10.7.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: sähköautosta ilmastoinnin kaltainen syy autonvaihtoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoista puhutaan valtavasti. Autoteollisuuden uutuustulvassa uhkaa välillä unohtua mistä kaikki johtuu, ja mihin kehitys johtaa. Media on täynnä sähköautoja. Mainokset korostavat hybridejä, ladattavia ja mystisesti itselataavia.Sähköä on ilmassa, sillä päättäjät haluavat meidän liikkuvan – jos on aivan pakko – pääosin sähkövoimalla. Sähköautot tai ladattavat hybridit ovat tällä hetkellä ainoa keino tavoittaa Euroopan unionin autoteollisuudelle asettamat hiilidioksidin päästörajat ja siten välttää miljardisakot.Siispä autoteollisuus kehittää kymmenillä miljardeilla euroilla sähköautoteknologiaa. Syntyy akkujen kokoonpanotehtaita, täysin uusia sähköautojen perusrakenteita ja olemassa olevien mallien ladattavia hybridiversioita.Päättäjät haluavat sähköä, sillä heidän valitsemilla mittareilla sähköauto on ilmastoneutraali – jokaisen auton hiilidioksidipäästöt ovat 0 g/km.Tämä ei tietysti ole kokototuus: sähköauton päästöt vaihtelevat hurjasti energiapolitiikasta riippuen. Tuuli- tai ydinvoimalla tuotetulla sähköllä nollapäästöt toteutuvat, jos voimaloiden ja jakeluverkon varsin pienet päästöt unohdetaan.Jos ne huomioidaan, päästöt toki kasvavat. Samoin ne kasvavat polttomoottoriautoilla, jos bensiinin, dieselin tai biopolttoaineiden tuotannon päästöt huomioidaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö vahvin kandidaattiSähkössä on kuitenkin toistaiseksi eniten potentiaalia vähäpäästöiseen liikkumiseen. Sähköä voi tuottaa lähes ilmastoneutraalisti. Lisäksi sähköauton päästöt ovat valtiotason asia: kymmenvuotiaskin auto puhdistuu, jos valtio vaihtaa vihreämpään sähkötuotantoon.Autoteollisuus haluaa siis meidän vaihtavan sähköautoon, tai edes ladattavaan hybridiin. Viime vuosina nähty sähköautojen kehitys on ollut huimaa, ja mahdolliset muistot Elcateista, Mitsubishi i-Mieveistä tai ensimmäisistä Nissan Leafeistakin kannattaa unohtaa.Vaikka monet sähköautoista ovat erinomaisia arkiautoja, ei uuteen tekniikkaan kannata vaihtaa innostuksen vallassa selvittämättä perusteita etukäteen.Sähköautoilun ABC -sarja on pyrkinyt kertomaan sähköautoilun ja ladattavien hybridien perusteista niin, että sähköautoteksteissä pyörivät uudet termit ja perusteet tulevat tutuksi. Kun erottaa tehoa tarkoittavan kilowatin (kW) akun energiamäärää kuvaavasta kilowattitunnista (kWh) ja energiankulutusta kertovasta kilowattitunnista per 100 kilometriä (kWh/100 km) pääsee jo pitkälle. Tärkeintä on tietää, mitä sähköauto omassa ajossa kuluttaa: se auttaa arvioimaan miten pitkälle sillä pääsee ja miten paljon lataaminen maksaa.Kotilatauksesta puhuimme jokunen hetki sitten. Aihe kannattaa kerrata jos sähköautoa on ostamassa. Aivan liian usein kuulee kysymyksen nousevan esiin vasta, kun kallis uutuusauto on jo kotipihassa.Julkisten latauspalveluiden opiskelu on toinen askel: alalla olevat toimivat, kuten Charge&Drive, K-Lataus tai Virta ansaitsevat omat juttunsa. Jokaisella on oma puhelimella toimiva applikaatio, johon rekisteröitymällä lataus onnistuu. Hinta riippuu yleisesti latausajasta (eli auton latausteholla on merkitystä lataushintaan), mutta jotkin palvelut veloittavat ladatusta energiasta.Aloituskynnys sähköautoilijaksi on jyrkkä, mutta perusteiden oppimisen ja pienen totuttelun jälkeen moni löytänee sähköautosta erittäin mukavan matkakumppanin. Arkirutiinien ajo on todella vaivatonta ja edullista. Ne yksittäiset Lapin matkat vaativat pidempää pinnaa, mutta niistäkin selviää.Todennäköisesti moni ei sähköautosta takaisin polttomoottoriautoon vaihda. Aika kuitenkin näyttää, tuleeko sähkökäyttöisyydestä ilmastoinnin kaltainen syy vaihtaa auto uudempaan. Sitä odotellessa kerromme sähköautojen uutuudet, mutta pyrimme tasaisin ajoin palaamaan myös perusteisiin.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuva: Moottorin arkistoLisää aiheestaSähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Sähköautoilun ABC: sähköautoilun termit eivät ole monimutkaisia Sähköautoilun ABC: sähköautolla ajaminen onnistuu talvellakin, eikä meno ole täysin äänetöntä Sähköautoilun ABC: kotilatauksen perusteet Sähköautoilun ABC: pikakurssi pikalataukseen Sähköautoilun ABC: Sähkömoottoreissa on eroja Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Ajatuksia autoista Hyvesignalointia naapureille vai tavallinen sähköinen auto? – Ajatuksia autoista 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”