27.10.2018 Ajoneuvot Tarkasta akun kunto ennen pakkaskelejä – paraskin hyytyy lopulta Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Pakkassäällä lyhyet ajomatkat yhdistettynä kylmän akun heikkoon kykyyn vastaanottaa virtaa aiheuttavat suuren osan autojen hyytymisistä. Maan suurimpiin varaosien ja lisävarusteiden maahantuonti- ja tukkuliikkeisiin kuuluva Kaha kannustaa tarkastamaan akun kunnon lähestyvän talvikauden alla, hyvissä ajoin ennen akkua kuormittavia pakkaskelejä. Ajomatkat ovat usein lyhyitä etenkin kaupunkiympäristössä, eikä matkan aikana akkuun ei ehdi latautumaan edes käynnistämiseen kulunutta virtaa. Kun lyhyttä matkaa ajetaan toistuvasti, akun varaustaso putoaa ja lopulta auto ei enää käynnisty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliiton akkupalvelu auttaa Autoliiton tiepalvelun tilastojen mukaan yli 35 % matkan keskeytymisistä johtuu akkuperäisestä viasta. Perinteisesti auto pyritään käynnistämään antamalla apuvirtaa, mutta jos akku on jo elinkaarensa päässä, apuvirta tarjoaa korkeintaan tilapäisen helpotuksen. Seuraavalla käynnistyksellä edessä ovat todennäköisesti samat vaikeudet. Autoliiton akkupalvelu auttaa pulaan joutunutta ilman hinausta ja korjaamokäyntiä. Palvelu kattaa akkumyynnin, akun paikalle tuonnin sekä asennuksen AL-akkupalvelusta vastaavat Autoliiton sopimusyhteistyökumppanit, kuten hinausyritykset eri puolilla Suomea. Asiakas voi tilata uuden akun AL-akkupalvelun puhelinnumerosta 0600 556 666 (30 snt/min + pvm/mpm). Autoliiton jäsenet voivat tilata palvelun omasta tiepalvelunumerostaan, jolloin he saavat akusta 15 % alennuksen. Autoliiton yleinen tiepalvelu palvelee puolestaan numerossa 0200-8080 (jonotuksen hinta mpm tai pvm, vastatun puhelun hinta 1,95 €/min + mpm tai pvm). Autoliiton Plus-jäsenet saavat lisäksi akun toimituksen ja asennuksen veloituksetta soittamalla Plus-jäsenten omaan avustusnumeroon, joka löytyy jäsenkortista. Puhaltimien ja lämmittimien lisäksi nykyaikaiset autot ovat täynnä sähkövirtaa vaativia laitteita ja järjestelmiä, jotka kuluttavat runsaasti sähköä ja tyhjentävät huonokuntoisen akun hyvin nopeasti. Kahan mukaan aton sähköjärjestelmään voi myös tulla vika, joka aiheuttaa esimerkiksi virtavuodon ja kuluttaa akun varauksen salakavalasti loppuun jopa tunneissa. Esimerkiksi nostetaan hansikaslokeron valo, joka voi huomaamatta jäädä palamaan vian tai käyttäjän huolimattomuuden seurauksena. Yön yli palava valo saattaa mykistää akun tyystin. Tarkkana apuvirran kanssa Monet lähtevät elvyttämään nuupahtaneita akkuja käynnistyskaapeleilla ja toiselta autolta otettavalla apuvirralla. Kaha muistuttaa, että apuvirran kanssa ei kannata missään nimessä toimia vanhasta muistista, sillä tuoremman ikäpolven autoissa ja akuissa menetelmät voivat olla hyvinkin eriäviä. Auton ohjeissa saatetaan kokonaan kieltää apuvirran käyttö tai kaapeleiden kiinnityskohdat ja virranantamismenetelmät voivat olla erilaisia. Kahan mukaan valmistajan antamia ohjeita kannattaa noudattaa pilkulleen, jotta kumpikaan autoista ei rikkoudu. Väärin annettu apuvirta tai huolimaton laturin käyttö saattaa sekoittaa auton energiahallintajärjestelmän. Myös kaapeleiden kiinnittäminen tai irrottaminen autojen ollessa käynnissä saattaa aiheuttaa vahinkoja. Irrallisen akun käyttäminen on turvallisempi vaihtoehto varavirran antamiselle. Nyrkkisäännöksi Kaha esittää seuraavaa: mitä uudempi auto, sen enemmän siinä on tietotekniikkaa ja herkkiä sähkölaitteita ja sitä suurempaa varovaisutta tarvitaan myös apuvirtaa vaativissa tilainteissa. Anna tai vastaanota apuvirtaa siis vain, jos olet täysin varma, miten toimia. Muussa tapauksessa käänny asiantuntijan tarjoaman avun puoleen. Näin pidennät akun käyttöikää Kaha on koonnut oheisen vinkkilistan akkupulmien välttämiseksi. Lyhyitä matkoja usein ajavien kannattaa hankkia akkulaturi. Auton sähkölämmittimen kanssa samaan järjestelmään asennettavalla ylläpitolaturilla akku latautuu samalla kun autoa lämmitetään. Laturiksi kannattaa valita nykyaikainen, älykäs malli, joka kytkeytyy automaattisesti ylläpitojännitteelle, kun akku on latautunut täyteen. Laturin avulla akku pysyy toimintakuntoisena läpi kylmimmänkin pakkaskauden. Tarkistuta akun jännite, varaustaso, käynnistysteho ja tehohävikki säännöllisesti. Mikäli akku on jo vanha, kannattaa sitä pitää silmällä koko pakkaskauden ajan. Älä päästä akkua tyhjenemään kokonaan. Lataa akkua riittävästi pakkasella ja pidä huoli, etteivät esimerkiksi ajovalot unohdu päälle. Sammuta kaikki tarpeettomat laitteet, kuten radio, ilmastointi tai lisälämmitin ennen käynnistystä. Akku latautuu ajossa nopeammin, mitä vähemmän sähköä menee muihin laitteisiin kuten penkinlämmittimiin tai navigointiin. Harkitse tarvittaessa perinteisen lyijyakun korvaamista pitkäkestoisemmalla AGM-akulla, jonka pidempi käyttöikä kompensoi osaltaan sen korkeampaa hankintahintaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akun kunto hiipuu aina Valitettava fakta on se, että akut eivät elä ikuisesti. Akun kunto on siksi hyvä tarkastaa aika ajoin ja vaihtaa se jo hyvissä ajoin uuteen yllätysten välttämiseksi. Kuntoa saattaa olla vaikea arvioida itse, joten varmuuden saadakseen auto kannattaa viedä akkuliikkeeseen tai huoltoon, jossa akun tila saadaan selville kuormitustestillä tai vianetsintälaitteella. Autojen lisääntynyt elektroniikka on tehnyt myös akun vaihtamisesta huomattavasti monimutkaisemman operaation. Monissa nykyaikaisissa autoissa akun vaihtaminen edellyttää ajoneuvon tietokoneen päivittämistä ja uuden akun tietojen syöttämistä, joten akun vaihto kannattaa jättää osaavan asiantuntijan huoleksi. Jos vaihdat itse autosi akun, pidä huoli, ettei auto jää ilman sähkövirtaa vaihdon aikana, Kaha muistuttaa. Virran katkeaminen voi pahimmassa tapauksessa nollata ajoneuvon tietokoneet ja ylläpitojärjestelmät, mikä voi aiheuttaa odottamattomia hankaluuksia ja korjaamokäynnin. Lähteet: Autoliitto, Kaha Kuvitus: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo - eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan