20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä Kuva Forum Virium Helsinki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä kokeillaan uutta, entistä turvallisempaa pyöräparkki-innovaatiota, jonka tarkoituksena on estää pyörävarkauksia. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy testaavat Helsingissä uutta pyöräparkki-innovaatiota. Testattavan pyöräparkki-innovaation tarkoituksena on se, että sen tarkoituksena on torjua pyörävarkauksia.Uutta pyöräparkissa on myös se, että pyöräilijä voi jättää pyöränsä lisäksi parkkiin myös vaikka pyöräilykypäränsä sekä pyöräilyreppunsa. Tämä onnistuu, koska jokaisella pyörällä on pyöräparkissa oma, lukittava tilansa. Lukittava tilaa luonnollisesti torjuu pyörävarkauksia.Uudenlaisen testissä olevan pyöräparkin on kehittänyt norjalainen startup-yritys, jonka nimi on Bikeloop.– Helsingin pyöräilybarometrin mukaan helsinkiläiset toivovat lisää pyörien pysäköintiratkaisuja, jotka suojaavat varkauksilta ja ilkivallalta, kiinteistöpalvelusuunnittelija Ari Koponen Kaupunkiliikenteeltä kertoo.Helsingin pyöräilybarometri on tehty vuonna 2022.– Uudesta pyöräparkista voi varata pyörälleen yksityisen parkkitilan ja jättää tarvittaessa myös pyöräilyvarusteet, kuten kypärän turvallisesti säilöön. Tämä tekee kaupungilla asioinnista ja matkan jatkamisesta toisella kulkuvälineellä, kuten junalla tai raitiovaunulla, huomattavasti vaivattomampaa, Forum Virium Helsingin projektipäällikkö Jussi Knuuttila sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySijaitsee aivan keskustassaUusi pyöräparkki sijaitsee aivan Helsingin keskustassa, paraatipaikalla Kiasman edessä, Kansalaistorin puolella, Musiikkitalon edessä. Vieressä on pyöräilybaana ja rautatieasema aivan kupeessa. Pyöräparkki saa virtansa Kiasman tuulivoimalla tuotetusta sähköstä.Lukittavan pyöräparkin tuominen kaupungin keskustaan uskotaan edistävän sekä pyöräilyä että joukkoliikenteen käyttöä. Helsingin kesäkuussa tekemässä ympäristöraportissa todettiin, että liikenne on nousemassa Helsingin suurimmaksi päästölähteeksi vuonna 2025. Sen vuoksi liikenteen päästövähennyksillä muun muassa pyöräilyä lisäämällä on yhä kriittisempi merkitys sille, miten Helsinki saavuttaa suunnitellut ilmastotavoitteensa.– Bikeloopin kaltaista innovatiivista parkkia kokeilemalla haluamme oppia, mikä ratkaisussa toimii tai ei, ja miten pyöräilijät ottavat säilytystilan omakseen. Tarvittaessa kahdeksanpaikkaista pyöräparkkia on helppo laajentaa, sillä se koostuu kätevistä moduuleista, Knuuttila sanoo.Pyöräparkin kokeilu jatkuu marraskuulle saakka. Sen aikana pyritään selvittämään muun muassa, mikä on sopiva tuntihinta pyöräpysäköinnille ja myös enimmäissaika pyörien säilytykselle. Aluksi pysäköinti on ilmaista, ja yhden pysäköinnin enimmäisaika on kolme tuntia. Varaukset tehdään Bikeloopin sovelluksella.Pyöräparkkiin on mahdollista asentaa myös sähköpyörän latausasema. Itse parkki on valmistettu pohjoismaisesta puusta ja alumiinisista ovista. Suunnittelussa, valaistuksessa sekä ääniopasteissa on otettu huomioon myös erityisryhmät. Lue lisää Kaikki artikkelit 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! 5.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Centurion Image E – retromeininkiä kaupunkifiilistelyyn 21.5.2024 Liikenne Sähköpyöräilijä, tiedätkö tulisiko kulkupelisi vakuuttaa kesäkuun tullen? 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle