17.2.2016

Suzuki SV650A – Paluu juurille

Suzuki SV650A

Enemmän tehoa, vähemmän painoa ja päästöjä. Kuulostaako tutulta?

Suzuki esitteli keskiluokan peruspyörä Suzuki SV650:n vuonna 1999. Pitkään tuotannossa ollut malli sai välillä Gladius-kokeilujen myötä futuristisemman ulkonäön mutta palaa nyt takaisin lähemmäs alkuperäistä muotoaan.

650-kuutioisella V-Twinillä varustettu SV650 on yllättävän monipuolinen moottoripyörä. Alhaisen painon ansiosta käsiteltävyys on helppoa. V-moottori tarjoaa lineaarisen tehontuoton ilman yllätyksiä. Ja tehoa on painoon nähden riittävästi, jotta suorituskyky tuntuu urheilulliselta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahdeksan kiloa kevyempi

Moottorikonstruktio mahdollistaa kapean runkorakenteen. Rento ajoasento tekee kaupunkiajosta helppoa. Vakuutusmaksut ja polttoainetalous ovat järkevällä tasolla. Ainoaksi viaksi on sanottu, että se on liian järkevä ollakseen haluttava moottoripyörä? Polttoaineiden hintojen sekä vakuutusmaksujen kohoaminen pitävät huolta siitä, että näitäkään ei enää lueta haittapuoliksi.Suzuki SV650A

Tälle vuodelle SV650A on uusittu perusteellisesti. Moottorissa 60 osaa on korvattu uusilla ja kaikkiaan vaihtoon on mennyt 140 yksittäistä osaa. Lopputulos on 8 kiloa kevyempi ja neljä hevosvoimaa tehokkaampi.

Painoa on karsittu mm. kevyemmällä pakoputkistolla, uusi LCD-mittaristo painaa vain 275 grammaa ja jarrujen uusi ABS-yksikkökin on 830 grammaa vanhaa mallia kevyempi. Lisäksi Suzuki ilmoittaa, että 3,84 litran kulutuslukemalla uusi SV on luokkansa taloudellisin vaihtoehto.

Maksimivääntö ennallaan

Molemmissa sylintereissä on kaksi sytytystulppaa, jotta palamistapahtumasta saadaan riittävän tehokas ja nopea.

Maksimivääntö on pysynyt ennallaan mutta yllättäen suurin vääntölukema saavutetaan nyt peräti 1700 kierrosta korkeammalla lukemalla. Jäähdytin on korvattu tehokkaammalla ja perinteinen ”öljynlauhdutin” on korvattu nestejäähdytteisellä öljynjäähdyttimellä.Suzuki SV650A

Suzuki lanseeraa uuden SV650:n mukana uuden varusteen: low rpm assist. Se estää moottoria ”nyykähtämästä” matalilla kierroksilla liikkeelle lähdettäessä ja helpottaa ajamista esimerkiksi ruuhkaliikenteessä jossa pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä tulee tiheästi. Ajotietokone ja vaihdenäyttö kuuluvat mittarivarustukseen. Takajousitus sisältää esijännityksen 7-portaisen säädön.

Aiempaa sirompi

Ulkonäkö on muuttunut sirommaksi mm. 64 milliä leveimmästä kohdastaan kavennetun polttoainesäiliön ansiosta. Säiliön tilavuus on silti pysynyt ennallaan. Kansainvälisesti SV650-mallin ympärille on rakennettu merkkiluokkia road racingiin, joten ominaisuudet sopivat katuajon lisäksi myös moottoriradoille. SV650A on istuinkorkeudeltaan luokkansa matalimpia ja sen moottori on kuristettavissa A2-korttiluokan edellyttämään 35 kilowatin maksimitehoon.

Suzuki SV650A

  • Moottori kaksisylinterinen V-moottori
  • Iskutilavuus 645 cm³
  • Teho 56 kW (76 hv) / 8 500 r/min
  • Vääntö 64 Nm / 8 100 r/min
  • Istuinkorkeus 785 mm
  • Paino tankattuna 197 kg
  • Hinta 8490 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat