24.3.2024

Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty

Kuva Infiniti

Nissan Patrol on pian siirtymässä uuteen sukupolveen, mutta sitä ennen Nissanin luksussiipi sai julkistaa siitä oman, luksusta tihkuvan versionsa.

QX80 seuraa jo 14 vuotta vanhaa edeltäjäänsä, joka lanseerattiin toissa vuosikymmenen taitteessa nimellä Infiniti QX56, mutta jonka nimi vaihdettiin pian QX80:ksi, koska isompi on parempi. Kyseessä on Infinitille edullinen tapa tehdä Nissan Patrolista vielä kalliimpi. Idea ei voisi olla enempää sama kuin Lexuksella, joka on tehnyt Toyota Land Cruiserista LX- ja GX -sarjat.

Infinitiä on toisinaan arvosteltu siitä, että se on ottanut QX80:lla jo ennestään varsin tasokkaasta Y62-sarjan Nissan Patrolista vain enemmän rahaa. Ei siis ehkä ole täysin sattumaa, että uusi QX80 julkistettiin ennen tulevaa Patrolia, jolloin kontrastista saadaan melkoinen, onhan takana väistyvään sukupolveen nähden jo puolisentoista vuosikymmentä kehitystä. Uuden QX80:n voi ennustaa olevan entistä merkittävämpi askel Patroliin (Pohjois-Amerikassa Armadaan) nähden, tai sitten Nissanilla on tuloillaan jotain todella päheää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Downsizingista huolimatta vähemmän eurooppalaiseen makuun

Uusi Infiniti QX80 on paljon nykyaikaisempi kuin edeltäjänsä - osittain myös tekniikkansa ansiosta. Auto kulkee mainitun Land Cruiser 300:n ja Lexus LX:n tavoin edelleenkin tikapuurungolla eli kaikkien lasinäyttöjen ja puhtaan muotokielen alta löytyvät karskin maastoauton luut. Akselivälikin on sama kuin edeltäjässä, mikä kielii siitä, että vanhat perustukset lymyilevät siellä jossain syvällä.

Eurooppalainen maku suosii ehdottomasti enemmän henkilöautoon perustuvia crossover-SUV:eja myös täällä ravintoketjun huipulla, ehkä poikkeuksena Mercedeksen G-sarja. Lisäksi QX80 oli jo ennestään iso auto, muttei ilmeisesti riittävän iso, sillä kori on kasvanut joka suuntaan.

Sitten siihen downsizing-osuuteen, nimittäin aiemman 5,6-litraisen vapaastihengittävän V8-bensiinin on nyt korvannut uusi 3,5-litrainen tuplaturbo-V6. Pudotus polttoaineenkulutuksessa lienee melkoinen, vaikka QX80 onkin suunniteltu ensisijaisesti maihin, joissa bensa maksaa joitain kymmeniä senttejä litralta.

Mutta kyllä turbot elävöittävät kummasti jättimaasturia, vaikka moottorin tilavuus putoaakin kerralla yli kahdella litralla. Edellisen 400 hevosvoiman sijaan liikutaan nimittäin nyt 450 hevosvoiman tuntumassa, ja vääntömomentti on kasvanut 560:sta aina 700 newtonmetriin. Lisäksi seitsenvaihteisen automaatin korvaa uusi 9-lovinen. Mistään sähköstä ei ole tietoakaan edes starttigeneraattorin muodossa, ja Infiniti QX80 onkin siitä melko harvinainen länsimaalainen henkilöauto 2020-luvulla.

Ja kaikkea tätä voi odottaa myös tulevaan Nissan Patrol -sukupolveen, joka tosin tulee kiertämään Euroopan yhtä kaukaa kuin jo varsin pitkään.

Suuri esimerkki

Muotoilullisesti QX80 on ottanut ison harppauksen eteenpäin, ja tässä kohtaa sillä on kunnia olla myös isommassa kuvassa pelinavaaja Infinitille. QX80:hän on käytännössä taannoisen QX Monograph -konseptimallin toteutuma käytännössä. Tällä meluttomalla mutta paikoin varsin dramaattisella muotokielellä on määrä piirtää tulevaisuudessa monen monta Infinitiä.

Sisällä loikka taitaa olla vieläkin suurempi. Yltäkylläisen täyteläinen, osin käsityönä Japanin tehtaalla ommeltu nahkasisustus kätkee sisäänsä runsaasti QX80:ssa ennennäkemätöntä tekniikkaa, josta suurinta osaa ohjataan joko kojelaudan kahden 14,3-tuumaisen näytön parin tai erillisen 9-tuumaisen keskikonsolinäytön kautta. Auto on parhaimmillaan 8-paikkainen, mutta useimmiten 7-paikkainen niin, että keskirivillä on kaksi erillisistuinta hierontatoiminnoilla ynnä viihdeteknologialla.

QX80 on siis hyvin todennäköisesti upeinta mitä Nissan Patrolista on yli 70 vuoden aikana tehty, mutta on kyllä edelleen varsin mielenkiintoista odottaa, mihin suuntaan se varsinainen nimimalli onkaan kehittynyt.

Lähde: Infiniti