17.2.2016 Ajoneuvot Suzuki SV650A – Paluu juurille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enemmän tehoa, vähemmän painoa ja päästöjä. Kuulostaako tutulta? Suzuki esitteli keskiluokan peruspyörä Suzuki SV650:n vuonna 1999. Pitkään tuotannossa ollut malli sai välillä Gladius-kokeilujen myötä futuristisemman ulkonäön mutta palaa nyt takaisin lähemmäs alkuperäistä muotoaan.650-kuutioisella V-Twinillä varustettu SV650 on yllättävän monipuolinen moottoripyörä. Alhaisen painon ansiosta käsiteltävyys on helppoa. V-moottori tarjoaa lineaarisen tehontuoton ilman yllätyksiä. Ja tehoa on painoon nähden riittävästi, jotta suorituskyky tuntuu urheilulliselta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdeksan kiloa kevyempiMoottorikonstruktio mahdollistaa kapean runkorakenteen. Rento ajoasento tekee kaupunkiajosta helppoa. Vakuutusmaksut ja polttoainetalous ovat järkevällä tasolla. Ainoaksi viaksi on sanottu, että se on liian järkevä ollakseen haluttava moottoripyörä? Polttoaineiden hintojen sekä vakuutusmaksujen kohoaminen pitävät huolta siitä, että näitäkään ei enää lueta haittapuoliksi.Tälle vuodelle SV650A on uusittu perusteellisesti. Moottorissa 60 osaa on korvattu uusilla ja kaikkiaan vaihtoon on mennyt 140 yksittäistä osaa. Lopputulos on 8 kiloa kevyempi ja neljä hevosvoimaa tehokkaampi.Painoa on karsittu mm. kevyemmällä pakoputkistolla, uusi LCD-mittaristo painaa vain 275 grammaa ja jarrujen uusi ABS-yksikkökin on 830 grammaa vanhaa mallia kevyempi. Lisäksi Suzuki ilmoittaa, että 3,84 litran kulutuslukemalla uusi SV on luokkansa taloudellisin vaihtoehto.Maksimivääntö ennallaanMolemmissa sylintereissä on kaksi sytytystulppaa, jotta palamistapahtumasta saadaan riittävän tehokas ja nopea.Maksimivääntö on pysynyt ennallaan mutta yllättäen suurin vääntölukema saavutetaan nyt peräti 1700 kierrosta korkeammalla lukemalla. Jäähdytin on korvattu tehokkaammalla ja perinteinen ”öljynlauhdutin” on korvattu nestejäähdytteisellä öljynjäähdyttimellä.Suzuki lanseeraa uuden SV650:n mukana uuden varusteen: low rpm assist. Se estää moottoria ”nyykähtämästä” matalilla kierroksilla liikkeelle lähdettäessä ja helpottaa ajamista esimerkiksi ruuhkaliikenteessä jossa pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä tulee tiheästi. Ajotietokone ja vaihdenäyttö kuuluvat mittarivarustukseen. Takajousitus sisältää esijännityksen 7-portaisen säädön.Aiempaa sirompiUlkonäkö on muuttunut sirommaksi mm. 64 milliä leveimmästä kohdastaan kavennetun polttoainesäiliön ansiosta. Säiliön tilavuus on silti pysynyt ennallaan. Kansainvälisesti SV650-mallin ympärille on rakennettu merkkiluokkia road racingiin, joten ominaisuudet sopivat katuajon lisäksi myös moottoriradoille. SV650A on istuinkorkeudeltaan luokkansa matalimpia ja sen moottori on kuristettavissa A2-korttiluokan edellyttämään 35 kilowatin maksimitehoon. Suzuki SV650A Moottori kaksisylinterinen V-moottori Iskutilavuus 645 cm³ Teho 56 kW (76 hv) / 8 500 r/min Vääntö 64 Nm / 8 100 r/min Istuinkorkeus 785 mm Paino tankattuna 197 kg Hinta 8490 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistajaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 17.10.2024 Yleinen Video: näin syntyy Moottorin kuuden katumaasturin vertailu 17.10.2024 Ajoneuvot BYD Sealion 7 – yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover 16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli 15.10.2024 Ajoneuvot Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?