2.6.2024

Suzuki on iso maailmalla, mutta pieni Suomessa – Swiftkään ei ole koolla pilattu

Kuva Manu Tuppurainen

Suzuki Swift on nyt uudistunut perusteellisesti. Vaikka se on pieni niin kooltaan kuin volyymiltaankin, sillä on merkittävä paikka Suzukin valikoimassa.

Suzuki mielletään pieneksi automerkiksi, mitä se toki Suomessa onkin. Viime vuonna Suzuki oli Suomen 20. myydyin automerkki ja sen markkinaosuus oli 0,8 prosenttia. Tänä vuonna Suzuki löytyy neljän ensimmäisen kuukauden rekisteröintitilastoista sijalta 13, ja sen markkinaosuus on 1,1 prosenttia. Suzuki Vitara sekä S-Cross ovat myyneet hyvin ja siksi automerkin markkinaosuus on noussut laskevalla markkinalla.

Toinen mielikuva, mikä Suzukiin liittyy, on se, että Suzuki on pääasiassa moottoripyörien ja perämoottoreiden valmistaja. Tämä on täysin väärä mielikuva, sillä Suzukin kaikesta tuotannosta autoja on 90 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Top kympissä

Sekin voi olla yllätys, että Suzuki on maailman 9. suurin autovalmistaja. Tuotantomäärissä taakse jäävät muun muassa Tesla, Mercedes, Audi kuin Renault ja Mazdakin. Suomessa suosittu Skoda on myös volyymillisesti paljon pienempi automerkki maailmalla kuin Suzuki. Suzukin suuruuden salaisuus on Intian markkina, jonne Suzukin kaikesta, yli kolmen miljoonan auton tuotannosta menee yli puolet, peräti 1,8 miljoonaa auto vuosittain.

Siis iso maailmalla, pieni Suomessa – mutta pienestä noin prosentin markkinaosuudestaan Suzuki pystynee pitämään myös Suomessa kiinni, kun sen yksi tärkeä tuote, Swift on nyt uudistunut. Vanhan Swiftin osuus Suzukin myynnistä Suomessa on ollut 12 prosentin luokkaa.

Pieni malli nelivedolla

Swift on automalli, mikä saattaa tulla monelle vaikka tarpeeseen. Halutaan uusi auto, jossa on neliveto – ja halvalla pitäisi saada. Suzuki Swift on tällä hetkellä ainoita automalleja Suomessa, mikä lähtee alle 20 000 euron. Ei toki ainoa, sillä esimerkiksi Dacia Sanderon sekä Sandero Stepwayn saa myös alle 20 000 euron.

– Historiallisesti katsottuna olemme myyneet Swiftin nelivetomallia eniten, Suzukin tuote- ja markkinointipäällikkö Juuso Ruskola sanoo.

Dacia Sanderoa ei puolestaan saa nelivetoisena. Dacia Dusteria saa, mutta sen hinta kohoaa noin 28 000 euroon. Toki samalla saa esimerkiksi isommat tilat kuin Swiftissä. 

Molempien merkkien, niin Dacian kuin Suzukinkin maahantuonnit kuuluvat Suomessa samaan Autobassadone-yritysryhmään, joka on Suomen kolmanneksi suurin automaahantuoja.

Nelivetoisena Swift ei lähde ihan alle 20 000 euron, mutta 22 690 euroon kuitenkin. Vaihteistona on tällöin manuaalivaihteisto, CVT-automaattivaihteistoisen Swiftin saa samaan hintaan, mutta tällöin neliveto tipahtaa pois. Edullisin, alle 20 000 euron Swift, eli hinnat alkaen malli on manuaalivaihteinen. Sen tarkka hinta on 19 991 euroa.

Moottoria myöten kaikki uutta

Swiftissä on nyt kaikki uutta. Moottori on täysin uusi, se käyttää mallimerkintää Z12E. Kysymyksessä on 1,2-litrainen kolmesylinterinen moottori. Suzuki on päätynyt vanhan neljän sylinterin sijaan kolmesylinteriseen sen vuoksi, että kolmessa sylinterissä on vähemmän kitkahäviöitä kuin neljässä ja sen lisäksi myös vähemmän komponentteja, jolloin paino on myös pienempi ja auto pysyy kevyempänä. Uusi Swift on suunnilleen samanpainoinen kuin edellinenkin sukupolvi, mutta pienempi kulutukseltaan. Uusi moottori on vapaasti hengittävä, joten sitä joutuu myös käskyttämään kovaa. Kun oikein kovaa käskyttää, polttoainetta voi kulua enemmän.

Moottorin suurin teho on 61 kilowattia eli 82 hevosvoimaa. Vääntöä moottori tarjoaa enimmillään 112 newtonmetriä.

Swiftin päästöt ovat myös paperilla pudonneet, nyt ne ovat kymmenisen prosenttia pienemmät kuin edellismallissa. Pienempi kulutus ja pienemmät päästöt tulevat siitä, että moottori on uusi, auton aerodynamiikka on myös parantunut muun muassa uudella keulan muotoilulla sekä katon takaosaan nostetulla spoilerilla, mutta Swift on nyt myös kevythybridi.

Auton moottorissa on 12 voltin sähköjärjestelmä, jonka 2,3 kilowatin tehoa hyödynnetään siellä, kun moottorin kuormitus on suurin, eli liikkellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Nelivetoisissa malleissa auton nelivetojärjestelmän viskokytkin kytkeytyy päälle ja siirtää voimaa takapyörille silloin, kun auto havaitsee pyörien välillä pyörimisnopeuseroja eli pidon menetystä. 

Ilmastointi Swiftissä on mallia manuaali ja autossa on nyt myös tietoviihdejärjestelmässä älypuhelinten langaton peilaus. Navigointi on nyt myös vakiona.

Swiftin sielunelämään tutustumme tarkemmin Moottorin tulevissa koeajoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat