20.9.2024

Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä

Kuva Forum Virium Helsinki

Helsingissä kokeillaan uutta, entistä turvallisempaa pyöräparkki-innovaatiota, jonka tarkoituksena on estää pyörävarkauksia.

Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy testaavat Helsingissä uutta pyöräparkki-innovaatiota. Testattavan pyöräparkki-innovaation tarkoituksena on se, että sen tarkoituksena on torjua pyörävarkauksia.

Uutta pyöräparkissa on myös se, että pyöräilijä voi jättää pyöränsä lisäksi parkkiin myös vaikka pyöräilykypäränsä sekä pyöräilyreppunsa. Tämä onnistuu, koska jokaisella pyörällä on pyöräparkissa oma, lukittava tilansa. Lukittava tilaa luonnollisesti torjuu pyörävarkauksia.

Uudenlaisen testissä olevan pyöräparkin on kehittänyt norjalainen startup-yritys, jonka nimi on Bikeloop.

– Helsingin pyöräilybarometrin mukaan helsinkiläiset toivovat lisää pyörien pysäköintiratkaisuja, jotka suojaavat varkauksilta ja ilkivallalta, kiinteistöpalvelusuunnittelija Ari Koponen Kaupunkiliikenteeltä kertoo.

Helsingin pyöräilybarometri on tehty vuonna 2022.

– Uudesta pyöräparkista voi varata pyörälleen yksityisen parkkitilan ja jättää tarvittaessa myös pyöräilyvarusteet, kuten kypärän turvallisesti säilöön. Tämä tekee kaupungilla asioinnista ja matkan jatkamisesta toisella kulkuvälineellä, kuten junalla tai raitiovaunulla, huomattavasti vaivattomampaa, Forum Virium Helsingin projektipäällikkö Jussi Knuuttila sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sijaitsee aivan keskustassa

Uusi pyöräparkki sijaitsee aivan Helsingin keskustassa, paraatipaikalla Kiasman edessä, Kansalaistorin puolella, Musiikkitalon edessä. Vieressä on pyöräilybaana ja rautatieasema aivan kupeessa. Pyöräparkki saa virtansa Kiasman tuulivoimalla tuotetusta sähköstä.

Lukittavan pyöräparkin tuominen kaupungin keskustaan uskotaan edistävän sekä pyöräilyä että joukkoliikenteen käyttöä. Helsingin kesäkuussa tekemässä ympäristöraportissa todettiin, että liikenne on nousemassa Helsingin suurimmaksi päästölähteeksi vuonna 2025. Sen vuoksi liikenteen päästövähennyksillä muun muassa pyöräilyä lisäämällä on yhä kriittisempi merkitys sille, miten Helsinki saavuttaa suunnitellut ilmastotavoitteensa.

– Bikeloopin kaltaista innovatiivista parkkia kokeilemalla haluamme oppia, mikä ratkaisussa toimii tai ei, ja miten pyöräilijät ottavat säilytystilan omakseen. Tarvittaessa kahdeksanpaikkaista pyöräparkkia on helppo laajentaa, sillä se koostuu kätevistä moduuleista, Knuuttila sanoo.

Pyöräparkin kokeilu jatkuu marraskuulle saakka. Sen aikana pyritään selvittämään muun muassa, mikä on sopiva tuntihinta pyöräpysäköinnille ja myös enimmäissaika pyörien säilytykselle. Aluksi pysäköinti on ilmaista, ja yhden pysäköinnin enimmäisaika on kolme tuntia. Varaukset tehdään Bikeloopin sovelluksella.

Pyöräparkkiin on mahdollista asentaa myös sähköpyörän latausasema. Itse parkki on valmistettu pohjoismaisesta puusta ja alumiinisista ovista. Suunnittelussa, valaistuksessa sekä ääniopasteissa on otettu huomioon myös erityisryhmät.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat