21.3.2023 Ajoneuvot Tässä on Ford Explorer, valmistajansa uuden aikakauden aloittava eurooppalainen sähköcrossover Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalainen Explorer lainaa nimensä ja tyylinsä alkuperäisestä kotimaastaan, mutta on muilta osin hyvin eurooppalainen. Fiestan tuotantolinjan aivan pian valloittava Explorer on nimittäin ensimmäinen Volkswagenin MEB:ille rakentuva Ford. Fordin iso metamorfoosi Euroopassa alkoi viimeistään tänään, kun se esitteli Kölnissä uuden, täyssähköisen, saksalaisen Explorerin. Tämä Explorer on suorastaan übersaksalainen, sillä paitsi että se on Fordin puolelta suunniteltu Saksassa ja tullaan valmistamaan siellä, jakaa se myös perusrakenteensa Volkswagenin kanssa.Explorerin kuoren alta löytyy siis VW-konsernin MEB, ja auto onkin suoraa sukua Volkswagen ID. 4:lle, ja sitä kautta toki myös Audi Q4 E-Tronille ja Škoda Enyaqille. Explorerissa on myös silmin havaittavia yhteneväisyyksiä ID. 4:ään. Ne löytyvät lähinnä suurista linjoista, sillä Ford on hyvin onnistunut myös personoimaan auton - niin ulkoa kuin sisältäkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaluaa olla amerikkalaisempiFord on ilmoittanut haluavansa olla myös Euroopassa totuttua amerikkalaisemmaksi miellettävä brändi. Tällä mitä ilmeisimmin tarkoitetaan imago- ja tyyliasioita, tulihan Ford juuri lanseeranneeksi tekniikaltaan kenties historiansa eurooppalaisimman henkilöautomallin.Yksinomaan Euroopan markkinoille suunnatun Explorerin muodoissa on tällä amerikkalaishengellä haluttu selvästi lähestyä täyskaimaa, Euroopassakin myynnissä olevaa, tuntuvasti suurempaa amerikkalaisvalmisteista Exploreria, käytetään siitä nyt vaikka nimitystä "iso Explorer". Suuremmassa kuvassa Fordin Euroopan-mallit haluavat lainata myös Broncolta ja F-150:ltä. Explorer onkin vasta ensimmäinen täyssähköisistä Model E -malleista, joita Ford tulee lanseeraamaan Euroopassa eri kokoisia.Nimi ei todellakaan poikkea edes kirjoitusasultaan isosta Explorerista. Täyskaimoja Fordilla on ollut aiemminkin eri markkina-alueilla samaan aikaan.Isolta Explorerilta selkeästi design-seikkoja lainaava Explorer on tätä tuntuvasti pienempi, sillä sen kohdalla puhutaan viisipaikkaisesta crossoverista. Euroopassa myydään myös pohjoisamerikkalaista Mustang Mach-E -täyssähköcrossoveria, jota edelleen selvästi pienempi Explorer on.Aerodynaamisia vanteita Exploreriin tarjotaan 19-tuumaisesta aina 21-tuumaiseen asti.Tai niin on ainakin ulkomittojen puolesta: esimerkiksi Explorerin 450 litran tavaratila on lähes 50 litraa Mach-E:n konttia suurempi. MEB tarjoaa yleisesti ottaen auton kokoon nähden hyvät sisätilat. Explorer on muuten alle 4,5-metrisenä ID. 4:ää lyhyempi. Tällä Ford haluaa mahdollisesti varmistaa riittävän suuren pesäeron tulevaisuudessa esiteltävää suurempaa mallia ajatellen.Tavaratilan välipohjan korkeutta voi tarpeen mukaan paljonkin säätää. Silti kontti on pienempi kuin ID. 4:ssä, johtuen lyhyemmästä korista.Explorer ja Explorer PremiumEnsiesittelyvaiheessa Ford jättää vielä joitain tietoja virallistamatta, mutta autoa tullaan tarjoilemaan MEB:in mahdollistamana taka- ja nelivetovaihtoehdoilla. Malliversioita Ford kertoo olevan kaksi, perusmallinen Explorer sekä tasokkaampi Explorer Premium. Pikalatauksella Ford kertoo Explorerin latautuvan 10:stä 80:aan prosenttiin 25 minuutissa.Varusteluettelo on kattava, älykkäistä turva- ja mukavuusjärjestelmistä hierovaan kuljettajan istuimeen. Keskinäyttönä toimiva Ford Sync Move on 15-tuumainen pystynäyttö, jonka kulmaa voi säätää 30 asteen haarukassa.Sync Moven yläpuolelta kojelaudan päältä löytyy valaistu kaiutin, soundbar. Tunnelmavalaistuksen sävyn voi valita 10:stä eri vaihtoehdosta.Erikseen on vielä 5-tuumainen digitaalimittaristo. Keskikonsolissa on huomattavan kokoinen säilytysratkaisu, Megaconsole, johon Fordin mukaan mahtuu 15-tuumainen läppäri tai vaihtoehtoisesti useampi puolentoistalitran pullo.Hinnastakin Ford ehti jo lupailemaan asioita. Valmistajan mukaan Explorerin alkaen-hinta asettuisi alle 45 000 euroon. Ennakkovarauksia otetaan jo nyt vastaan ainakin Saksassa, mutta varsinainen myynti käynnistyy vasta myöhemmin tänä vuonna.Ford valmistaa nyt viimeisiä Fiestoja, ja kun tämä ikoninen pikkuauto kesällä väistyy lopullisesti takavasemmalle, on sen paikan Kölnin tuotantolinjoilla ottava uusi, sähköinen sukupolvi Explorerin johdolla.Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?