21.8.2023 Autoilu Sähköautojen latauspaikkojen toimintavarmuus puhuttaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori kysyi asiantuntijoilta millä tasolla Suomen julkiset latauspaikat ovat ja mitä toimintavarmuuden kohentamiseksi voidaan tehdä. Julkisten sähköautojen latauspaikkojen ajoittaiset toimintahäiriöt kismittävät autoilijoita. Mutta mitä toimintavarmuuden kohentamiseksi olisi tehtävissä ja millä tasolla Suomen latauspaikkojen tilanne Suomessa on toimintavarmuuden suhteen? Lähestymme asiaa latausalaa tarkoin seuraavien asiantuntijoiden voimin.Moottori kertoi kesäkuussa, että Suomessa on liikenteessä yli 53 000 täyssähköautoa ja 1 700 CCS-standardin mukaista latauspistettä. Yhtä täyssähköä kohden on siten 31 latauspistettä.Briteissä julkisten latausasemien pitää olla käytännössä aina toiminnassa, velvoittaa lakiluonnos, joka koskee pika- ja suurteholatausasemia eli latauspisteitä, joista sähköautoilija tai ladattavalla hybridillä liikkuva autoilija saa ladattua virtaa yli 22 kilowatin teholla.Sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä seuraa Energiateollisuus ry:ssä liikenteen sähköistymiskehitystä – ja tuntee hyvin latausarjen haasteet.Heikkilän kokemuksen mukaan Suomessa julkiset latausasemat toimivat varsin hyvin.– Kyllä toimivat.Heikkilä nostaa esiin vähäisen käytännön harmin.– Jonkin verran on ollut latausliittimen väljästä standardoinnista johtuvia latauksen aloitusvaikeuksia. Näistä pääsee yli siten, että hieman painaa latausliitintä autoa vasten, kunnes lataus on alkanut. Kyse on yksinkertaisesti auton mekaanisen lukitussalvan osumisesta latausliittimessä olevaan koloon, Heikkilä arvioi.– Ajan kanssa tämä tulee kuntoon.Lataussovellusten toimivuudessa on kuitenkin toivomisen varaa.– Lataussovelluksista on raportoitu myös jonkin verran ongelmia. Itse käytän pääasiassa RFID-tunnisteita, jotka ovat toimineet luotettavasti viimeiset kuusi vuotta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonen tahon yhteistyölläAutoilija ei tule ehkä ajatelleeksi, että latausaseman toteuttaminen ja toimintakuntoisena ylläpitäminen vaativat monen eri tahon yhteistyötä ja osaamista. Latausasemaverkoston rakentajan näkökulmasta toimintavarmuuden takaaminen on haaste, sillä toteuttavia osapuolia on useita.– Uudemmat latausasemat tuppaavat olemaan suhteellisen luotettavia, AL-lataus Oy:n toimitusjohtaja Niila Rajala arvioi.Autoliitto on rakentamassa valtakunnallista latausasemien verkostoa, kuten Moottori on uutisoinut esimerkiksi otsikolla Autoliiton ensimmäinen sähköautojen latausasema avattiin Iittalassa.Latausasemat syntyvät eri toimijoiden yhteistyöllä.– Osapuolia on kuitenkin monta eli paikallinen sähköyhtiö (liittymä), kiinteistön sähkökeskus, asennus/ylläpitoyhtiö, latauslaitteiston valmistaja ja taho, joka hoitaa tunnistautumisen ja maksutapahtumat, Rajala luettelee.– Kun ongelma syntyy, sen selvittämiseen ja ratkomiseen menee aina hieman (eri osapuolien kesken) aikaa. Laitteisto täytyy myös useimmiten käydä buuttaamassa paikan päällä.– Laitteistot tulee myös aika-ajoin huoltaa mikä tarkoittaa toimintakunnon läpikäyntiä, flektien imurointia, suodatinten vaihtoa ja mahdollista softapäivitystä, jotta toimintakyky pysyy korkeana, Rajala taustoittaa.Tarvitaanko lain voimaa?Energiateollisuus ry:n Tuukka Heikkilä ei ihan heti lähtisi säätämään uusia lakipykäliä latausasemien toimintavarmuuden takaamiseksi.– Jos asiasta jotain päätetään säätää, niin se kannattaa tehdä EU-tasoisesti. Suomen ei kannata lähteä tässä sooloilemaan, sillä olemme pieni markkina-alue, Heikkilä linjaa.Autoliiton Niila Rajala ei myöskään näe julkisen latauksen korkeatasoisen toimintavarmuuden vaativan lakitarpeita.– Minusta tarpeetonta. On luonnollisesti latausoperaattoreiden intresseissä pitää yllä korkeaa käytettävyyttä ja toisaalta pian myös kuluttajalla alkaa olla riittävästi vaihtoehtoja, Rajala toteaa.Hänellä on kuitenkin yksi latauksen hintaa koskeva toive.– Pikemminkin voisi säädellä latauksen roaming-vierailuiden hinnoittelua ympäri Eurooppaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoa:9:{i:0;s:6:"130867";i:1;s:6:"138863";i:2;s:6:"119933";i:3;s:6:"138713";i:4;s:5:"91972";i:5;s:6:"142071";i:6;s:6:"132048";i:7;s:6:"123616";i:8;s:6:"140097";} Lue lisää Kaikki artikkelit 22.12.2024 Autoilu Painorajoituksia liki 400 sillalla 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja