21.3.2023

Tässä on Ford Explorer, valmistajansa uuden aikakauden aloittava eurooppalainen sähköcrossover

Eurooppalainen Explorer lainaa nimensä ja tyylinsä alkuperäisestä kotimaastaan, mutta on muilta osin hyvin eurooppalainen. Fiestan tuotantolinjan aivan pian valloittava Explorer on nimittäin ensimmäinen Volkswagenin MEB:ille rakentuva Ford.

Fordin iso metamorfoosi Euroopassa alkoi viimeistään tänään, kun se esitteli Kölnissä uuden, täyssähköisen, saksalaisen Explorerin. Tämä Explorer on suorastaan übersaksalainen, sillä paitsi että se on Fordin puolelta suunniteltu Saksassa ja tullaan valmistamaan siellä, jakaa se myös perusrakenteensa Volkswagenin kanssa.

Explorerin kuoren alta löytyy siis VW-konsernin MEB, ja auto onkin suoraa sukua Volkswagen ID. 4:lle, ja sitä kautta toki myös Audi Q4 E-Tronille ja Škoda Enyaqille. Explorerissa on myös silmin havaittavia yhteneväisyyksiä ID. 4:ään. Ne löytyvät lähinnä suurista linjoista, sillä Ford on hyvin onnistunut myös personoimaan auton - niin ulkoa kuin sisältäkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haluaa olla amerikkalaisempi

Ford on ilmoittanut haluavansa olla myös Euroopassa totuttua amerikkalaisemmaksi miellettävä brändi. Tällä mitä ilmeisimmin tarkoitetaan imago- ja tyyliasioita, tulihan Ford juuri lanseeranneeksi tekniikaltaan kenties historiansa eurooppalaisimman henkilöautomallin.

Yksinomaan Euroopan markkinoille suunnatun Explorerin muodoissa on tällä amerikkalaishengellä haluttu selvästi lähestyä täyskaimaa, Euroopassakin myynnissä olevaa, tuntuvasti suurempaa amerikkalaisvalmisteista Exploreria, käytetään siitä nyt vaikka nimitystä "iso Explorer". Suuremmassa kuvassa Fordin Euroopan-mallit haluavat lainata myös Broncolta ja F-150:ltä. Explorer onkin vasta ensimmäinen täyssähköisistä Model E -malleista, joita Ford tulee lanseeraamaan Euroopassa eri kokoisia.

Nimi ei todellakaan poikkea edes kirjoitusasultaan isosta Explorerista. Täyskaimoja Fordilla on ollut aiemminkin eri markkina-alueilla samaan aikaan.

Isolta Explorerilta selkeästi design-seikkoja lainaava Explorer on tätä tuntuvasti pienempi, sillä sen kohdalla puhutaan viisipaikkaisesta crossoverista. Euroopassa myydään myös pohjoisamerikkalaista Mustang Mach-E -täyssähköcrossoveria, jota edelleen selvästi pienempi Explorer on.

Aerodynaamisia vanteita Exploreriin tarjotaan 19-tuumaisesta aina 21-tuumaiseen asti.

Tai niin on ainakin ulkomittojen puolesta: esimerkiksi Explorerin 450 litran tavaratila on lähes 50 litraa Mach-E:n konttia suurempi. MEB tarjoaa yleisesti ottaen auton kokoon nähden hyvät sisätilat. Explorer on muuten alle 4,5-metrisenä ID. 4:ää lyhyempi. Tällä Ford haluaa mahdollisesti varmistaa riittävän suuren pesäeron tulevaisuudessa esiteltävää suurempaa mallia ajatellen.

Tavaratilan välipohjan korkeutta voi tarpeen mukaan paljonkin säätää. Silti kontti on pienempi kuin ID. 4:ssä, johtuen lyhyemmästä korista.

Explorer ja Explorer Premium

Ensiesittelyvaiheessa Ford jättää vielä joitain tietoja virallistamatta, mutta autoa tullaan tarjoilemaan MEB:in mahdollistamana taka- ja nelivetovaihtoehdoilla. Malliversioita Ford kertoo olevan kaksi, perusmallinen Explorer sekä tasokkaampi Explorer Premium. Pikalatauksella Ford kertoo Explorerin latautuvan 10:stä 80:aan prosenttiin 25 minuutissa.

Varusteluettelo on kattava, älykkäistä turva- ja mukavuusjärjestelmistä hierovaan kuljettajan istuimeen. Keskinäyttönä toimiva Ford Sync Move on 15-tuumainen pystynäyttö, jonka kulmaa voi säätää 30 asteen haarukassa.

Sync Moven yläpuolelta kojelaudan päältä löytyy valaistu kaiutin, soundbar. Tunnelmavalaistuksen sävyn voi valita 10:stä eri vaihtoehdosta.

Erikseen on vielä 5-tuumainen digitaalimittaristo. Keskikonsolissa on huomattavan kokoinen säilytysratkaisu, Megaconsole, johon Fordin mukaan mahtuu 15-tuumainen läppäri tai vaihtoehtoisesti useampi puolentoistalitran pullo.

Hinnastakin Ford ehti jo lupailemaan asioita. Valmistajan mukaan Explorerin alkaen-hinta asettuisi alle 45 000 euroon. Ennakkovarauksia otetaan jo nyt vastaan ainakin Saksassa, mutta varsinainen myynti käynnistyy vasta myöhemmin tänä vuonna.

Ford valmistaa nyt viimeisiä Fiestoja, ja kun tämä ikoninen pikkuauto kesällä väistyy lopullisesti takavasemmalle, on sen paikan Kölnin tuotantolinjoilla ottava uusi, sähköinen sukupolvi Explorerin johdolla.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander