liian vanha tällaiseen tilanteeseen. En olisi voinut jatkaa sillä tavalla, vaan minun piti tehdä jotain. Onhan se iso kustannus, mutta jos saamme tuloksia, niin se helpottaa myös talouspuolta.Ei epärealistisia toiveitaKauden avausralli Monte Carlossa ei sujunut yhtä lennokkaasti kuin viime vuonna, jolloin Loeb tyylitteli rallin voittoon 47-vuotiaana.Siinä valossa viides sija ja kahden ja puolen minuutin ero kärkeen eivät ole ihanteellinen startti kauteen. Wilson uskoo, että yhteistyö Tänakin kanssa kantaa kuitenkin hedelmää jatkossa.- Tänak ei näyttänyt hyvältä täällä, mutta hän on melko fiksu ja tietää mitä tehdä. Sikäli ei ole huolta mistään. Hän ei pyydä yhtäkkiä 20 hevosvoimaa lisää, tai jotain muuta, jota emme voisi toteuttaa.Voi vain ihmetellä, mistä Wilson ammentaa energiansa, jolla jaksaa ottaa suoraan leukaan rallin tarjoamat ilonhetket ja pahat pettymykset.Ikäänsä vedoten Wilson alkaa jo pohjustaa edessä siintävää muutosta.- En voi jatkaa ikuisesti. Olen paljon sinua vanhempi, britti nauraa makeasti.Mies matkustaa yhä liki jokaiseen MM-osakilpailuun paikan päälle, vaikkakin sanoo tämän kauden suunnitelman elävän tiimin ykkösnyrkin menestyksen mukaan.- Katsotaan, mitä tänä vuonna tapahtuu. En voi varmuudella ikinä lopettaa, mutta ehkä jätän joitain ralleja väliin. Riippuu siitä, miten Tänak pärjää.Ralli on Wilsonin perheen yhteinen ajanviete. Kisapaikkakunnalla tapaa varsin usein myös Malcolmin vaimon Elainen ja pariskunnan pojan Matthew´n, joka loi vuosien ajan omaa uraa ratin takana MM-sarjassa.Myös pojan rooli on yrityksessä mittava, mutta varsinaista sukupolvenvaihdosta ei silti ole suunnitteilla.- Matthew on ollut aina tiimin mukana, mutta muissa projekteissa kuin ralli. Sen vuoksi hänestä ei ehkä tule rallitoiminnan jatkajaa, vaan idea on se, että Rich (Millener) ja Chris Williams katsovat jatkossakin rallipuolta.Lue myös: M-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022Naurahdus osakekaupoilleEnnen kauden alkua rallifanien keskuudessa kiersi sitkeä huhu siitä, että Tänakin diilin yhteydessä M-Sportin osakkeita olisi siirtynyt virolaisomistukseen.Wilson tyrmää huhun suoralta kädeltä, mutta jättää erikoisen takaportin auki sille, että jossain vaiheessa M-Sport siirtyisi pois britin hallinnasta.- Ei. Voin vakuuttaa, että kukaan muu kuin minä ei omista yhtäkään osaketta yrityksestä. Olisin iloinen, jos joku tulisi ja ostaisi paljon osakkeita yrityksestäni, mutta tämä huhu ei varmuudella pidä paikkaansa.M-Sportin ydinbisnes on yhä jatkossakin ralliin liittyvä asiakastoiminta. Kun autoja myydään tai vuokrataan ja varaosia kaupataan, kilahtaa kassa yrityksessä.Moni ihmetteli, miksei Monte Carlossa ole enempää autoja liikkeellä tiimin väreissä, mutta syy löytyi viime hetken muutoksista. Vielä viime kaudella M-Sport ajatti parhaimmillaan viittä autoa MM-rallissa.- Me olemme okei. Autoja olisi voinut olla enemmän jo täällä, mutta pidimme auki vaihtoehtoa, että Loeb ja (Gus) Greensmith olisivat ajaneet Montessa. Koreja kyllä löytyy, joten kenties ajatamme enemmän autoja joissain muissa kisoissa tällä kaudella, Wilson tuumailee.Teksti, kuvat ja video: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaM-Sport hamuaa takaisin isojen joukkoon – Secto Rally Finland 2022 Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Moottori Monte Carlossa: haastattelussa FIA:n puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa