8.3.2017

Range Rover Velar – tyylikäs päältä, hämmästyttävä sisältä

Uudet upeat näytöt ovat Range Rover Velarin kohokohta.  

Range Rover Velar on kenties se auto, joka perusrakenteen jakavan Jaguar F-Pacen olisi pitänyt olla. Range Rover -mallistossa pienimmän Evoquen ja toiseksi suurimman Sportin väliin sijoittuva Velar pohjautuu F-Pacen perusrakenteeseen. Samasta akselivälistä ja alumiinikorista huolimatta kyse ei ole logonvaihtoautosta.

Nelivetoiseen Velariin on saatavilla paljon Range Roverin maastoajotietoutta, kuten Terrain Response 2.0 -luistonhallintajärjestelmä ja kahluusyvyyttäkin riittää 650 millimetrin verran.

Range Rover kutsuu Velaria yhtiön historian henkilöautomaisimmaksi maasturiksi. Jo tyyliseikat pitänevät Velarin mielummin asvaltilla kuin mutavellillä – pelkistetty ja mittasuhteiltaan upea kori on todella tyylikkään näköinen.

Varsinainen herkku on jätetty sisätiloihin. Jaguar Land Rover -konsernin tuotteita aiemmin vaivanneet pelkistetyt kosketusnäyttöjen ulkoasut ja koruttomat mittaristot ovat vaihtuneet moderneihin ja tarkkoihin grafiikoihin. Navigaattorin tarjoavan päänäytön alla on toinen kakkosnäyttö, joka tarjoaa ilmastoinnin säätimet ja muut toissijaiset toiminnot.

Geneven automessuilla esiintyneessä prototyypissä kosketusnäyttöjä ei vielä päässyt käyttämään, joten käyttökokemuksen selkeys ja nopeus jää vielä avoimeksi.

Moottorivalikoima koostuu viidestä moottorista, joiden kumppanina on aina kahdeksanvaihteinen automaatti. Perusdiesel on kaksilitrainen 180-hevosvoimainen, josta tarjotaan myös 240 hevosvoimaista painosta. Dieselmalliston huippu on kolmelitrainen V6 300 hevosvoimallaan. Kuutoskoneiset autot kulkevat aina ilmajousilla, nelosmoottoreihin ne saa lisävarusteena.

Bensiinipuolelle on tarjolla uusi kaksilitrainen Ingenium-moottori, josta irtoaa mukavat 250 hevosvoimaa. Kiireisimmille tarjotaan mekaanisesti ahdettua kolmilitraista V6:sta, joka tarjoilee F-Type -urheiluautosta tutut 380 hevosvoimaa.

Kesällä myyntiin saapuva Range Rover Velar alkaa Suomessa 76 980 eurosta dieselmoottorilla. Halvin bensiinivaihtoehto maksaa 83 437 euroa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat