18.4.2020 Ajoneuvot Yli 80-vuotiaita Škoda Sagitta-konsepteja on jäljellä nykypäivänä vain kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäisen ja toisen maailmansodan välissä Škodan suosituimmaksi autoksi olin noussut Popular -malli. Ajan myötä Popularin moottoritilavuuden ja mittojen mukana samaa tahtia nousi myös hinta, joten keskiluokalle täytyi kehittää edullisempi malli – syntyi Sagitta-prototyyppi. Škoda Popularissa oli tšekkivalmistajalle tekniikaltaan edistynyt, tikapuu-rungosta oli siirrytty käyttämään keskusputkirunkoa ja erillisjousitusta. 420 Popularin nelisylinterinen 995-kuutioinen moottori tuotti 22 hevosvoiman tehon, ja pikkuveli 418 Popularin 902-kuutioinen 18 hevosvoimaa.Kun Popular-mallistossa siirryttiin vuonna 1937 käyttämään sivuventtiilimoottorin sijaan 995-kuutioista ja 27-hevosvoimaista työntötankomoottoria Popularin ulkomitatkin kasvoivat. Seuraavana vuonna esiteltiin myös isompi, 1089-kuutioinen moottori joka tuotti 30 hevosvoimaa. Auton kasvamisen myötä myös hinta alkoi karkaamaan keskiluokan käsistä, joten keskiluokkaisia autoilijoita varten päätettiin suunnitella oma automalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes metri pois pituudestaTehtaan sisällä tämän edullisen luokan prototyypistä käytettiin nimitystä Sagitta, joka tarkoittaa latinaksi nuolta, jolla valmistajan mukaan viitattiin logossa komeilevaan nuoleen. Autojen tarkkaa kehitysajankohtaa ei Škodankaan arkistoista enää löydy, mutta muiden lähteiden mukaan ajankohta olisi ollut vuosien 1936 ja 1938 välillä.Sagittasta muovautui 3 400 millimetrin pituinen auto 2 100 mm:n akselivälillä. Leveyttä oli 1 320 mm ja korkeutta 1 420 mm, raideväli oli ainoastaan 1 050 mm ja paino 580 kg. Kansan konseptiautosta tuli siis jopa 800 mm malliston suurinta vaihtoehtoa lyhyempi.Kaksi säilynyt tähän päiväänEnsimmäinen prototyyppi valmistui huhtikuussa 1936. Enää ei ole tiedossa millaisella korilla kaikkein ensimmäinen prototyyppi oli, mutta seuraavaksi Sagitta-konsepteja valmistui kaksi avoautoa, kaksiovinen auto neljällä erillisituimella 2+2-istuinjärjestelyn sijaan, sekä neljä coupea.Kaikki coupe-mallit erosivat pienesti toisistaan, muun muassa aksiaalisesti eri suuntaan aukeavilla ikkunoilla. Popularin tapaan konseptissa oli kolmialueinen vaihteisto.Moottoriksi Škoda kehitti pienen, 844-kuutioisen sivuventtiilitekniikalla toimivan nelisylinterisen V2-koneen, jonka huipputehoksi kerrotaan 15 hevosvoimaa 3 000 rpm kohdalla. Skodan muista linjauksista poiketen Sagittan moottori oli ilmajäähdytteinen. Zenith 26 VEH -kaasuttimet saivat väistyä Solex BFRH -kaasuttimien tieltä. Nopeutta Sagittalla sai kerättyä korkeimmillaan 70 km/h.Kaksi Sagitta-yksilöä on säästynyt Škoda-museon kokoelmiin Mladá Boleslaviin: täysin entisöity coupe liu’utettavilla sivulaseilla on kiinteä osa pysyvää näyttelyä ja toinen coupe odottaa entisöintiään museon varastossa.Vaikkei Sagitta koskaan päässyt sarjatuotantoon asti, kerrotaan sen ominaisuuksia hyödynnetyn monin paikoin 995 Popularin, lempinimeltään Liduškan suunnittelussa, joita valmistettiin vuoteen 1946 mennessä 1 478 kappaletta.Lähde ja kuvat: Škoda Lue lisää: Ei nimi Škodaa pahenna: Černá Hora-Montenegro rakennettiin mutkaisille vuoristoteille Tämä malli ei tule ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan Škodasta – kolmipyöräinen kummajainen vuodelta 1905 Erikoinen sivujuonne Škodan historiasta: uusiseelantilainen Trekka täyttää 50 vuotta! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja