26.9.2021

Suzuki GSX-S1000 GT – Mukavuutta matkailuun

Suzuki GSX-S1000 GT

Suzukin kesällä esitelty GSX-S1000 -sporttinaku saa rinnalleen matkailupainotteisemman GT-version.

Suzukin uutuus on urheilullinen matkapyörä, joka teknisesti perustuu kesällä päivitettyyn GSX-S1000 -nakumalliin. Tuhatkuutioisen nelisylinterisen rivimoottorin 152 hevosvoimaa antaa riittävän suorituskyvyn, vaikka pyörä lastattaisiin sivulaukuilla ja kyytiin tulisi matkustaja.

Lähin kilpailija on Kawasaki Ninja 1000 SX, jossa on kymmenisen hevosvoimaa vähemmän mutta muuten niissä on samanlainen tekniikka: nelisylinterinen rivimoottori, nakumalliin perustuva konstruktio ja kuusivaihteisen vaihteiston jatkeena ketjuveto. Muiksi kilpailijoiksi voidaan nimetä eurooppalaiset BMW R 1250 RS ja Ducati Supersport 950.

Suzuki GSX-S1000 GT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Urheilullisuutta ja mukavuutta

Molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon mahdollistava vaihdeavustin tuo ajamiseen selvää urheilullisuutta. Turvallisuutta taas tarjoaa mm. luistonestojärjestelmä ja mukavuutta tuo vakionopeussäädin. Kuljettaja voi valita kuhunkin tilanteeseen sopivimman kolmesta eri ajoasetuksesta, jotka on nimetty persoonallisesti A, B ja C. A-asetus on kaasunvasteeltaan terävin ja C taas on tarkoitettu lähinnä sadekelille. Suzukille räätälöidyllä älypuhelimen liitäntämahdollisuudella kuljettaja voi mittariston kautta valita musiikkia kuunneltavaksi, hallita navigointia ja matkapuhelinta mukaanlukien kalenteritiedot. Mittaristona on uusi 6,5 tuuman väri-TFT-näyttö.

Suzuki GSX-S1000 GT

Uutuus korvaa edellisen sukupolven GSX-S1000 -nakumalliin perustuvan F-version, ja GT:ssä on edellä mainitun paremman varustelutason lisäksi myös pystympi ajoasento. Ohjaustangon värinöitä on pyritty vähentämään sen kiinnityksen kumivaimennuksella. Paremmin suojaavat etukate ja tuulilasi ovat saaneet muotonsa tuulitunnelissa. Nakumallin kaksi päällekkäistä ajovaloa ovat vaihtuneet kahteen rinnakkaiseen pienikokoiseen ajovaloon. Sekä kuljettajan että matkustajan satulat on muotoiltu paremmin pitkille matkoille sopiviksi.

Kuvissa näkyvät sivulaukut ovat lisävaruste, samoin kahvanlämmittimet, korkeampi tuulilasi ja vieläkin mukavammat satulavaihtoehdot.

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 999 cc
Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1 460 mm
Istuinkorkeus: 810 mm
Tankin tilavuus: 19 litraa
Paino tankattuna: 226 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat